شناسهٔ خبر: 38439773 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

گزارش «صبح‌نو» درباره همه چیز كرونا را بخوانید

شیوع کرونا همراه با نگرانی اجتماعی

این روزها همه نگران ویروس جدید كرونا هستند. این ویروس كه اوایل زمستان سروكله‌اش در ووهان چین پیدا شد، چند وقتی است به ایران هم رسیده و متاسفانه قربانی هم گرفته. این ویروس كه با نام كووید 19 یا ncov-2019 شناخته می‌شود، گونه‌ای از كروناست كه از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری مانند سارس یا همین كووید 19 را شامل می‌شود. پاییز همین امسال آنفلوانزای H1N1 در كشور ما فراگیر شد و با مدیریت غلط مسوولان بهداشتی و درمانی و احتكار یك كارخانه تولید دارو، قرصی كه برای درمان مراحل حاد آنفلوانزا مصرف می‌شود از سه هزار تومان به 500 هزار تومان رسید و درچنین شرایطی چندین نفر از هموطنان ما در سكوت خبری در بیمارستان‌ها جان خود را از دست دادند ولی حالا ویروس كرونا در اخبار و فضای مجازی داغ شده تا نگرانی از چنین وضعیتی به حد اعلا برسد. البته میزان شیوع ویروس جدید نسبت به آنفلوآنزای معمولی بیشتر است و باید نسبت به رعایت بهداشت و اجرای مقررات و توصیه‌های معمول توجه كافی شود اما كرونا هیولایی نیست كه مردم را بترساند و زندگی آنها را در مخاطره بیندازد. در مطلبی كه می‌خوانید درباره جنبه‌های گوناگون ویروس جدید، ابتلا و كشورهای درگیر آن اطلاعاتی برای شما جمع‌آوری شده است.

صاحب‌خبر -

درباره ویروس جدید چه می‌دانیم؟
پژوهشی که در چین درباره این بیماری انجام و طی آن پرونده ۴۴ هزار بیمار بررسی شده، نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد بیماران نشانه‌های خفیفی از بیماری داشتند، در حالی که سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و کادر پزشکی بیشتر در معرض خطر بوده‌اند.
طبق داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، ۴/۷ درصد از موارد بیماری حاد بوده است. این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت ‌هزار و مرگ ۷۷۴ نفر از آنها در جهان شد.
حدود 92 درصد از كسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، با یک سرماخوردگی ساده از آن عبور می‌کنند. 5 درصد دچار اختلالاتی مثل تنگی نفس می‌شوند كه نیاز به مراقبت دارند و متاسفانه حدود 3 درصد به‌خاطر كرونا جان خود را از دست می‌دهند.
نام كروناویروس    سال اپیدمی    كشور شیوع    تعداد مبتلایان    تعداد درگذشتگان    میزان مرگ و میر(درصد)
سارس    2002    چین    8096    774    9.6
مرس    2012    عربستان سعودی    2492    912    34 تا 37
كرونای جدید (تادیروز)    2019    چین    77,925    2362    3

ویروس چقدر خطرناک است؟
ویروس کرونا در دوره نهفتگی یعنی قبل از بروز نشانه‌های بیماری، می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. به نظر می‌رسد دوره درمان عفونت ناشی از این ویروس طولانی‌ است، به همین دلیل احتمال دارد که بیماران بیشتری جان خود را از دست بدهند؛ البته شمار دقیق مبتلایان به این ویروس مشخص نیست. در یک مورد در چین، یک خانواده هفت نفری از جمله پسر 10 ساله خانواده برای احتیاط تحت آزمایش کرونا قرار گرفتند و معلوم شد تمام خانواده حامل این ویروس هستند؛ اما در زمان آزمایش‌های پزشکی هیچ‌یک از عوارض بیماری را نداشته‌اند. چند روز بعد، اما، پنج تن از افراد این خانواده در بازگشت از شهر ووهان، در مرکز چین، به شهر شنژن، در جنوب شرقی کشور، با بروز عوارض بیماری به بیمارستان مراجعه کردند. عوارض ابتلا به بیماری کرونا تب، ناراحتی تنفسی، اسهال یا ترکیب همه آن‌هاست که به گفته کارشناسان سه تا 6 روزپس از ورود ویروس به بدن بروز می‌کند. فقط یکی از افراد این خانواده - که از ووهان دیدن کرده به بیماری مبتلا نشده است، اما فرد دیگری که در ووهان نبوده و در بازگشت این خانواده با آن‌ها در تماس بوده، بیمار شده است.

این ویروس از کجا آمده    است؟
ویروس‌های تازه‌ای که کشف شده‌اند، معمولا از حیوان به انسان منتقل شده‌اند؛ مثلا منشأ ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود. ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به نوعی راسو که در ایران به نام «گربه زباد» شناخته می‌شود، منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. ویروس مرس كه در عربستان و دیگر كشورهای عربی موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود. محل انتقال ویروس جدید، بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد، بیشتر است.

این ویروس چطور متوقف می‌شود؟
واکسنی برای این ویروس وجود ندارد؛ بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است.  همچنین باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت. در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد.

آیا استفاده از ماسك برای جلوگیری از ابتلا به كرونا مفید است؟
ماسک‌های جراحی اولین‌بار در اواخر دهه ۱۷۰۰ در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گرفتند ولی استفاده از آنها توسط عموم مردم تا سال ۱۹۱۹ و شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی به طول انجامید. این ماسک‌ها برای استفاده در محیطی ضدعفونی‌شده مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها طراحی شده‌اند و استفاده اصلی آنها جلوگیری از ورود مایعات قابل مشاهده هنگام پاشیدن یا اسپری‌شدن است.
علاوه بر ایران كه استفاده از ماسك فراگیر و گرفتار بازار سیاه شده است، در بسیاری از كشورهای جهان نیز مردم برای خرید ماسك به داروخانه‌ها هجوم آورده‌اند، با این حال مدارک خیلی کمی در دست است كه تاثیر این ماسک‌ها در جلوگیری از گسترش بیماری را نشان دهد. دلایل مختلفی برای عدم تاثیرگذاری آنها وجود دارد. ماسک صورت باید به طریق درست زده شود، به‌طور مرتب عوض شود، به گونه‌ای مناسب برداشته شود، به شیوه‌ای امن دور انداخته شود و در ترکیب با رفتارهای بهداشت عمومی به کار بسته شود تا تاثیرگذار باشد؛ علاوه بر اینكه بسیاری از انواع کاغذی این ماسک‌ها فیلتر مناسب برای جلوگیری از ذرات مسری موجود در هوا را ندارند. كارشناسان معتقدند این ماسک‌ها بیشتر وقتی تاثیرگذار هستند که خود مریض هستید و می‌خواهید از شیوع آن به دیگران جلوگیری کنید تا اینکه بخواهند از شما در برابر ابتلا به بیماری محافظت کنند.
اگر این ماسک‌ها به صورت مناسب زده نشده و گشاد باشند بدان معنی است که ویروس یا حتی باکتری به راحتی می‌تواند به دهان و بینی فرد وارد شود؛ چه آنكه کروناویروس همچنین می‌تواند از چشم‌ وارد بدن فرد شود.
حتی اگر افراد در آغاز از این توصیه‌ها پیروی کنند، مطالعه‌ها نشان می‌دهد با گذر زمان و در طولانی‌مدت مردم به تدریج خسته شده و کمتر احتمال پیروی از آنها را دارند.
تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ در ژورنال بین‌المللی بیماری‌های عفونی منتشر شد، نشان داد پیروی از قواعد درست زدن ماسک در کمتر از ۵۰ درصد افراد مورد مطالعه مصداق داشت که یعنی بیش از نیمی از ایشان ماسک‌ها را آنگونه که به آنها توصیه شده به صورت نزدند.

بهترین راه پیشگیری چیست؟
اگر مردم می‌خواهند از خود در برابر ابتلا به این بیماری مسری محافظت کنند، راه‌های کارآمدتری هم وجود دارد؛  از جمله «رعایت کامل بهداشت شخصی، سیستم تنفسی و دست‌ها».
سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند افراد مرتبا دستان خود را با مایعی الکلی یا صابون و آب گرم بشویند، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه‌کردن با آرنج خمیده یا دستمال کاغذی بپوشانند و از تماس نزدیک با هر کسی که تب دارد یا سرفه می‌کند، خودداری کنند. همچنین گفته شده است اگر افراد تب دارند، سرفه می‌کنند یا در تنفس مشکل دارند، سریع به دکتر مراجعه کرده و سابقه سفرهای خویش را با كادر پزشكی به اشتراک بگذارند. همچنین از صرف خام یا کاملا نپخته محصولات حیوانی خودداری کرده و هنگام کار با گوشت، شیر یا هرگونه اعضا و جوارح دیگر حیوان‌ها مراقب باشند تا غذای پخته‌شده به باکتری‌های غذاهای خام آلوده نشود.

سرایت این ویروس بین انسان‌ها چقدر آسان است؟
در همان زمستان که این ویروس در انسان شناسایی شد، مقامات چینی گفتند این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود اما در حال حاضر مواردی از انتقال این ویروس از انسان به انسان، شناسایی شده است. ویروس سارس را انسان‌ها به هم می‌دهند اما ویروس مرس به سختی از انسان به انسان منتقل می‌شود و فقط از راه تماس مستقیم سرایت می‌کند. ویروس جدید موجب عفونت ریه می‌شود و با سرفه و عطسه همراه است و احتمالا از همین راه هم سرایت می‌کند. کشف این موضوع هم بسیار مهم است که کدام افراد در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند. هنوز مشخص نیست که این ویروس در چه دوره‌ای بعد از انتقال، موجب عفونت می‌شود؛ قبل از بروز علائم آن در بدن یا هنگامی که علائمش در بدن شدید شد.

سرعت انتقال این ویروس
 چقدر است؟
به نظر می‌آید شمار مبتلایان به این ویروس در مدت چند روز به هزاران نفر رسیده است اما در حقیقت بسیاری از موارد تازه مبتلا به این ویروس، از چند روز قبل بیمار شده بودند و با تاخیر شناسایی شدند. اطلاعات کمی درباره نرخ رشد این اپیدمی وجود دارد اما متخصصان معتقدند که شمار بیماران مبتلا به این ویروس احتمالا بالاتر از موارد ثبت‌شده است.
تاکنون مواردی از ابتلای به این بیماری در تایلند، کره‌جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و ایالات متحده هم مشاهده شده است.

آیا احتمال دارد 
که ویروس جهش پیدا کند؟
ویروس‌ها همیشه در حال تغییر و جهش هستند اما اینکه به چه صورتی تغییر می‌کنند ناشناخته است. خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه‌ حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری‌ سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند. ‌

وزارت دفاع اولین نمونه کیت ایرانی تشخیص ویروس کرونا را تولید کرد
اولین نمونه از کیت ایرانی تشخیص ویروس کرونا توسط متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شد. به گزارش صبح نو، این کیت‌ها، اصلی‌ترین دستگاه‌های تشخیص ابتلای افراد به بیماری کروناست که برای اولین بار در داخل کشورمان توسط متخصصان وزارت دفاع ساخته شده است. پیش از این، کیت‌های تشخیص کرونا صرفا از کشور چین و به صورت محدود به کشورمان فروخته شده بود.
شهرهای درگیر با كرونا در ایران براساس آمار وزارت بهداشت تا دیروز 4 اسفند
نام شهر    مبتلایان (جدید)    جان باختگان (جدید)*
قم    26 (7)    5
تهران    10 (4)    1
اراك    2 (1)    1
رشت    4 (2)    1
تنكابن    1 (1)    1
جمع    43 (15)    8 
میزان ابتلا به كرونای جدید در كشورهای مختلف
براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی (22 فوریه، 3 اسفند)
 

منطقه    كشور    میزان مبتلایان تایید شده (جدید)    تعداد جان باختگان (جدید)


شرق آسیا    چین    76,936 (648)    2442 (100)
    كره جنوبی    346 (142)    2 (1)
    ژاپن    105 (12)    1
    سنگاپور    86 (1)    -
    مالزی    22 (0)    -
    استرالیا    21 (4)    -
    ویتنام    16 (0)    -
    فیلیپین    3 (0)    1
    كامبوج    1 (0)    -

جنوب شرق آسیا    تایلند    35 (0)    -
    هند    3 (0)    -
    نپال    1 (0)    -
    سریلانكا    1 (0)    -
آمریكای شمالی    ایالات متحده آمریكا    35 (20)    -
    كانادا    8 (0)    -

اروپا    آلمان    16 (0)    -
    فرانسه    12 (0)    1 (0)
    ایتالیا    9 (6)    -
    انگلستان    9 (0)    -
    روسیه    2 (0)    -
    اسپانیا    2 (0)    -
    بلژیك    1 (0)    -
    فنلاند    1 (0)    -
    سوئد    1 (0)    -


خاورمیانه    ایران (تا دیروز)    43 (15)    8 (2)
    امارات متحده عربی    11 (2)    -
    مصر    1 (0)    -
    سرزمین‌های اشغالی    1 (0)    -
    لبنان    1 (0)    -
 

نظر شما