شناسهٔ خبر: 38460895 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبر

جدال نماینده قم با وزارت بهداشت

اشاره: به گفته وزیر بهداشت یک تاجر اهل قم برای نخستین بار ویروس کرونا را به شهر قم آورد و باعث ابتلای تعدادی از ساکنان این شهر شد. به‌تدریج کرونا به تهران اراک، تبریز، رشت و بابل انتقال پیدا کرد. همچنین به گزارش منابع خبری یک طلبه که از قم به عراق سفرکرده مبتلابه کرونا بوده است. ورود کرونا به ایران علاوه بر آن‌که باعث نگرانی ایرانی‌ها شده، باعث شده تا کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، ارمنستان، ترکمنستان و پاکستان مرزهایشان را به روی ایران بستند که می‌تواند دادوستد ایران میان ایران و این کشورها را کند و دشوار کند. روز گذشته نمایندگان مجلس با وزیر بهداشت جلسه غیرعلنی داشتند. در این جلسه نماینده قم وضعیت کرونا را در این شهر نگران‌کننده توصیف کرد و مدعی شد که آمار ارائه‌شده از مبتلایان و فوت‌شدگان براثر ویروس کرونا غیرواقعی است. همچنین فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار پاسخگویی مسئولان در رابطه با انتقال مسافران چینی با هواپیمای ایرانی به ایران شد و از نادیده گرفتن حضور کارگران چینی در قم انتقاد کرد. در جلسه علنی دیروز جدال لفظی میان نماینده قم و معاون وزیر بهداشت صورت گرفت، زیرا وی ادعا کرد 50 نفر در قم با کرونا کشته‌شده‌اند ،در مقابل معاون وزیر بهداشت این ادعا را تکذیب کرد و گفت: اگر این تعداد کشته‌شده باشند من استعفا می‌دهم! امیرآبادی هم گفت: اسامی 40 کشته شده را برایتان می فرستم، استعفا دهید. در ادامه اظهارات نمایندگان مجلس درباره کرونا را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

حرم را تعطیل کنید
نماینده قم آمار اعلام شده در مورد میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در قم را غیرواقعی خواند و گفت: باید هرچه سریع‌تر حرم حضرت معصومه(س) در قم تعطیل شود. دراین‌باره مراجع مخالف نیستند اوضاع قم نگران‌کننده است. به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی برای توضیح در مورد اقدامات صورت گرفته جهت کنترل شیوع کرونا در کشور، مدعی شد: آنچه وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفت واقعیت نبود، با او دعوا کردم و گفتم چرا به نمایندگان دروغ می‌گویید. وضعیت در قم بحرانی‌تر ازآنچه می‌گویند است، اوضاع قم نگران‌کننده است من به وزیر گفتم که به‌عنوان فرمانده عملیات باید به قم بیاید. وی بابیان این‌که «ویروس کرونا از سه هفته پیش در قم شیوع پیداکرده است»، گفت: پرستاران درخطر هستند به آن‌ها تجهیزات لازم برای قرنطینه را نداده‌اند البته وزیر گفته امروز ۷۰۰۰ لباس و ماسک به قم می‌فرستند. پرستاران درخطر هستند بیش از ۲۵۰ نفر در قرنطینه بوده‌اند اما امکانات کافی برای قرنطینه در قم وجود ندارد. بسته‌های پیشگیری به دست مردم نرسیده است در برخی داروخانه‌ها ماسک پیدا نمی‌شود یا گران است. باید سریعاً وضعیت پیگیری شود. اوضاع قم نگران‌کننده است می‌خواهند اخبار را به مردم ندهند تا استرس بالا نرود. وقتی می‌گویند همه این میزان فوتی مربوط به کرونا نیست اما آن‌هایی که در بیمارستان کامکار از دنیا رفته‌اند قطعاً مبتلابه کرونا بوده‌اند. جواب آزمایش دو کودک هم مثبت اعلام شده که این هم خطرناک است نمی‌دانم چرا وزیر اعلام نمی‌کنند.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دولت باید هرچه سریع‌تر آن‌هایی که مشکوک هستند را قرنطینه کنند دولت هیچ اقدام ویژه‌ای در قم انجام نداده است.

احتمال ابتلای نماینده قم به کرونا 
یک نماینده مجلس شورای اسلامی مدعی شد: احتمال ابتلای نماینده قم به ویروس کرونا تائید شد. یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در هنگام ورود به مجلس ازنظر دمای بدن کنترل شدند که در همین راستا به سه نفر از نمایندگان گفته‌شده وارد مجلس نشوند، اما آن‌ها علیرغم این توصیه وارد جلسه شدند که یکی از آن‌ها آقای امیرآبادی نماینده قم بود. ظاهراً به آقای امیرآبادی گفته‌شده بود که قرنطینه شود اما قبول نکرده و به منزل رفته است. نمایندگان از ترس شیوع بیماری کرونا کلیات بودجه را رد کردند چراکه در  غیر این صورت‌جلسات مجلس هرروز در دو نوبت ادامه پیدا می‌کرد.احمد امیرآبادی صبح دیروز در خلال جلسه علنی در جایگاه خبرنگاران حضور یافت و علاوه بر گفت‌وگو با خبرنگاران گفت‌وگو کرد. البته وی به‌صورت خود ماسک زده بود و دستکش پلاستیکی نیز پوشیده بود. او دقایقی بعد در جایگاه هیئت‌رئیسه حضور پیدا کرد و پس از نامساعد شدن حالش جلسه مجلس را ترک کرد و پس‌ازآن یکی از کارمندان مجلس اقدام به ضدعفونی کردن محل نشستن وی کرد.  
چرا مسافران چینی را در زمان شیوع کرونا جابجا کردیم؟
یک عضو گروه امنیت ملی گفت: کارگران چینی در قم را دیدیم اما اقدامی صورت نگرفت و به‌گونه‌ای این ملاحظات ادامه پیدا کرد که به‌یک‌باره الآن نام ایران در زمره سه کشور آلوده قرارگرفته است.
حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شیوع ویروس کرونا گفت: متأسفانه اخیراً شاهد هستیم به‌یک‌باره آمار افراد مبتلابه ویروس کرونا و آمار مربوط به تلفات انسانی این ویروس در کشور بالا رفته است به‌طوری‌که نام ایران در زمره کشورهای پرخطر قرارگرفته است. نقدهای جدی وجود دارد که چرا پنهان‌کاری صورت گرفته و مسئولان کشور باید تکلیف خودشان را با مردم در قبال ضرورت داشتن شفافیت و صداقت روشن کنند. شفافیت اطلاع‌رسانی و صداقت از اصول اساسی حکمرانی خوب در دنیای امروز است و در همه‌ نظام‌های سیاسی دینی و غیردینی این اصل پذیرفته‌شده است. چین کشوری است که در شرایط کنونی تحریم به‌عنوان کشوری به‌حساب می‌آید که شاید برخی محافل سیاسی می‌خواهند این‌گونه وانمود کنند که در کنار ایران هستند. در کنار ما بودن چینی‌ها هم در دنیای امروز کاملاً مشخص است و به این موضوع نیز نقد جدی وارد است. درگذشته با یک هیئت بلندپایه سیاسی وارد چین شدیم در همان ایام بیماری‌هایی از نوع کرونا در دنیا شایع شده بود و دیدم در آنجا حتی چینی‌ها پروتکل‌های دیپلماتیک را رعایت نمی‌کردند و در فرودگاه به‌گونه‌ای با هیئت ایرانی برخورد کردند که شأن هیئت به این دلیل که جان ملت چین برایشان  اهمیت دارد، نادیده گرفته شد.

وادار کردن هواپیمای ایرانی برای انتقال مسافران چینی!
این عضو گروه امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: درست در ایامی که به دلیل کرونا در دنیا نسبت به اتباع چین قرنطینه صورت گرفته بود در ایران تصمیماتی اتخاذ شد که این تصمیمات قابل دفاع نبود مانند وادار کردن هواپیمای ایرانی برای انتقال مسافران چینی! که باجان ملت سروکار داشت.  کارگران چینی در قم را دیدیم اما اقدامی صورت نگرفت و به‌گونه‌ای این ملاحظات ادامه پیدا کرد که به‌یک‌باره الآن نام ایران در زمره سه کشور آلوده قرارگرفته است. آن دسته از افرادی که مسئول این سهل‌انگاری هستند باید محاکمه شده و پاسخگو باشند.

دست زدن و بوسیدن ضریح، روبوسی و دست دادن ممنوع
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس جزئیات غیرعلنی مجلس با حضور وزیر بهداشت را تشریح کرد. اسدالله عباسی در حاشیه نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات جلسه غیرعلنی دیروز مجلس با حضور وزیر بهداشت، گفت: تقریباً 47 مورد در کشور مبتلابه ویروس کرونا تشخیص داده شدند که متأسفانه منجر به فوت 12 نفر شده است. طبق اعلام وزیر بهداشت بیشتر ناقلان ویروس افرادی بودند که از پاکستان و افغانستان و چین وارد کشور شده و برخی از آن‌ها از مبادی غیرقانونی وارد کشور شده بودند.

از بین رفتن ویروس در فصل گرما
عباسی بابیان اینکه طبق اعلام وزیر بهداشت نگرانی در خصوص کمبود تجهیزات و امکانات پزشکی وجود ندارد، ادامه داد: توصیه وزیر بهداشت این بود که با توجه به نبود راه درمان و نداشتن واکسن برای درمان ویروس کرونا بهترین راه پیشگیری است که در این زمینه شهروندان بهتر است از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کرده و از دست دادن و روبوسی خودداری کنند تا در آینده‌ای نزدیک و شروع گرمای هوا شاهد از بین رفتن ویروس باشیم.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس درباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: در این زمینه متعاقباً بر اساس شرایط موجود در کشور و از طریق رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد البته مردم توجه داشته باشند که از حضور در تجمعات ورزشی و اردوها خودداری کنند تا با مشکل حادی روبه‌رو نباشیم.
وی بابیان اینکه بررسی‌ها درزمینه شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا در مناطق مختلف کشور ادامه دارد، تأکید کرد: مبادی ورودی کشور و پروازها در حال بررسی و کنترل دقیق است و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.
عباسی درباره رعایت بهداشت در اماکن متبرکه و راه‌های مقابله با ویروس کرونا در این مراکز، گفت: طبق اعلام وزیر بهداشت آزمون برخی افراد حاضر در حرم‌ها از اتباع افغانستان و پاکستان مثبت تشخیص داده‌شده که به راین اساس ضرورت دارد مردم در دست زدن و بوسیدن ضریح‌ها و اقداماتی ازاین‌دست خودداری کنند.

مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال تعطیل شود
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شود.میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به عنوان یک کارشناس عرصه تعلیم و تربیت تاکید دارم که باید دانشگاه‌ها و مدارس تا پایان سال تعطیل شود تا فرصتی برای آموزش‌های لازم به مربیان و مدیران فراهم آید.  برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی این امکان وجود دارد که یک ماه به سال تحصیلی اضافه شود در این باره هیچ منع قانونی وجود ندارد.سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تاکنون به دلایلی همچون آلودگی هوا و سرما، مدارس و یا دانشگاه‌ها تعطیل شده است لازم است این‌بار نیز این اتفاق رخ دهد چون چیزی تا پایان سال هم باقی نمانده و در ضمن فرصت برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی هم وجود دارد. لازم است که دولت در این باره بعد از بررسی‌های کارشناسی تصمیم مقتضی را بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما