شناسهٔ خبر: 38449537 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:

اقدامات لازم جهت مقابله با کرونا ویروس در خوزستان در حال انجام است

ابول نژادیان با بیان اینکه اقدامات و تمهیدات لازم جهت مقابله با کرونا ویروس در خوزستان در حال انجام است گفت: تاکنون هیچ مورد مثبتی از ویروس کرونا در استان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «فرهاد ابول نژادیان» امروز (دوشنبه 5 اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون موضوع کرونا ویروس اظهار کرد: از تاریخ (11 بهمن98) که در شهر ووهان چین مواردی از کروناویروس (بیماری حاد تنفسی) مشاهده شد همه اقدامات و هشدارهای لازم و اطلاع رسانی های لازم انجام و مبادی و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی رصد شد.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در ابتدا کار به صورت پرسشگری از کسانی انجام می شد که یا تبعه چین بودند و یا به چین مسافرت داشتند و در صورت داشتن علائم آنها را معاینه می کردیم و همچنین کارگروه های مختلف برای بررسی و انجام اقدامات لازم در این خصوص تشکیل شد.

 

وی اضافه کرد: با اعلام وضعیت اضطراری در دنیا از سوی سازمان بهداشت جهانی، همکاران ما در حوزه بهداشت در همه مبادی ورودی از تمام افرادی که یا تبعه چینی بودند و یا مسافرت به چین داشتند علاوه بر گرفتن شرح حال، معاینه فیزیکی هم انجام شد.

 

ابول نژادیان تصریح کرد: در این راستا افراد چینی فعال در شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه ها، ورزشکارانی که به چین مسافرت داشتند، دانشجویانی که در چین تحصیل می کردند نیز تحت نظر قرار گرفتند و اگر کسی از 14 روز گذشته به چین مسافرت داشت را ارزیابی و قرنطینه کردیم و غربالگری صورت گرفت که خوشبختانه مشکلی در این زمینه نداشتیم.

 

وی با اشاره به اینکه همه تلاش ها بر این بود که از انتشار ویروس جلوگیری کنیم اذعان داشت: با فوت 2 بیمار مبتلا به ویروس در قم در روز (30 بهمن)، تعریف ما از کرونا تغییر کرد و در جلسه توجیهی که (1 اسفند) با حضور وزیر بهداشت برگزار شد دستورالعمل های وزارت بهداشت ارائه شد.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ابراز کرد: برخی افرادی که به مراکز درمانی مراجعه و به ویروس مبتلا شده بودند نه تبعه چین بودند و نه به چین سفر داشتند از این رو این احتمال ایجاد شد که ویروس از طریق ذرات آلوده وارد کشور شده است.

 

وی ادامه داد: قدرت انتشار این ویروس بسیار زیاد است به نحوی که در سطوح صاف تا 9 روز می تواند زنده بماند اما سایر ویروس ها بعد از خارج شدن از بدن مدت کوتاهی می توانند به حیات خود ادامه دهند از این رو قرار بر این شد که هر استان با توجه به وضعیتی که دارد، آمادگی و تمهیدات لازم را اتخاذ کند.

 

ابول نژادیان عنوان کرد: در این راستا تصمیم بر این شد بیمارستان هایی را به عنوان معین برای بیماران مبتلا به این ویروس معرفی کنیم تا موارد مشکوک به بیماری های آنفولانزای نوع B و یا کرونا ویروس را مورد بررسی و پایش قرار دهند که در اهواز بیمارستان رازی که مرکز بیماری های عفونی است در نظر گرفته شد و از سوی دیگر در همه شهرستان ها یک بخش از بیمارستان ها به این مورد اختصاص داده و از همکاران خواسته شد این بخش ها را خالی نگه دارند و به پرسنل آموزش های لازم ارائه شود.

 

وی بیان کرد: همچنین اورژانس پیش بیمارستانی چهار آمبولانس را مختص جابجایی این بیماران در نظر گرفته و لازم است همشهریان توجه داشته باشند که در صورتی که بیمار مشکوک به این ویروس داشتند از آمبولانس های خصوصی استفاده نکنند.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطر نشان کرد: عمل های جراحی الکتیو را جهت تردد کمتر کنسل و برخی درمانگاه های خیلی شلوغ را همچون کلینیک چشم پزشکی بیمارستان امام اهواز را برای جلوگیری از تجمع افراد به حالت تعطیل درآوردیم و تنها موارد اورژانسی پذیرفته می شوند؛ همچنین پزشکان عمومی در اورژانس ها را بیشتر کردیم تا تجمع کمتر و رسیدگی به بیماران زودتر انجام شود.

 

وی با بیان اینکه حتی اگر یک بیمار شرایط بهداشتی را رعایت نکند می تواند منبع انتشار آلودگی باشد گفت: در حوزه آموزش نیز همکاران ما آموزش های لازم را دیده اند و پیام های آموزشی را در فضای مجازی و در رسانه ها منتشر کردند که هم به مردم اطمینان و آرامش بدهند و هم اینکه روش های پیشگیری و راه های کنترل حفاظت فردی را آموزش دهند.

 

ابول نژادیان با اشاره به اینکه دو آزمایشگاه ویروس شناسی شامل یک آزمایشگاه رفرانس جامع دانشگاه و یک آزمایشگاه رفرانس منطقه ای آمادگی دارند آزمایشات لازم را انجام دهند و در صورتی که نتیجه مثبت بود نتیجه این آزمایشات به انستیتو پاستور تهران ارسال می شود.

 

وی اظهار داشت: علائم ویروس آنفولانزای نوع B و علائم بیماری حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس به لحاظ بالینی شباهت دارد و با انجام آزمایشات لازم تشخیص داده می شود ولی خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از ویروس کرونا در استان مشاهده نشده است.

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تعطیلی مدارس یاد آور شد: در جلسه ای که در استانداری برگزار شد اعلام کردیم در استانی که آلودگی وجود ندارد با تعطیل کردن مدارس ممکن است مردم به استان های دیگر سفر کنند و در صورتی که کسی آلوده به ویروس بوده و شناسایی نشده باشد آن را به استان های دیگر منتقل کند؛ ولی برای به رفع دغدغه و نگرانی ها این اقدام انجام شد و علاوه بر آن تجمعاتی همچون همایش ها، گردهمایی و ... برای احتیاط تا پایان اسفند کنسل شده است.

 

پایان پیام/ 72

نظر شما