شناسهٔ خبر: 38474388 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین وضعیت کرونا در ایران؛ فوت دو بیمار مبتلا به کرونا در البرز و همدان/ بهبود یکی از مبتلایان به کرونا در گیلان

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: تا ظهر امروز 95 نفر تشخیص قطعی آزمایشگاهی به کووید19 (کرونا ویروس) تشخیص داده شده اند و 15 نفر هم تاکنون به دلیل ابتلا به این بیماری جان خودشان را از دست داده اند.
به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری آریا، کیانوش جهانپور با حضور در اتاق خبر کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران افزود: آنچه نتیجه قطعی آزمایشگاهی است از دیروز تا امروز 34 نفر از بیماران بستری ابتلایشان ثابت شده که 16 نفر از قم، 9 نفر تهران، 1 نفر فارس، 2 نفر مازندران، 2 نفر گیلان، 1 نفر نیشابور، 1 نفرالبرز، 1 نفر قشم بوده اند و 3 نفر از این جمع متاسفانه درگذشته اند.
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: همچنان اغلب مواردی که تایید شده از قم سفر کرده اند.
وی افزود: استدعا داریم که امن‌ترین جا برای مقابله و پیشگیری از کویید 19 قطعا منازل خودمان است. سفر‌های غیر ضروری حتی درون شهری را حذف کنیم خصوصا افراد دارای بیماری و مسن.
جهانپور گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد همین موضوع تردد خانواده‌ها در نتیجه تعطیلی مدارس است و نتیجه عکس داده است.

طرح الزام شهرداری به پیشگیری و کاهش آلودگی ناشی از کرونا ویروس
دو فوریت طرح الزام شهرداری برای اقدامات لازم جهت تاب‌آوری شهر تهران برای پیشگیری و کاهش آلودگی ناشی از کرونا ویروس با اکثریت آرا در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد.
ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران، به عنوان یکی از ارائه دهندگان این طرح در حمایت از دو فوریت این طرح گفت: در حال حاضر شرایط ویژه‌ای در شهر تهران حاکم است. شهرداری هم حتی خارج از ماموریت خود در حال کمک‌رسانی در کنار دیگر دستگاه‌هاست. اما برای اینکه این کمک‌رسانی هدفمند شود و مطابق تاکیدی که بند 19 ماده 55 قانون شهرداری‌ها کرده و شهرداری را مکلف کرده که در خصوص امراض مسری شهرداری وارد عمل شود، ما امضا کنندگان این طرح، ماده واحده‌ای را تحت عنوان الزام شهرداری تهران به اقدام لازم و فوری جهت افزایش تاب‌آوری شهر تهران برای پیشگیری از کاهش اثر آلودگی ناشی از کرونا تقدیم کردیم. دلایل پیشنهاد این طرح، لزوم افزایش ایمنی و امنیت شهروندان در مواجهه با بیماری ویروسی و ارتقای سطح آگاهی شهروندان، لزوم نقش‌آفرینی مدیریت شهری در ارتقای تاب‌آوری شهروندان برای پیشگیری از شیوع بیماری و ایفای نقش اجتماعی شهرداری و لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات و تجهیزات به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری‌هاست.
وی افزود؛ مطابق ماده واحده تعریف شده، شهرداری تهران ملکف است در راستای عمل به تکلیف بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها مبنی بر جلوگیری از شیوع امراض مسری انسانی با توجه به جلوگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی به منظور افزایش تاب آوری شهر تهران و برای مقابله و شیوع کرونا ویروس در چارچوب مدیریتی خود و در کنار سایر دستگاه‌های دست اندرکار از جمله وزارت بهداشت، سازمان پدافند غیر عامل، نسبت به هماهنگی انجام تمهیدات و اقدامات فوری در راه کنترل کرونا ویروس در شهر تهران انجام دهد.
 علاوه بر اقدامات پیشگیرانه سازمان پسماند نیز مکلف است در تهیه البسه و تجهیزات لازم برای پرسنل خود اقدامات لازم را انجام دهد. به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود از اعتبارات موارد پیش‌بینی نشده تا سقف 10 میلیارد تومان برای اجرای این برنامه استفاده کند.
دو فوریت این طرح در جلسه علنی شورای شهر تصویب شد.

تعویق برنامه های مذهبی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)
برگزاری ویژه برنامه های مذهبی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به آینده موکول شد.
به گزارش روابط عمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، براساس تصمیم ستاد مقابله با بحران این آستان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و همچنین حفظ سلامتی زائران، برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و آموزشی آستان مقدس تا اطلاع ثانوی تعلیق و به زمان مناسب دیگری موکول شد.
در همین راستا دور ضرایح مطهر نرده‌های حائل قرار داده شده و برای جلوگیری از شیوع این ویروس، برنامه ریزی های ویژه ای در دستور کار آستان قرار گرفته است که یکی از این اقدامات، ضد عفونی کردن مستمر ضرایح مطهر و بخش های مختلف آستان است.
کتابخانه، موزه، خانه علم و آسمان نما، مرکز نجوم و کلاس های مرکز آموزش قرآن نیز تا اطلاع ثانوی از پذیرش مراجعان معذور است.
درب های آستان نیز ساعت 22 هر شب به منظور نظافت و ضدعفونی بسته خواهد شد.

صدور مجوز برای واردات ماسک تنفسی
وزیر صنعت، معدن و تجارت از صدور مجوز برای واردات ماسک تنفسی خبر داد.
رضا رحمانی در نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه رمضان گفت: ارز مورد نیاز برای واردات ماسک تامین، و در کنار آن، مجوز موقت برای تغییر خطوط تولیدی برخی کارخانجات صادر شده است.
وزیر صنعت افزود: شیوع کرونا به دو حالت در بازار اثرگذار بوده است، به این معنا که تحت تاثیر کرونا و فضاسازی‌های رسانه‌ای، قیمت برخی کالا‌ها افزایش یافته است؛ ضمن اینکه مصرف برخی اقلام بهداشتی نیز به شدت افزایش داشته که این امر، طبیعی است.
رحمانی با بیان اینکه فضاسازی‌های رسانه‌ای اهداف مختلفی را پشت سر خود دارد، اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا برای برخی دشمنان فکر فرصت طلبی را ایجاد کرد که می‌توانند بازار را به هم بریزند، البته برخی از فروشندگان نیز از این موضوع به عنوان یک فرصت یاد و کالا را احتکار یا گرانفروشی کردند.
وی خطاب به مسئولان صمت استان‌های کشور گفت: جلسات ستاد تنظیم بازار به صورت مستمر با حضور استانداران برگزار شود؛ ما هم تلاش می‌کنیم تولید این اقلام که این روز‌ها بیشتر مورد توجه و نیاز مردم است، افزایش دهیم و همه باید پای کار باشند.
وزیر صنعت افزود: مردم دنیا می‌دانند که کرونا شیوع یافته است؛ این درحالی است که 14 واحد فعال بزرگ داریم که مواد ضدعفونی کننده تولید می‌کنند؛ که اکنون مشکلات این افراد و واحد‌ها در حال برطرف شدن است و هم اکنون نمایندگان وزارت صنعت در این کارخانه‌ها مستقر شده اند تا مشکلاتشان را رفع کنند؛ این واحد‌ها مشکلی برای تولید ندارند و ما هم مشکلی برای کالارسانی در بازار نداریم.
وی اضافه کرد: با وزارت بهداشت هماهنگی‌های لازم انجام شده تا به برخی از واحد‌های تولیدی، مجوز‌های کوتاه مدت داده شود تا برخی از واحد‌ها تغییر خط تولیدی داده و محصولات مورد نیاز پزشکی را تولید کنند؛ ضمن اینکه 70 واحد تولیدی مواد شوینده داریم که 250 هزار تن ظرفیت تولید دارند؛ در حالیکه مواد اولیه نیز داخلی است و سال گذشته هم نیمی از این رقم را تولید کرده اند.
رحمانی گفت: وزارت بهداشت تدبیر کرده که ماسک در اختیار مراکز بهداشتی و درمانگاه‌ها بدهند تا به صورت رایگان توزیع شود؛ البته فضاسازی‌های بی مورد نیز نباید، صورت گیرد.
وی افزود: کسانی که احتکار مواد شوینده، بهداشتی و ماسک را انجام می‌دهند، در حق مردم خیانت می‌کنند و با برخورد‌های سخت تعزیرات، دادستانی و قوه قضاییه مواجه خواهند شد. هر چقدر لازم است باید عرضه را تقویت کرد.

آزمایش 3 بیمار در فارس مشکوک به کرونا مثبت شد
بر اساس غربالگری انجام شده، تست سه بیمار مشکوک به ابتلا از 59 مورد،در فارس در مرحله اولیه مثبت بوده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به انجام تست‌های اولیه برای افراد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در استان فارس، گفت: بر اساس غربالگری انجام شده، تست سه بیمار مشکوک به ابتلا از 59 مورد، در مرحله اولیه مثبت بوده است.
دکتر مهرزاد لطفی افزود: در استان فارس، برای تعدادی از موارد مشکوک که دارای نشانه‌های بالینی قوی ابتلا به این بیماری بودند، تست اولیه انجام شده است.
او اظهار کرد: این تست اولیه در استان انجام شده است و نتایج برای تایید نهایی به وزارت بهداشت ارسال می‌شود.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پروتکل‌های درمانی برای افراد مشکوک بستری، هم اکنون در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) در حال انجام است و این پروتکل‌ها برای موارد دارای نمونه مثبت، با جدیت بیشتری انجام می‌شود که امیدواریم به زودی شاهد بهبودی این افراد باشیم.
رئیس دانشگاه اضافه کرد: در طول این ایام، برخی موارد مشکوک به ابتلا نیز بهبود یافته و ترخیص شده اند.
دکتر لطفی با بیان اینکه در روز‌های اخیر با مشاهده موارد ابتلا به این بیماری در کشور، مراقبت‌های تیم‌های سلامت در استان قوت گرفته است، افزود: بر همین اساس روند پیگیری موارد مراجعه افراد برای انجام مراقبت‌های تکمیلی، با دقت و سرعت در حال انجام است و همکاران ما در مجموعه دانشگاه، به صورت شبانه روزی در این ایام، فعال هستند.
او از مردم خواست تا در صورت داشتن پرسش در این زمینه با شماره 1819 مرکز پایش مراقبت‌های درمانی تماس گرفته و یا به وبگاه اینترنتی https://corona.sums.ac.ir/ مراجعه کنند.

تایید یک مورد تست مثبت کرونا در کرمانشاه/ بیمار پس از بهبودی ترخیص شده است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تأیید یک مورد تست مثبت کرونا در کرمانشاه خبر داد و گفت: بیمار مذکور پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، دکتر ابراهیم شکیبا اظهار داشت: تایید یک مورد تست مثبت کرونا در کرمانشاه/ بیمار پس از بهبودی ترخیص شده است همانگونه که‌پیش بینی می‌شد و بر اساس برآورد‌های علمی احتمال ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمانشاه دور از انتظار نبود که در همین ارتباط پس از ارسال نمونه‌های متعدد از موارد مشکوک به کرونا و انجام آزمایش‌های مربوطه و اعلام موارد منفی توسط آزمایشگاه تخصصی در تهران، امروز یک مورد تست ابتلا به ویروس کرونا در کرمانشاه مثبت اعلام گردید.
وی افزود: بیمار مذکور که تحت مراقبت سیستم‌درمانی بود، پس از اقدامات درمانی و مراقبت‌های پرستاری خوشبختانه بهبودی یافته و در حال حاضر از بیمارستان ترخیص شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: این فرد و خانواده وی که اخیرا به قم مسافرت کرده اند، در برنامه اقدامات بهداشتی قرار گرفتند که خوشبختانه اعضای خانواده مشکلی در زمینه علایم ابتلا به ویروس را نداشتند.
دکتر شکیبا گفت: این دانشگاه وظیفه خود میداند در اولین فرصت اطلاعات مربوط به بیماری کرونا را صادقانه با مردم در میان بگذارد و انتظار دارد، مردم خادمان حوزه سلامت را مورد اعتماد و وثوق خود بدانند و به شایعات و سخنان غیر مستند که موجب تشویش و اضطراب عمومی می‌گردد، توجهی نکنند.
وی یادآور شد: انتظار ما کماکان رعایت نکات بهداشتی و مراقبت از سلامت خود و خانواده تان در عین آرامش و آگاهی است.

ملاقات بیماران در بیمارستان های استان کرمانشاه ممنوع شد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ممنوعیت ملاقات بیماران در بیمارستانهای استان خبر داد.
دکتر روشنی گفت: ستاد کرونا در دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه به منظور پیشگیری از ملاقات بیماران در بیمارستان های استان کرمانشاه ممنوع شدشیوع بیماری های تنفسی از جمله کرونا ، ملاقات بیماران در تمام بیمارستانهای سطح استان را ممنوع اعلام کرده است.
وی افزود: از همگان می خواهیم در این زمینه همکاری نموده و به هیچ وجه برای ملاقات به درب بیمارستانها مراجعه نکنند.
دکتر روشنی خاطرنشان کرد: این همکاری و توجه عمومی ، قطعا هم به سود بیمار بستری و هم به نفع بستگان و ملاقات کنندگان است.

بهبود یکی از مبتلایان به کرونا در گیلان
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد : یکی از مبتلایان به کرونا در گیلان بهبود یافته است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز با بیان اینکه  تاکنون تست 4 نفر از بیماران مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا در گیلان مثبت شد گفت : یکی از مبتلایان به بیماری کرونا که در یکی از بیمارستان های این استان بستری بود بهبود یافت و مرخص شد.
محمدرضا نقی پور افزود : یکی دیگر از مبتلایان همچنان بستری است که حال عمومی اش خوب است.
وی گفت : 2 نفر از آنامبتلایان به کرونا نیز جان باختند.

انجام تست ویروس کرونا از مسافران در مبادی ورودی به مازندران
استاندار مازندران گفت: با هماهنگی انجام شده با ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد در مبادی ورودی استان پایگاه‌ها و گیت‌های تست کرونا دایر شود، دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر مازندران مسئولیت برپایی أین کمپ‌ها را برعهده دارند.
حسین زادگان از هموطنان خواست از سفر غیر ضروری به مازندران خودداری کنند
استاندار مازندران افزود: برگزاری هرگونه همایش، جشنواره، نمایشگاه و رویداد‌های عمومی تا اطلاع ثانوی در مازندران ممنوع است.
حسین زادگان تصریح کرد: مدارس و دانشگاه‌های استان تا پایان هفته تعطیل است، تداوم این تعطیلی با نظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران بررسی و اعلام خواهد شد.
به گفته وی اداره کل صنعت، معدن وتجارت موظف شد بر روند بهداشت عمومی اصناف نظارت کند و آگاهی‌های لازم را به بازار ارائه کند، نقل و انتقال پول در بازار هم باید با رعایت نکات بهداشتی انجام شود.
استاندار مازندران خاطر نشان کرد: هتل ها، اماکن اقامتی و پذیرایی، کافه‌ها و تالار‌ها به لحاظ بهداشتی مورد بازرسی جدی مراکز بهداشت و درمان و صمت قرار بگیرند
حسین زادگان تصریح کرد: تا اطلاع ثانوی محیط‌های ورزشی و استخر‌ها تعطیل خواهند بود. اماکن مذهبی هم با نظارت اوقاف مدیریت شوند و فعلا محل حضور پرتعداد مردم نباشند
استاندار مازندران گفت: از مسافران می‌خواهیم تا اطلاع ثانوی به مازندران سفر نکنند، بهترین مکان برای دور شدن از خطرات کرونا پرهیز از تردد‌های غیر ضروری است
حسین زادگان افزود: دستگاه‌های اجرایی و حتی خصوصی به دلیل تعطیلی مهد کودک‌ها زمینه دورکاری مادران دارای فرزند زیر شش سال را اجرایی کنند
افزود: وی با اشاره به اینکه اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها تامین شده تا کمبودی در این زمینه نداشته باشیم شهرداری‌های استان مکلف هستند تا ضدعفونی خودرو‌های حمل و نقل عمومی را مورد توجه جدی قرار دهند و با تبلیغات شهری زمینه آگاهی شهروندان را ارتقا بخشند
استاندار مازندران خاطر نشان کرد: بانک‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش نفت مکلف هستند تا اصول بهداشتی بانک ها، عابر بانک‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت را مورد توجه جدی قرار دهند و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به سلامت و امور معیشتی کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا، توجه ویژه داشته باشد.

فوت یک نفر به علت ابتلا به ویروس کرونا در همدان
در شورای اطلاع رسانی استان همدان بر مراقبت و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تاکید شد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با اشاره به اینکه تاکنون یک نفر در همدان به علت ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است، گفت: شماری هم مشکوک به ابتلای این ویروس هستند که در حال بررسی و آزمایش هستند.
آقای آزادبخت با بیان اینکه نباید به شایعات توجه کرد و اخبار فقط از منابع رسمی پیگیری شود، افزود: مردم به نکات بهداشتی و توصیه‌ها توجه کنند.

فوت یک بیمار مبتلا به کرونا در استان البرز
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز : متاسفانه یک نفر از سه بیمار مبتلا به کرونا در این استان جان باخت.
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز  از مردم خواست تا حد امکان از منزل خارج نشوند و کارهای خود را در خارج از منزل ، متوقف کنند.
دکتر اینانلو همچنین گفت : شهروندان به خبرهای ضد و نقیض ، جعلی و شایعات در شبکه های مجازی توجه نکنند و اخبار مربوط به این بیماری را از صدا و سیما پیگیری کنند.

تعطیلی مدارس البرز تا پایان هفته جاری
مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش البرز گفت: کلیه مدارس البرز بر اساس مصوبات قرارگاه پدافند زیستی استان تا پایان هفته جاری تعطیل است.
یعقوبی گفت: بر اساس مصوبات قرارگاه پدافند زیستی استان البرز، به دلیل پیشگیری از ویروس کرونا کلیه مدارس استان، تمامی واحد‌های آموزشی، سالن‌های ورزشی، کانون ها، آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان تا پایان هفته جاری تعطیل شد.
کودکان زیر 5 سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که دارو‌های کورتنی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند و لازم است برای پیشگیری نکات ذیل را رعایت کنند؛

نتایج آزمایش 2 بیمار مشکوک به کرونا در اردبیل منفی است
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: 17 نمونه آزمایشی از بیماران مشکوک به کرونا جهت بررسی به تهران ارسال شده که جواب آزمایش دو بیمار مشکوک به کرونا منفی است.
محمدرضا رضایی‌بنا افزود: شایعاتی مبنی بر اینکه دو بیمار مبتلا به کرونا ویروس در استان اردبیل درمان شدند وجود دارد که تکذیب می‌شود و درحالی که 15 نمونه آزمایشی ارسالی در روز‌های آینده توسط وزارت بهداشت بررسی شده و به استان اردبیل ارسال خواهد شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: دو بیمار مشکوک به کرونا شناسایی شده بود که پس از بررسی‌های اولیه بالینی توسط متخصصان مشخص شد که بیماران هیچ‌گونه علایمی از کرونا ویروس ندارند و بیماری عادی تنفسی و ریوی تشخیص داده شد که با اقدامات درمانی بیماران کاملا بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند.
رضایی‌بنا گفت: از مردم استان اردبیل تقاضا داریم به نکات بهداشتی که توسط رسانه‌های رسمی به اطلاع عموم می‌رسد توجه لازم را داشته باشند و در صورت وجود هرگونه علایم مشکوکی که اعلام شده به مراکز درمانی مشخصی که در سطح استان وجود دارد مراجعه کنند.
وی افزود: استفاده از هرگونه ماسک برای اشخاص سالم توصیه نمی‌شود و در صورت استفاده، باید پس از یک الی دو ساعت استفاده تعویض و به شکل بهداشتی دفع شود.

آغاز توزیع بسته های بهداشتی در قم
توزیع 50 هزار بسته بهداشتی مقابله با کرونا از عصر امروز در برخی مناطق قم آغاز می شود.
بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم این بسته های اهدایی وزارت بهداشت شامل یک شیشه ماده ضدعفونی کننده دست، چهار عدد ماسک و بروشور آموزشی است که با همکاری سپاه قم توزیع می شود.
بر اساس این گزارش در مرحله اول این بسته ها در مناطق شیخ آباد، شادقلی خان، شهرک فاطمیه و نوبهار و به تدریج و در اسرع وقت در دیگر مناطق شهر قم نیز توزیع می شود.
روش توزیع این بسته ها، خانه به خانه است.

قرنطیه خانگی بهتری راه جلوگیری از شیوع کرونا
رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم تاکید کرد برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، اجتماعات باید به حداقل ممکن برسد.
دکتر عادلی در برنامه گفتگوی خبری سیمای مرکز قم با اشاره به انتقال سریع این ویروس به ویژه از طریق سرفه و عطسه گفت: هرچه اجتماعات کمتر شود، شیوع این ویروس کمتر خواهد شد.
وی افزود: دوره کمون این بیماری که در آن ویروس، علائمی از خود نشان نمی دهد 5 تا 14 روز به طول می انجامد، بنابراین باید از شرکت در هرگونه اجتماعی خودداری کرد تا اگر افرادی به این بیماری مبتلا شده اند و از آن بی اطلاع اند موجب سرایت آن به دیگران نشوند.
دکتر عادلی با تصریح بر اینکه از بیماری کرونای جدید اطلاعات زیادی نداریم گفت: اگرچه افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای بیشتر به آن مبتلا می شوند اما باید احتیاطات لازم را در مورد کودکان هم به خرج داد.
وی با بر شمردن علائم بیماری کرونا (تب شدید،سرفه زیاد و تنگی نفس)گفت: در صورت وجود علائم خفیف بهتر است افراد با توجه به شرایط خاص فعلی به بیمارستان ها مراجعه نکنند و در منزل قرنطینه شوند.

وضعیت بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان
تاکنون موردی از ابتلا به بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و متخصص بیماری های عفونی گفت: برخی از افراد با علائمی مشکوک به بیمارستان بوعلی زاهدان که مرکز بیماری های عفونی است، مراجعه می کنند و پس از کنترل های لازم بسیاری از آنان ترخیص می شوند.
هاشمی شهری افزود: افرادی هم که بیشتر نیاز به مراقبت دارند در بیمارستان تحت درمان و کنترل هستند و نمونه آزمایش آنان به خارج از استان ارسال شده است، اما تا این لحظه مورد مثبتی از این بیماری در استان گزارش نشده است.
وی افزود: نیروهایی هم برای تشخیص بیماری کرونا در حال آموزش هستند تا آزمایشات بر نمونه ها در خود استان انجام شود.

آماده سازی 9 مرکز جامع خدمات سلامت برای کمک به بیماران کرونا در مشهد
9 مرکز جامع خدمات سلامت برای خدمات رسانی سرپایی درمان بیماران کرونا در مشهد تجهیز و آماده سازی شده است تا از هجوم غیر ضروری مردم به اورژانس بیمارستان ها جلوگیری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر، افزود: این مراکزآماده سازی 9 مرکز جامع خدمات سلامت برای کمک به بیماران کرونا همه روزه تا ساعت 10 شب به بیمارانی که به دلیل تنگی نفس و یا تب بالا نیاز به خدمات درمانی ویژه تری دارند، ارائه خدمت می کند.
دکتر قلیان بیان کرد: این مراکز در حاشیه اقدامات غربالگری و درمانی که رسالت اصلی آنهاست برای ارائه خدمات درمانی سرپایی به بیماران مشکوک به کرونا نیز تجهیز و آماده سازی شدند.
وی با بیان اینکه این مراکز در سطح شهر پراکنده هستند لذا دسترسی عموم به خدمات درمانی ویژه فراهم است، اظهار کرد: مراکز جامع خدمات سلامت برای کاهش بار اورژانس های بیمارستان ها در نظر گرفته شده است زیرا در چندروز گذشته حجم زیادی از مراجعه های غیرضروری به بیمارستان ها انجام شده است که روند ارائه خدمت به بیماران نیازمند به خدمات درمانی بیمارستانی را کند می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه علاوه بر مراکز جامع خدمات سلامت، کلینیک ها و مطب های خصوصی نیز آماده خدمت رسانی به بیماران هستند، گفت: در این راستا آمبولانس های مجهز و مخصوص برای اعزام بیماران از مراکز جامع خدمات سلامت به بیمارستان ها به منظور بستری بیماران کرونا درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه آمبولانس بعد از اعزام بیمار به بیمارستان ها گندزدایی می شوند تا از سرایت بیماری به فرد جدید جلوگیری شود، اظهار کرد: عموم مردم در صورت داشتن علائمی مانند تب بالا، تنگی نفس شدید و سرفه می توانند به پزشکان آموزش دیده مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند تا پس از بررسی های اولیه مراحل درمان برای آنها در نظر گرفته شود.
دکتر قلیان افزود: پزشک آنکال عفونی برای تشخیص اولیه بیماری در مراکز جامع خدمات سلامت حضور خواهد داشت.

اعلام آخرین وضعیت بیماری کرونا در مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نمونه آزمایش 28 بیمار مشکوک به بیماری کرونا در مناطق تحت پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی، به انستیتو پاستور تهران ارسال شده است.
دکتر رحیمی افزود: از این تعداد تاکنون جواب نمونه های 6 بیمار منفی بودهاعلام آخرین وضعیت بیماری کرونا در مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و نتیجه 22 نمونه باقیمانده هم تا آخر وقت اداری امروز از سوی تهران ارسال می شود که تا حصول نتیجه قطعی این افراد تحت نظر و در قرنطینه خواهند بود.
 وی ادامه داد: هم اکنون تلاش می شود با ارائه آموزش های لازم به همکاران طی امروز و فردا، آزمایشات در این خصوص در شهر مشهد انجام بگیرد و ظرف 48 ساعت نتایج نمونه ها معلوم شود و نیازی به ارسال نمونه ها به تهران نباشد.
دکتر رحیمی همچنین درباره فرد فوت شده در نیشابور که شنیده ها علت مرگ وی را کرونا اعلام کرده اند، هم گفت: علائم بالینی این بیمار فوت شده منطبق با سایر بیماران مبتلا به کرونا در کشور بوده است ولی برای حصول نتیجه قطعی، نمونه آزمایشگاهی از وی را به تهران ارسال کردیم و منتظر جواب آن هستیم.   

نظر شما