شناسهٔ خبر: 38474020 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بسیج دانشجویی پایگاه پزشکی دانشگاه آزاد اراک:

اضطراب باعث کاهش سطح ایمنی بدن افراد می‌شود

بسیج دانشجویی پایگاه پزشکی دانشگاه آزاد اراک و پایگاه بهداشت این شهرستان در پی شیوع کرونا اطلاعیه‌ای صادر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی پایگاه پزشکی دانشگاه آزاد اراک و پایگاه بهداشت این شهرستان در پی شیوع کرونا اطلاعیه‌ای صادر کردند.

در این اطلاعیه آمده است:

پر واضح است که بیش از اپیدمیک و شایع شدن یک بیماری در سطح جامعه، این اضطراب ناشی از آن است که مردم را دچار وضعیت نابسامان می‌کند و همین اضطراب باعث کاهش سطح ایمنی بدن افراد می‌شود لذا برای بررسی این بیماری بیانیه‌ زیر صادر می‌شود:

۱. با توجه به مانور مبالغه آمیز رسانه‌های معارض داخلی و معاند خارجی بر روی کرونا که با یک برنامه ریزی جهت سیاه نمایی و تزریق نا امیدی به آحاد مردم جامعه صورت گرفته است از مسئولین محترم تقاضا می‌شود که آمار و اطلاعات را شفاف بیان کنند (کما اینکه تاکنون اینگونه بوده) و از دانشجویان عزیز و قشر تحصیل کرده نیز تقاضا میشود خبر‌ها را از منابع موثق و معتبر پیگیری کرده و از پخش اطلاعات ناصحیح جلوگیری نمایند.

۲. اطلاعاتی راجع به بیماری COVID_۱۹ در اختیار مردم عزیز قرار گرفته است که به خلاصه قسمت‌هایی مهم از آن را بیان می‌کنیم:

هر گونه علائمی نظیر آبریزش بینی، سرفه‌های مکرر، عطسه و تب بالا صرفا بیانگر کرونا نمی‌باشد و با سایر بیماری‌ها نیز مشترک است و تشخیص قطعی تنها توسط آزمایشگاه بالینی صورت می‌گیرد که البته سی تی اسکن ریه‌ها نیز به تشخیص کمک میکند. در این بیماری مواردی منجر به مرگ می‌شود که دارای سن بالا، بیماری زمینه‌ی قلبی، ریوی و تنفسی (مانند آسم) و اختلالات ایمونولوژیک است و در مواردی که منجر به مرگ شده همراه با درگیری ریوی و میوکاردیت قلب بوده است.

خطر و کشندگی این بیماری بسیار کمتر از سایر بیماری‌های ویروسی نظیر: ابولا، تب ماربورگ، نیپاه، تب کریمه کنگو، زیکا و آنفولانزا می‌باشد و حتی ۷۰ درصد مبتلایان به این ویروس علائم شدید را بروز نمی‌دهند و خود به خود بهبود می‌یابند. نکته‌ی قابل توجه راجع به این بیماری مدت بقای بیشتر آن بر سطوح نسبت به ویروس انفولانزا می‌باشد که باعث می‌شود انتقال بیشتری داشته باشد.

از آنجایی که ویروس از طریق ترشحات قطره‌ای از دهان و بینی توسط فرد بیمار منتقل می‌شود، جهت پیشگیری فاصله خود را با افراد دارای علائم حفظ کرده و پیش از تماس دست و یا اجسام خارجی (مانندقاشق) با دهان، بینی، چشم و صورت آن‌ها را ضد عفونی کرده و با آب و صابون به صورت اصولی بشویید.

توصیه می‌شود که افراد غیر بیمار از ماسک‌های عادی فقط در مراکزی که تجمع زیاد است (مانند مترو) استفاده کنند در غیر اینصورت استفاده‌ی غیر اصولی و غیر ضرور از ماسک، خود باعث ایجاد بیماری می‌شود.

ماسک‌های N۹۵ نیز تنها برای کادر درمان و کسانی که مواجهه مستقیم با بیمار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

"ضمنا تعطیلات اعلام شده برای کنترل ویروس است لذا خواهشمندیم از تردد بی جا و غیر ضرور در اماکن شهری خودداری نمایید و در خانه بمانید. "

همچنین شماره‌ی ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده‌ی پاسخ گویی و مشاوره به شهروندان است.

۳. مسئولین و مردم عزیز باید توجه داشته باشند که بلایی که با کرونا بر سر چین، بزرگترین رقیب تجاری آمریکا آمد و عملا آن‌ها را مجبور به خود تحریمی کرد در مورد ایران محقق نشود.

۴. بسیج دانشجویی آماده‌ی همکاری با بخش‌ها و معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی و پدافند زیستی استان مرکزی می‌باشد.

نظر شما