شناسهٔ خبر: 38477224 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

برنج هندی به بازار تحمیل می شود - مردم سالاری آنلاين

وضعیت عرضه و قیمت پودر شوینده، بازار کنونی خودرو و آخرین تصمیمات کار گروه ویژه، بازار برنج و شائبه دخالت تجار هندی در حوزه عرضه، از عمده ترین پرسش هایی است که این روزها در محافل اقتصادی کشور مطرح می شود

صاحب‌خبر - انتخاب:ˈسید جواد تقویˈ رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در این موارد، از جمله وضعیت عرضه و قیمت پودر شوینده گفت:‌ حوزه تولید مواد شوینده در ماه های گذشته برای تامین مواد اولیه به لحاظ تغییرات نرخ ارز و چگونگی عرضه مواد اولیه در بورس دچار مشکلات متعددی بود.
وی با بیان این که، رفع مشکلات سر راه تولید و عرضه در دستور کار گروه تنظیم بازار قرار گرفته است، عنوان کرد‌:‌ بر اساس تصمیمات صورت گرفتته، قرار شد تا مواد اولیه خارج از حوزه بورس عرضه و همچنین کمک هایی برای تولید مستمر ارایه شود با این شرط که تولید کنندگان تنظیم بازار را نیز عهده دار شوند.
تقوی می گوید که وضعیت تولید مواد شوینده در سه هفته گذشته رضایت بخش بوده و تولید از هفته ای چهار هزار و ۹۰۰ تن به ۹ هزار تن رسیده است.
تولید پودرهای شوینده آنزیم دار فعلا متوقف شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط فعلی ملاحظاتی برای تولید پودرهای شوینده آنزیم دار در نظر گرفته ایم، به این نحو که برای جلوگیری از این مسئله که تولید این نوع پودر بهانه ای برای افزایش قیمت برخی می شود،‌ فعلا تولید آن متوقف شده و فقط پودرهای شوینده دستی و ماشینی ساده تولید و عرضه می شود.
وی گفت که هم اکنون مواد شوینده به ویژه انواع پودرهای دستی و ماشینی در قریب به اتفاق فروشگاه ها در سطح کشور در حال عرضه است و از این جهت مشکلی وجود ندارد.
قیمت پودرهای شوینده توسط ستاد تنظیم بازار تعیین شده است
تقوی عنوان کرد:‌ نحوه قیمت گذاری پودرها نیز با نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و توسط ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر این که، چرا هم اکنون برخی برندهای معروف تولید پودر شوینده در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و مراکز فروش در سطح خرده فروشی مشاهده نمی شود، گفت:‌ جریانات تولید در طول هر هفته یا هر ماه به دلایل مختلف افت و خیز دارد و ممکن است قدری آمار تولید آنها در نوسان باشد، اما این روند موقتی است و تولید کنندگان این موضوع را جبران می کنند.
وی تاکید کرد‌: در مجموع باید گفت که تولیدات مواد شوینده به ویژه انواع پودر در هفته های اخیر رو به رشد بوده و به تامین نیاز مردم و تنظیم بازار کمک کرده است.
نظر کارشناسی سازمان حمایت برای قیمت گذاری جدید روی میز کار گروه ویژه خودرو
رییس سازمان حمایت در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان این که، این سازمان نظر کارشناسی خود را درباره قیمت گذاری خودرو به کمیته کاری خودرو به ریاست معاون اول رییس جمهوری ارایه داده است، ‌گفت: مقرر شد ‌این کمیته در یکی از جلسات اخیر هیات دولت به دستور رییس جمهوری از این پس مشکلات تولید کنندگان خودرو از جمله نقدینگی و جریان تولید را مورد بررسی قرار دهد.
وی در عین حال با بیان این جمله که، تنظیم پایه کارشناسی قیمت خودرو با استنناد به مستندات جزو وظایف سازمان حمایت مصرف کنندگان است، افزود: با توجه به این که، کمیته کاری قرار است رسیدگی به مشکلات حوزه تولید را نهایی کند، امیدواریم که به زودی تصمیم گیری لازم صورت گیرد.
خودداری خودروسازان از عرضه صحت ندارد
تقوی در پاسخ به برخی ابهامات ایجاد شده مبنی بر این که، خودروسازان با خودداری از عرضه برای کسب سود بیشتر به افزایش قیمت دامن می زنند، گفت:‌ این گونه استدلال ها هیچ منطقی ندارد و در شرایطی که خودروسازان با مشکلات عدیده منابع مالی مواجه هستند، بر مشکلات خود نمی افزایند.
وی با بیان این که، باید زنجیره تولید، عرضه و صادرات خودرو با یکدیگر تناسب لازم را داشته باشد، افزود: ‌اگر مسئله نقدینگی خودروسازها که به شدت در پی آن هستند، حل شود به طور قطع شرایط تولید آنها بهتر خواهد شد و حاضر به پاسخگویی همه درخواست ها بوده و می توانند از ظرفیت خود استفاده کامل را ببرند.
وی در پاسخ به پرسشی که پرسید، در روزهای اخیر بازار خودرو با نوسانات بیشتری مواجه شده است، گفت: ‌ما به صورت مستمر بازار خودرو را رصد می کنیم.
تقوی این موضوع را نیز گفت که هم اکنون تامین بخشی از اعتبارات مورد نیاز خودروسازان بزرگ در شورای پول و اعتبار مصوب شده است.
از نظر این مقام مسئول، تعادل تولید به تعدیل قیمت کمک می کند و در آن صورت خودروسازان با مشکل کنونی مواجه نخواهند بود.
وی با اشاره به این که، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، بازرسی های میدانی از وضعیت تولید و بازار خودرو را پیوسته انجام می دهد، گفت: در عین حال ممکن است در مواردی تولید یک مدل خودرو به دلیل نبود قطعه یا نرسیدن به موقع قطعه متوقف شود، ‌بنا بر این این مشکل متوجه خودروساز نیست.
عده ای برنج هندی را به بازار تحمیل می کنند
رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در بخش دیگری از این گفت و گو با عنوان این مطلب که در زمان حاضر بازار برنج با مشکل چندانی مواجه نیست و توزیع فقط یک نوع برنج خارجی ˈ‌هندیˈ‌ دچار مشکل شده است، گفت: ‌موضوع کمبود برنج خارجی که این روزها بر سر زبان ها عده ای افتاده، باعث سوء استفاده خیلی ها از بازار شده است.
تقوی ادامه داد:‌ با توجه به این که، از نظر تولید برنج با مشکل خاصی مواجه نیستیم و در مدت ۹ ماه، ۹ هزار تن برنج نیز وارد کشور شده است،‌ افزود:‌ بنا بر این به میزان مصرف مورد نیاز برنج موجود است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی گفت که به لحاظ پخت آسان برنج هندی بسیاری وارد بازار این نوع برنج شده اند و آن را به بازار تحمیل می کنند.
معاون وزیر صنعت با تصریح بر این که، در جلسات مختلف تنظیم بازار به موضوع برنج هندی پرداخته شده است، افزود: مهم این است که هم اکنون در خصوص بازار برنج با مشکل خاصی مواجه نیستیم و از نظر قیمت ها هم تغییر غیر معقولی را شاهد نبوده ایم.
وی با انتقاد از تاکیدات برخی در مورد مصرف برنج هندی توسط عده ای گفت:‌ باید بر روی الگوی درست مصرف برنج بیشتر کار شود.

نظر شما