شناسهٔ خبر: 38446709 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار کرونا در ایران؛ مبتلایان به ۶۴ نفر رسید، تعداد فوتی ها ۱۲ نفر / بهبود سه مورد مبتلا/ نماینده قم: اوضاع قم نگران کننده است

صاحب‌خبر -

شفقنا زندگی- نماینده قم آمار اعلام شده در مورد میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در قم را غیرواقعی خواند و گفت: باید هرچه سریع‌تر حرم حضرت معصومه(س) در قم تعطیل شود. در این‌باره مراجع مخالف نیستند. اوضاع قم نگران‌کننده است. به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی در حاشیه جلسه علنی امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی برای توضیح در مورد اقدامات صورت گرفته جهت کنترل شیوع کرونا در کشور، مدعی شد: آن‌چه وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفت واقعیت نبود، با او دعوا کردم و گفتم چرا به نمایندگان دروغ می‌گویید. وضعیت در قم بحرانی‌تر از آن‌چه می‌گویند است، اوضاع قم نگران‌کننده است من به وزیر گفتم که به عنوان فرمانده عملیات باید به قم بیاید.

ویروس کرونا از سه هفته پیش در قم شیوع پیدا کرده است

وی با بیان این‌که «ویروس کرونا از سه هفته پیش در قم شیوع پیدا کرده است»، گفت: پرستاران در خطر هستند به آن‌ها تجهیزات لازم برای قرنطینه را نداده‌اند البته وزیر گفته امروز ۷۰۰۰ لباس و ماسک به قم می‌فرستند. پرستاران در خطر هستند بیش از ۲۵۰ نفر در قرنطینه بوده‌اند اما امکانات کافی برای قرنطینه در قم وجود ندارد. بسته‌های پیشگیری به دست مردم نرسیده است. در برخی داروخانه‌ها ماسک پیدا نمی‌شود و یا گران است. باید سریعا وضعیت پیگیری شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شورای تامین استان قم باید حرم حضرت معصومه (س) را تعطیل کنند. در این باره مراجع هم مخالف نیستند چون بحث جان مردم در میان است.

وی با بیان این‌که «علت شیوع ویروس کرونا را نمی‌دانم»، اظهار کرد:  اوضاع قم نگران کننده است می‌خواهند اخبار را به مردم ندهند تا استرس بالا نرود. وقتی می‌گویند همه این میزان فوتی مربوط به کرونا نیست اما آن‌هایی که در بیمارستان کامکار از دنیا رفته‌اند قطعا مبتلا به کرونا بوده‌اند. جواب آزمایش دو کودک هم مثبت اعلام شده که این هم خطرناک است نمی‌دانم چرا وزیر اعلام نمی‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دولت باید هرچه سریع‌تر آن‌هایی که مشکوک هستند را قرنطینه کنند دولت هیچ اقدام ویژه‌ای در قم انجام نداده است.

برپایی نماز جماعت و مراسم مذهبی در حرم حضرت معصومه(س) متوقف شد

پایگاه خبری آستان حضرت معصومه(س) روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد، با اعلام خبر ورود کرونا به شهر مقدس قم، آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) برای جلوگیری از شیوع کرونا برنامه‌ریزی‌های ویژه را در دستور کار خود قرار داده که یکی از این اقدامات ضدعفونی کردن مستمر ضریح مطهر و بخش‌های مختلف است.

نمازهای جماعت، مراسمات مذهبی و برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر نیز به صورت موقت برگزار نخواهد شد.

وزارت بهداشت ادعای نماینده قم مبنی بر ۵۰ کشته از کرونا را تکذیب کرد

دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا و معاون وزیر بهداشت ادعای نماینده شهر قم در مورد کشته شدن ۵۰ نفر بر اثر کرونا در این شهر را تکذیب کرد.به گزارش ایسنا،دکتر ایرج حریرچی در یک نشست خبری که در ستاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: اخبار منتشر شده در زمینه فوتی‌های قم را تکذیب می کنم اگر حتی نصف و یک چهارم این آمار هم درست بود، من استعفا می دهم. کسانیکه ادعایی درباره تعداد فوت شده‌ها بر اثر این ویروس دارند طی نامه‌ای رسمی و محرمانه اسامی را به ما اعلام کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه مبتلایان و فوت شدگان به دلیل ویروس کرونا هیچ دستگاهی بجز وزارت بهداشت آمار رسمی ندارد، افزود: از روز گذشته تاکنون آمار فوتی‌های ویروس کرونا چهار نفر افزایش پیدا کرده و شمار قربانیان کرونا به ۱۲ نفر رسیده است.دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا همچنین اظهار کرد که در حال حاضر ۹۰۰ نفر در کشور علایم شبیه آنفلوآنزا و کرونا دارند.

حریرچی این را هم گفت که نتیجه تست کرونا رییس دانشگاه علوم پزشکی قم هم مثبت اعلام شده است.به گفته وی، در حال حاضر دو بیمارستان در قم مشغول فعالیت است که یکی از آن‌ها با ظرفیت ۸۰ درصدی و دیگری با ظرفیت ۲۰ درصدی پر شده‌اند.

وی درباره تست کرونا نیز اظهار کرد: اگر در خانواده‌ای یک نفر به ویروس مبتلا شده باشد و نتایج آزمایش‌اش مثبت باشد از سایر اعضا که علائم آنفلوآنزا دارد تست گرفته نمی‌شود چرا که یک خانواده همزمان نمی‌تواند به چند ویروس مختلف مبتلا شوند.حریرچی ادامه داد: از زمانی که ویروس کرونا در کشور چین شیوع پیدا کرد، ما در کشور خود آموزش‌های لازم در این زمینه را به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و سایر مردم را دادیم. در حال حاضر شرایط در کشور تقریبا به ثبات رسیده و توانستیم مشکل را به حداقل برسانیم. از همگان می‌خواهیم که اشتباه نکنند و فکر نکنند که اگر مسائل را به صورت تشدید یافته بیان کنند مسئولان از خواب بیدار می‌شوند.معاون وزیر بهداشت افزود: این‌که ما مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم به معنای این نیست که مردم به سفر روند در حال حاضر اعلام شده است که ورودی به استان گیلان ۲۰ درصد بیشتر شده است که این موضوع اصلا نشانه خوبی نیست.به گفته حریرچی،  بعد از استان قم، دومین استان از نظر شدت درگیری استان “گیلان” است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه با قرنطینه به هیچ عنوان موافق نیستیم گفت: قرنطینه برای قبل از جنگه جهانی اول برای طاعون و وبا است و چینی ها نیز در حال حاضر از قرنطینه ای که شده راضی نیستند. قرنطینه تبعاتی دارد و ما با قرنطینه موافق نیستیم.

حریرچی در عین حال گفت: برخی کشورهای مختلف تعداد مبتلایان و فوت شده‌ها را کتمان می‌کنند. بر اساس برخی آمار غیر رسمی ۱۸ نفر در یکی از کشورهای جنوبی همسایه ما فوت شده‌اند که به هیچ وجه اعلام رسمی نشده است.دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود برخی از بیمارستان‌های خصوصی مانع استفاده کادر درمانی از پوشش می‌شوند گفت: استفاده از لباس های مختلف سطح بندی دارد.  اگر دکتری کسانی را می‌بیند که دارای علائم حاد تنفسی هستند باید از ماسک خاصی استفاده کند. در حل طبق سطح‌بندی و پروتکلی که از حدود یک ماه و نیم پیش اعلام کردیم، معلوم شده است که چه کسی باید چه چیزی استفاده کند.

وی در ادامه در مورد نحوه دفن قربانیان کرونا گفت این موضوع پروتکل کاملاً مشخصی که از پیش تعیین شده دارد و برای سازمان جهانی بهداشت است و عین آن اجرا می شود.وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم اینکه وزیر بهداشت هفته گذشته اظهار کرده بود ویروس کرونا پشت مرزهای ایران است اما دولت برای انبار ماسک یا مواد ضد عفونی تمهیداتی نداشته و باعث شد در داروخانه ها صف‌های طولانی تشکیل شود؟ اظهار کرد:  در مورد ماسک گفته شده که مردم عادی احتیاجی به ماسک ندارند و فقط مراقبین آن هم با سطح بندی به آن احتیاج دارند یعنی کسانی که از این بیمار مراقبت می‌کنند به آن احتیاج دارند یا کسانی که در خانه از آنها مراقبت می کند. اگر افرادی در خانه از بیمار کرونا یا آنفلوانزا مراقبت می‌کند باید از ماسک استفاده کند و همچنین افرادی که علائم سندروم حاد تنفسی دارند باید از آن استفاده کنند.حریرچی به سوداگری و احتکار اشاره کرد و گفت: از دادستان اردبیل تشکر می‌کنیم که درحال حاضر دو داروخانه را پلمپ کرده است.

وزارت بهداشت: مبتلایان به کرونا ویروس در ایران به ۶۴ رسید/تکذیب آمار فوتی ۵۰ نفر در قم

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: طبق آمار ارائه شده تا پیش از ظهر امروز تعداد ۱۸ نفر در استان های مختلف مبتلای جدید به کرونا ویروس جدید شناسایی شدند.

از این تعداد هشت نفر در استان قم، یک مورد در استان همدان، سه مورد در تهران، دو مورد در مرکزی، دو مورد در استان اصفهان و دو نفر در گیلان مبتلای جدید به کرونا ویروس شناسایی شده است. همچنین از این ۱۸ نفر چهار نفر متاسفانه جان باخته اند.با این حساب شمار مبتلایان کرونا ویروس مجموعا به ۶۴ نفر و مجموع فوتی ها به ۱۲ نفر رسید.اظهارات نماینده قم درباره وجود ۵۰ فوتی در قم کذب است/ایسنا

بهبود سه مورد مبتلا به کرونا در کشور/ آغاز رژیم دارویی با ۵ دارو برای مبتلایان

بهبود سه مورد مبتلا به کرونا در کشور/ آغاز رژیم دارویی با ۵ دارو برای مبتلایان

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: وقتی از آمار تشخیص قطعی مبتلایان به ویروس کرونا صحبت می‌کنیم به این معنی نیست این آمار کل افرادی را که در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ستاد اطلاع رسانی وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا ویروس با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم پرهیز از ارائه آمار غلط درباره ابتلا و فوتی ناشی از بیماری کرونا، گفت: آمار رسمی و موثق هر روز ظهر از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود. بنابراین هر گونه عدد و رقمی که خارج از وزارت بهداشت مطرح می‌شود صحت ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آمار مبتلایان به کرونا که گفته می‌شود بهبود پیدا کرده‌اند، ادامه داد: وقتی از آمار تشخیص قطعی مبتلایان صحبت می‌کنیم به این معنی نیست این آمار کل افرادی را که در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند نشان می‌دهد بلکه تعدادی از افراد ممکن است بر اثر ابتلا به این بیماری علایم خفیف و یا متوسطی پیدا کنند و اساسا مراجعه‌ای هم به پزشک و مراکز بهداشتی و درمانی نداشته باشند و حتی ممکن است مراحل بیماری را هم طی کرده باشند و بهبود پیدا کرده باشند.

جهانپور افزود: بنابراین وقتی از بهبود صحبت می‌کنیم منظورمان مواردی است که علائم حاد و شدید بیماری را داشته‌اند تشخیصشان قطعی شده و حالا بهتر شده و یا بهبود یافته‌اند. در این زمینه سه گزارش مستند وجود دارد که یکی مربوط به یکی از همکارانمان در اراک است که در روند بهبودی قرار دارد و از بخش مراقبت‌های ویژه خارج شده و در بخش عادی قرار دارد. در عین حال دو مورد هم در بیمارستانی در تهران داشتیم که حالشان رو به بهبودی رفته و از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش‌های عادی منتقل شدند و امروز صبح با بهبودی کامل مرخص شدند که این موضوع نوید بخش است.

وی با بیان این که طبق گزارش‌های موجود آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری حداکثر حدود سه درصد است گفت: به نظر می‌آید رفتار این ویروس در کشور ما نباید خیلی متفاوت با سایر مناطق باشد. به هر حال بهبود این سه مورد مبتلا به کرونا بسیار نوید بخش است.

بهبود یافتگان کرونا در ایران

جهانپور درباره آمار مبتلایان به کرونا که گفته می‌شود بهبود یافته‌اند، توضیح داد: وقتی از آمار تشخیص قطعی مبتلایان صحبت می‌شود به این معنی نیست که آمار کل افراد مبتلا به کرونا را در کشور نشان دمی‌دهد بلکه تعدادی از افراد ممکن است علائم خفیف داشته باشند و مراجعه‌ای به مراکز درمانی نداشته باشند یا مراحل بیماری را طی کرده و بهبود یافته باشند، وقتی از بهبود صحبت می‌شود منظور مواردی است که علائم حاد یا شدید بیماری را داشته‌اند و تشخیص قطعی داده شده‌اند و حالا بهبود یافته‌اند.

وی گفت: طبق گزارش‌های موجود آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری حداکثر حدود سه درصد است، رفتار این ویروس نباید خیلی متفاوت با سایر مناطق باشد.

آغاز رژیم دارویی با ۵ دارو برای مبتلایان کرونا

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات دنیا درباره این بیماری، در هفته‌های اخیر گزارش داده شده بود که یک رژیم دارویی شامل ۵ دارو برای مبتلایان آغاز شده که البته الان زود است که بخواهیم درباره اثربخشی آن قضاوت کنیم؛ اما با توجه به گزارشات موردی که داریم حداقل ظرف دو سه روز اخیر که این رژیم دارویی آغاز شده به نظر می‌آید اقدامات درمانی و حمایتی انجام شده در کل وضعیت بیماران رو به بهبودی بوده و همکاران وضعیت بهتری گزارش کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌آید در حوزه درمان این بیماری چشم‌انداز مثبتی خواهیم داشت.

وی درباره توزیع ماسک رایگان گفت: اولا تاکید می‌کنم ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود و در هیچ جای دنیا چنین توصیه‌ای وجود ندارد اما برای کادر درمان ماسک حتما توصیه می‌شود البته به دنبال نگرانی‌هایی که در جامعه ایجاد شده تقاضای کاذب و شاید بی موردی ظرف دو سه روز برای ماسک ایجاد شد و شاید به اندازه مصرف چند سال کشور مواد ضد عفونی کننده و ماسک مورد تقاضا قرار گرفت؛ البته افرادی با عنوان فرصت‌طلب و سودجو که همیشه هستند تا از این موقعیت‌ها در جهت منافع نامشروع سوء استفاده کنند اقدام به احتکار کرده بودند که البته این اصل ماجرا نبود و بیشتر مربوط به تقاضای بالای ماسک بوده است.

تحویل ماسک درب منازل قمی‌ها

جهانپور ادامه داد: بر اساس سیاست وزارت بهداشت ماسک از این پس، وارد شبکه توزیع وزارت بهداشت شد و تمام ماسک تولیدی کشور از طریق وزارت بهداشت خریداری می‌شود و به صورت عادلانه و با مکانیسمی مشخص با اولویت شهر قم توزیع خواهد شد که البته در حال حاضر پکیج‌های آن وارد شهر قم شده و توزیع خواهد شد و در جایی که لازم باشد توسط نیروهای بهداشت به درب منازل تحویل داده می‌شود.

وزارت صمت هم تولید حداکثری ماسک را در دستو کار قرار داده

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: بنابراین این اقدام در قم آغاز شده و در شهرهای دیگر به فراخور زمان و مکان مناسب و به نحو مقتضی در قالب ارائه ماسک یا کیت‌های حفاظتی که شامل ماسک محتوای آموزشی و محلول ضدعفونی کننده هستند به مردم ارائه می‌شود و عملا خرید و فروش ماسک ممنوع شد، تمام ماسک تولیدی و وارداتی کشور را وزارت بهداشت خریداری و توزیع خواهد کرد، این موارد به نحو مقتضی در زمان و مکان مناسب توزیع خواهد شد، مجددا تاکید می‌کنم اولویت شهر قم است تا این موارد را به درب منازل مردم تحویل دهیم چرا که قم کانون ورود بیماری به کشور بوده و تعداد مبتلایان در آنجا بیشتر است و ارزیابی خطر، نشان می‌دهد ممکن است در قم ریسک خطر بالاتر باشد.

وی گفت: در سایر شهرها به فراخور شرایط و در زمان مناسب این اقلام توزیع خواهد شد. وزارت صمت هم تولید حداکثری ماسک را در دستو کار قرار داده است.

چگونگی دفن فوتی‌های “کرونایی”

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن تشریح فرآیند پذیرش بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها، درباره شرایط دفن فوت‌شدگان ناشی از کرونا، تمهیدات وزارت بهداشت برای خوابگاه‌ها و… توضیحاتی ارائه کرد.دکتر رضا گلپیرا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پروتکل پذیرش بیماران مشکوک به کرونا ویروس جدید در بیمارستان‌ها، گفت: در حال حاضر به واسطه اینکه بیماری‌های ویروسی دیگر به جز کرونا، مانند آنفلوآنزای نوع B در جامعه وجود دارد، اکثر مردم به محض دیدن علائمی چون آبریزش بینی، عطسه و… فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شده‌اند.وی با بیان اینکه اکنون مردم فکر می‌کنند که هر بیماری ویروسی کرونا است، افزود: واقعیت این است که کسی که دچار تب شده و تبش به راحتی پایین نمی‌آید، کسی که به سرفه افتاده و سرفه‌هایش خشک است، نه سرفه‌های خِلط ‌دار، بدن درد، تب بالا و احساس تند تند نفس کشیدن دارد و برای تنفس از عضلات تنفسی‌اش استفاده می‌کند، این بیماران افرادی هستند که حتما باید آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

مردم مستقیما به بیمارستان‌ها نروند

گلپیرا ادامه داد: اگر قرار باشد هر کسی با کوچکترین علائم به سمت بیمارستان‌ها روند، در بیمارستان ازدحام ایجاد شده و خود مردم دچار مشکل می‌شوند. در عین حال ازدحامی که در بیمارستان‌ها تشکیل می‌شود، خودش می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.وی تاکید کرد: بر همین اساس وزارت بهداشت در تمام محلات مرکز جامع سلامت دارد. در این مراکز پزشکان مستقر هستند و به آنها اعلام کردیم که به مردم آموزش‌های درست ارائه دهند. در عین حال امروز هم با سازمان نظام پزشکی هماهنگ کردیم که تمام مطب‌های پزشکی هم بتوانند این بیماران را که دارای علائم هستند، ویزیت کنند. حال اگر بیمار به مطب مراجعه کرد و پزشک به او اعلام کرد که به نظر من شما مشکوک به کرونا هستید، پزشک بیمار را به مرکز جامع سلامت ارجاع می‌دهد و بعد از بررسی آنها، اگر در مرکز جامع سلامت تشخیص دادند که این فرد مشکوک به کرونا است، از آنجا فرد را به بیمارستان اعزام می‌کنیم.گلپیرا با بیان اینکه اصلا لزومی ندارد که برای اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلایمان به کرونا، در همان ابتدا به بیمارستان مراجعه کنیم، گفت:  مردم به هیچ‌وجه به بیمارستان‌های مراجعه نکنند، بلکه بهترین روش این است که به مطب یا مرکز جامع سلامت مراجعه کرده و در صورتیکه مورد مشکوک محسوب می‌شدند، مرکز جامع سلامت هماهنگ کرده و مشخص می‌کند که فرد به کدام بیمارستان اعزام شود.وی تاکید کرد: بنابراین مردم خودشان مستقیما به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند تا این اقدام باعث ازدحام نشود. به عنوان مثال ما بیمارستانی مانند مسیح دانشوری را فقط برای بیمارانی که ۱۰۰ درصد مورد مثبت کرونا هستند، قرار داده‌ایم. رفتن به این بیمارستان‌ها خودش می‌تواند منجر به انتقال ویروس شود.گلپیرا در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها نیز گفت: خوشبختانه در حال حاضر به واسطه اینکه کلاس‌های درس تعطیل شده، خوابگاه‌ها تخلیه خواهند شد. در عین حال سیستم بهداشتی ما بر تمام خوابگاه‌ها نظارت می‌کند تا برای آن‌ها از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده استفاده کنند. این تمهیدات را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و دانشگاه‌ها این فضاها را ضدعفونی می‌کنند.

مردم سوالات کرونایی خود را از ۱۹۰ بپرسند

وی همچنین در پاسخ به اینکه مردم سوالات خود را درباره کرونا از چه طریقی می‌توانند بپرسند، گفت: باید توجه کرد که در حال حاضر سامانه تلفنی ۱۹۰ مرجع پاسخگویی به مردم است. در عین حال به زودی ۱۱۵ را هم فعال می‌کنیم.گلپیرا درباره پروتکل دفن افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده‌اند، ضمن رد برخی شایعات مبنی بر عدم دفن بهداشتی این افراد، گفت: ما بر اساس پروتکلی از قبل تعیین شده در این زمینه عمل می‌کنیم که البته فقط برای کرونا نیست، متوفی را طبق پروتکل بهداشتی خاص دفن می‌کنیم، به‌طوری که فرد را در بیمارستان به صورت کامل کاور می‌کنند و دیگر کسی حق ندارد کاور را باز کند. در نهایت متوفی با نظارت بهداشتی دفن می‌شود، نه اینکه جسد را بدون کاور به خانواده تحویل دهند.

توصیه‌های وزارت بهداشت به بیماران خاص برای پیشگیری از “کرونا”

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه سیستم ایمنی این بیماران از سایر افراد ضعیف‌تر، تاکید کرد: بیماران خاص باید بیش از سایر افراد از خودشان در برابر ویروس کرونا مراقبت کنند.دکتر مهدی شادنوش در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ارائه توصیه‌هایی به بیماران خاص و پیوندی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید، گفت: بیماران خاص و پیوندی بیش از دیگران باید از خودشان مراقبت کنند. خانواده‌ها و اطرافیان این بیماران نیز باید بیشتر از خودشان مراقبت کنند.

وی افزود: در عین حال این بیماران باید همان توصیه‌هایی را که برای افراد عادی ارائه می‌شود، رعایت کنند. اقداماتی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها، دوری کردن از افرادی که ممکن است آلوده باشند، پرهیز از حضور در مناطق پر ازدحام و تجمعات و… را انجام دهند.شادنوش با تاکید بر لزوم مراقبت بیشتر در بیماران خاص، گفت: به هر حال سیستم ایمنی این بیماران از سایر افراد ضعیف‌تر بوده و در نتیجه اثرگذاری ویروس بر روی آنها می‌تواند قابل توجه‌تر باشد. بنابراین بیماران خاص از سفر پرهیز کرده و سعی کنند در محیطی سالم و دور از آلودگی بمانند.

وی با بیان اینکه به طور کلی ماسک تاثیر عمده‌ای در پیشگیری از کروناویروس ندارد، ادامه داد: بهتر است بیشتر تلاش کنند که از محل‌های آلوده دوری کنند. در عین حال بیماران خاص هم مانند سایر مردم در صورتیکه دچار تب شدند، به پزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های پزشک توجه کنند و در صورتی که بعد از مراجعه به پزشک علائم‌شان ادامه داشت و یا دچار سرفه‌های خشک یا تنگی نفس شدند، باز هم به پزشک مراجعه کنند و حتما بیماری‌شان را به صورت جدی پیگیری کنند.شادنوش درباره استفاده بیماران خاص از داروهای بالا برنده ایمنی بدن، اظهار کرد: این موارد به نوع بیماری فرد بستگی دارد. هیچ فردی نباید سر خود اقدام درمانی و دارویی انجام دهد. در عین حال برخی بیماران مانند بیماران پیوندی با مصرف دارو مقداری سیستم ایمنی‌شان به صورت تعمدی کاهش می‌یابد تا بتوانند عضو پیوندی را تحمل کنند. در چنین شرایطی اصلا صلاح نیست که داروهایشان را تغییر دهند.وی تاکید کرد: بیماران خاص هرگونه تغییر در داروهایشان را حتما با نظر پزشک‌شان انجام دهند.

آخرین وضعیت بیماری کرونا در مازندران

کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی ایجاد می‌کند این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی شناخته شده است و شیوع کرونا ویروس در شهرهای کشور منجر به تصمیمات بهداشتی شد.

ورود کرونا ویروس به مازندران ظاهرا با مسافرت افرادی به قم بوده که افراد مبتلا در قم نیز در مسافرت تجاری به چین دچار این ویروس شدند و در این راستا به جهت جلوگیری از شیوع کرونا ویروس، موجب تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، سینما، همایش، استخرها طی هفته جاری شده و تمدید تعطیلی‌ها و یا لغو آن هنوز معلوم‌نیست.همچنین چند بیمارستان در شرق، غرب و مرکز مازندران برای بیماری کرونا ویروس در نظر گرفته شده و مسئولین مازندران تنها نگران کمبود تخت‌های خالی هستند، هر چند یک نفر مبتلا به کرونا ویروس در بابل روز گذشته با بهبودی از بیمارستان ترخیص شد اما کرونا ویروس در تنکابن یک قربانی هم گرفت و توصیه مکرر مسئولین بهداشتی  به شستن دست‌ها و دوری از تجمع‌ها است.

تعطیلی دانشگاه‌ها تا پایان هفته در مازندران

سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا از تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا پایان این هفته خبر داد.وی تصریح کرد: با هماهنگی استاندار مازندران و به‌منظور حفظ سلامت اساتید، دانشجویان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان تعطیل است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ھمه مقاطع تحصیلی به جزء دانشجویانی که خدمات درمانی ارائه می‌کنند (مقطع کاروزی و دستیاری رشته پزشکی) تا پایان این هفته تعطیل خواهند بود.

حمید بخشی مدیرکل پدافند غیر عامل مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه کرونا ویروس بیماری وحشتناکی نیست، اظهار کرد: تلاش برای کنترل بیماری در حال انجام است.وی افزود: تنها مسئله حائز اهمیت در کرونا ویروس قدرت شیوع آن بوده و در عین حالی‌که کشندگی آن از آنفلوآنزا کمتر است.نگران‌ کمبود تخت بیمارستانی در مازندران هستیم.مدیرکل پدافند غیر عامل مازندران خاطرنشان کرد: ما کمی نگران هستیم که تعداد مبتلایان از تعداد تخت‌ها و امکانات پیشی بگیرد که مردم را نگران کند اما تلاش در جهت مدیریت این امر در حال انجام است.

بخشی با اشاره به اینکه انشالله با پیشگیری و مراقبت این بیماری کنترل می‌شود، ادامه داد: وظیفه ما مسدود، محدود و ایمن سازی است و فضا باید به سمت پیشگیری برود.وی در بحث لوازم بهداشتی مایحتاج مردم در داروخانه‌ها گفت: بحث ژل بهداشتی و مباحث مربوط به تامین ماسک در حال ساماندهی است.مدیرکل پدافند غیر عامل مازندران تصریح کرد: با هماهنگی استاندار از منابع کارخانجات داخلی بحث‌ تامین آنتی ژل و مسائل مربوط به ماسک‌ مرتفع می‌شود.

علیرضا سعدی‌پور مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گفت‌وگو با ایسنا در مورد  تعطیلی مدارس طی هفته‌های جاری اظهار کرد: مرجع تصمیم تعطیلی مدارس بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و با محوریت استاندار مازندران خواهد بود.وی افزود: مدارس در روزهای پایانی هفته جاری تعطیل بوده و تصمیم برای تعطیلی مدارس در هفته‌های پایان سال با تشخیص علوم پزشکی خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در مورد تمهیدات لحاظ شده برای بهداشت کردن مدارس و رعایت نکات ایمنی خاطرنشان کرد: از طریق قرارگاه پدافند زیستی شیوه نامه‌ای به مدیران مدارس برای گندزدایی ارسال شده که از روز یکشنبه ۴ اسفند ماه این اقدام در دستور کار قرار گرفته است.

سعدی‌پور افزود: برای پیشگیری از شیوع کرونا ویروس برگزاری هر گونه تجمعات، مسابقات فرهنگی، قرآن  و همایشی در آموزش و پرورش ممنوع خواهد بود.وی از تعطیل بودن آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان طی این هفته خبر داد و گفت:  باز بودن هر آموزشگاهی تخلف محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری در کرونا ویروس اعلام تعطیلی مدارس با تعطیلی آموزشگاه‌ها یکسان دیده شده و در صورت اعلام تعطیلی مدارس در هفته‌های آتی با توجه به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی استان که مرجع تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس است، آموزشگاه‌ها علمی آزاد و زبان نیز تعطیل خواهد بود.حبیب حسین‌زادگان مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در گفت‌وگو با ایسنا از به تعلیق درآمدن مسابقات ورزشی تا پایان هفته خبر داد.وی افزود: استخر، سونا، اردوها و مسابقات به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا ویروس تا اطلاع ثانوی تعطیل است.مدیرکل ورزش و جوانان مازندران از احتمال  تمدید تعویق فعالیت استخرها در هفته‌های جاری خبر داد.حسین‌زادگان یاداور شد: شیوع کرونا ویروس با پیشگیری قابل کنترل است.

نظر شما