شناسهٔ خبر: 38449851 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبارانتخاباتی 2020 آمریکا؛

سندرز: برای صلح در خاورمیانه هرکاری می‌کنم/ ترامپ خواستار تحقیق در مورد اطلاعات دخالت روسیه در انتخابات 2020 شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-نامزد یهودی و دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از در مخالفت با تل آویو درآمده و می‌گوید برای برقراری صلح در خاورمیانه تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا، برنی سندرز نامزد سوسیال دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک رشته پیام توئیتری به سیاست خود در قبال خاورمیانه پرداخت.
وی در نخستین توئیت خود گفت: به عنوان رئیس‌جمهور از حقوق اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها حمایت کرده و هرچه در توان دارم برای برقراری صلح و امنیت در منطقه انجام می‌دهم.
سندرز ادامه داد: من نگران برنامه کاری شورای روابط آمریکا و اسرائیل (ایپک) برای مقاماتی هستم که دیدگاهی متعصبانه و مخالف با حقوق اولیه مردم فلسطین دارند.
گفتنی است چنانچه سندرز موفق به کسب عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا شود؛ نخستین یهودی خواهد بود که به این جایگاه دست یافته است. با این حال، به دلیل گرایش ضدصهیونیستی، تل آویو و لابی‌های صهیونیستی آمریکا از در مخالفت با وی درآمده‌اند.

«سندرز» صدرنشین نامزدهای دموکرات شد

نامزد سوسیال دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با جلب حمایت 28 موکل انتخاباتی، از سایر رقبای هم حزبی خود پیشی گرفت.
نتایج آراء انتخابات مقدماتی دموکرات ها در ایالت نوادا که به طور لحظه ای در حال به روزرسانی است حاکی از پیشتازی برنی سندرز در کسب (موکل ها) یا هیئت های انتخاباتی است که در تعیین نامزد نهایی این حزب تاثیری بسزا دارند.
تا این جای کار، به دنبال برگزاری رقابت های مقدماتی در 3 ایالت آیوا ، نیوهمپشایر و نوادا، در مجموع برنی سندرز موفق به کسب 28 هیئت انتخاباتی شده حال آنکه بعد از وی، پیت بوتجج دیگر نامزد دموکرات با 22 هیئت انتخاباتی در جایگاه دوم قرار گرفته است.
سهم دیگر نامزدهای مطرح این حزب نیز به ترتیب شامل 8، 7 و 6 هیئت انتخاباتی برای الیزابت وارن، امی کلوباچر و جو بایدن است.
گفتنی است شمارش اولیه آرا در انتخابات درون حزبی دموکرات ها در ایالت نوادا بیانگر پیروزی سناتور برنی سندرز است.
بر اساس این گزارش، شمارش حدود 10 درصد از آراِء نشان می دهد برنی سندرز با کسب بیشتر از 40 درصد از آراء پیشتاز است و جو بایدن، معاون سابق رییس جمهوری آمریکا و پیت بوتجج، شهردار سابق شهر ساوث بند ایندیانا به ترتیب دوم و سوم شده اند.
برای اینکه هر یک از نامزدهای دموکرات موفق به کسب عنوان نامزد نهایی این حزب شود؛ نیازمند کسب 1991 هیئت انتخاباتی است.


ترامپ خواستار تحقیق در مورد اطلاعات دخالت روسیه در انتخابات 2020 شد

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز یکشنبه خواستار تحقیقات درمورد افشای اطلاعات محرمانه از جلسه ای با قانونگذاران آمریکایی درمورد مداخله روسیه در کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2020 ایالات متحده شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، وی در حالی که کاخ سفید را برای سفر به هند ترک می کرد، به خبرنگاران گفت در جریان اطلاعاتی مبنی بر اینکه روسیه درصدد تقویت ستاد انتخاباتی «برنی سندرز» نامزد دموکرات ریاست جمهوری 2020 آمریکاست، قرار نگرفته است.
یک منبع وابسته به کنگره آمریکا به رویترز گفت که مقام های اطلاعاتی به قانونگذاران آمریکایی گفته اند که روسیه در نشر اطلاعات دروغ و تبلیغات برای کمک به سندرز و ترامپ در انتخابات آتی آمریکا دست دارد.
این در حالی است که «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که اطلاعاتی بدست آورده که نشان می دهد روسیه به دنبال دخالت در تبلیغات انتخاباتی ترامپ به امید کمک به پیروزی دوباره وی است.
سخنان اوبرایان به دنبال روایت های ضد و نقیضی که به تازگی از نشست های محرمانه بریفینگ (گزارش دهی) مقام های امنیتی آمریکا درز یافت، مطرح شده است.
یک مقام امنیتی آمریکا در این زمینه گفت، قانونگذاران آمریکایی نگفته اند که روسیه به طور مستقیم به ترامپ کمک می کند. اما برخی دیگر از افراد مطلع از محور گفت وگوها در این جلسه تاکید کردند که به آنها گفته شده کرملین به دنبال کمک به نامزدی ترامپ در انتخابات پیش رو است.
تحقیقات دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی که مسئولیت آن را رابرت مولر بازرس ویژه برعهده داشت به این نتیجه رسید که عملیاتی که کرملین نقش اصلی را در آن ایفا می کرد از طریق استفاده از حملات سایبری و رسانه های اجتماعی سعی در ایجاد اختلاف در آمریکا داشته است.

واکنش سندرز به ادعای تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات آمریکا

نامزد پیشتار دموکرات ها به شایعه تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا واکنش نشان داد.
به گزارش بی بی سی، «برنی سندرز» از نامزدهای حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری به گزارش های منتشره درباره ادعای تلاش روسیه برای کمک به کارزار انتخاباتی او واکنش نشان داده و به این کشور هشدار داده که از انتخابات آمریکا کنار برود.
سندرز در این رابطه عنوان داشت که مقام های آمریکایی ماه پیش به او درباره این تلاش های روسیه اطلاع داده بودند.
او گفته است مشخص نیست روسیه چطور قصد دخالت دارد اما شدیداً با آن مخالفت کرده است.
سندرز، در صحبت های خود «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهر روسیه، را رذل خودکامه خواند که دولت وی از پروپاگاندای اینترنتی برای تفرقه اندازی در آمریکا استفاده کرده است.
پیشتر گزارش شده بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به دونالد ترامپ و برنی سندرز خبر داده اند که روسیه تلاش می کند به آنها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده کمک کند.
گزارش نهادهای امنیتی در این باره نخستین بار در جلسه محرمانه اعضای کنگره با مقام های اطلاعاتی در روز 13 فوریه (یک هفته پیش) عنوان شده است.
پس از آن که اخبار در این باره علنی شد دونالد ترامپ سرپرست مرکز ملی اطلاعات، جوزف مک گوایر را اخراج و سفیر فعلی آمریکا در آلمان را جایگزین او کرد.

سندرز در نشست آیپک شرکت نخواهد کرد

برنی سندرز نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد شدید از عملکرد کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک تایید کرده است که در کنفرانس سالیانه این لابی صهیونیستی شرکت نخواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کنگره، برنی سندرز روز یکشنبه با انتقاد از کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل آیپک این مساله را تایید کرده است که در کنفرانس سالیانه این سازمان شرکت نمی کند.
بر اساس این گزارش، سندرز با انتشار توئیتی اعلام کرده است که به خاطر ارتباط آیپک با رهبرانی که با تعصب مخالفت خود را با حقوق اساسی فلسطینی ها اعلام می کنند، در کنفرانس سالیانه این سازمان شرکت نخواهم کرد.
ظاهرا اشاره برنی سندرز به رژیم کنونی اسرائیل با نخست وزیری نتانیاهو است که پیش از این سندرز بارها به شدت از وی انتقاد کرده است.
اقبال جوانان به سندرز
ادامه پیشتازی سندرز در رقابت های انتخاباتی حزب دموکرات
سندرز در ادامه نوشت: مردم اسرائیل حق زندگی در صلح و امنیت را دارند. همین طور مردم فلسطین. من همچنان نسبت به ساختار آیپک نگران هستم چرا که زمینه لازم را برای رهبرانی فراهم می کند که آشکارا با حقوق اساسی فلسطین مخالفت می کنند. به همین دلیل در کنفرانس آنها شرکت نخواهم کرد.
وی افزود: من به عنوان رئیس جمهور از حقوق اسرائیلی ها و فلسطینی ها حمایت خواهم کرد و هر کار ممکنی را برای برقراری صلح و امنیت در منطقه انجام خواهم داد.
سندرز که خود یک یهودی است پیش از این بارها از آیپک و نتانیاهو انتقاد کرده است. وی بارها رژیم نتانیاهو را یک رژیم افراطی و نژادپرست توصیف کرده است.

نظر شما