شناسهٔ خبر: 38461659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تبلیغات تسلیحاتی ترامپ در سفر به هند

صاحب‌خبر -

گروه جهان/ بالاخره دیروز دوشنبه نخستین سفر رسمی دونالد ترامپ به هند در کسوت رئیس جمهوری امریکا انجام شد و نارندرا مودی، نخست وزیر هند ساعت 11:30 به وقت محلی با استقبال بسیار گرم از ترامپ، او را شخصاً از مقابل هواپیمای تشریفاتی‌اش تا استادیوم کریکت احمدآباد، محل تجمع هزاران هندی مشایعت کرد. در فضای مجازی هم مودی در توئیتر به زبان انگلیسی به ترامپ خوشامد گفت. ترامپ هم دقایقی قبل از آنکه وارد خاک هند شود، به زبان هندی در توئیتر از سفر خود ابراز خرسندی کرده بود.
استقبال بسیار گرم نخست وزیر هند از رئیس جمهوری امریکا در شهر زادگاهش -احمدآباد- و تجمع هزاران نفری هندی‌های حامی مودی در استادیوم کریکت این شهر که همگی فریاد خوشامدگویی سرداده بودند و «ناماسته، ناماسته» می‌گفتند، اگرچه دیروز دوشنبه در بسیاری از رسانه‌های جهان بازتاب داشت اما بیش از آن سخنان ترامپ در این استادیوم بود. او وعده فروش بهترین و ترسناک‌ترین سلاح‌های امریکایی به هند را داد و گفت: «امریکا به دنبال دادن برخی از بهترین و ترسناک‌ترین سلاح‌ها و تجهیزات نظامی جهان به هند است. ما بهترین‌ها را می‌سازیم و حالا با هند معامله می‌کنیم» ترامپ همچنین به رزمایش‌های نظامی مشترک هند و امریکا اشاره کرد و گفت: این رزمایش‌ها چیزی است که باید در نظر گرفت.
رئیس جمهوری امریکا که روابط شخصی بسیار قوی با مودی دارد بی‌توجه به این روابط، از سیاست‌های اقتصادی دولت دهلی نو انتقاد کرد و وعده داد، توافق‌های تجاری پرسودی را با هند امضا خواهد کرد اما نه در این سفر. در این سفر تنها درباره این توافق‌ها صحبت خواهد شد. بنا بر گزارش سی ان ان، جمعیت بسیار زیادی که در استادیوم به استقبال ترامپ آمده بودند، در حالی این استادیوم را ترک کردند که هنوز سخنرانی تمام نشده بود. ترامپ و مودی قرار بود، دوشنبه شب در دهلی نو با هم شام بخورند و دیدارهای رسمی و گفت و گوها درباره توافق‌های تجاری و نظامی به امروز سه‌شنبه موکول شود. این در حالی است که در دهلی نو به هیچ وجه انتظار استقبال گسترده از ترامپ نمی رود و دیروز دوشنبه تنها چند ساعت قبل از آنکه رئیس جمهوری امریکا وارد دهلی نو شود، در جریان درگیری‌هایی بین نیروهای پلیس و معترضان به قانون شهروندی جنجالی هند، یک افسر پلیس کشته شد.

نظر شما