شناسهٔ خبر: 38485866 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نکته بهداشتی| سرماخوردگی کوروناویروسی

گرچه شنیدن نام ویروس کورونا ممکن است شما را به یاد یک بیماری مرگبار و علاج‌ناپذیر بیندازد، اما اغلب ویروس‌های کورونا خطرناک نیستند.

صاحب‌خبر -

ویروس جدید کورونا ۲۰۱۹ که بیماری ناشی از آن کووید-۱۹ نامیده شده است، مسئول شیوع اخیری است که از چین شروع شد و تا به حال به مرگ بیش از ۲۷۰۰ نفر انجامیده است. دو نوع ویروس کورونا هم در سال‌های پیش بیماری‌های مرگباری ایجاد کرده‌اند:

- یکی کوروناویروس عامل سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی)  که شیوع آن در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ به بیماری ۸۰۹۸ نفر و مرگ ۷۷۴ نفر انجامید (یعنی ۱۰ درصد مرگ‌ومیر). افراد بالای ۶۵ ساله به خصوص به این ویروس آسیب‌پذیر بودند و بالای نیمی از افرادی که شیوع آن درگذشتند در این گروه سنی بودند.

- دیگری کوروناویروس عامل مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) که شیوع آن در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی شروع شد و  حدود یک سوم افراد مبتلا به آن در گذشتند. در مجموع کمتر از ۲۰۰۰ مورد ابتلا به کوروناویروس که ظاهرا مخزن آن شترها بود، گزارش شد و ۳۶ درصد مبتلایان مردند.

اما به جز این سه مورد، بقیه ویروس‌های کورونا (۴ نوع) عفونت خفیف بینی، سینو‌س‌ها و گلو ایجاد می‌کنند و باعث سرماخوردگی معمولی می‌شوند. تقریبا هر کسی دست کم یک بار در زندگیش، معمولا در سنین پایین، دچار عفونت با این انواع کوروناویروس می‌شود. سرماخوردگی‌های کوروناویروسی در پاییز و زمستان شایع‌تر هستند، اما ممکن است در هر زمانی از سال رخ دهند.

درمان هم در این مورد مانند هر سرماخوردگی دیگری تسکین علائم است تا زمانی که دوره بیماری به اتمام برسد.

نظر شما