شناسهٔ خبر: 38438608 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افکاری کشنده‌تر از کرونا

کرمانشاه- ایرنا- گاه اعتماد بیش‌ از حد به آنچه که فضای مجازی و افراد ناآگاه به خوردمان می‌دهند مانع از رجوع به اخبار مستند و پیشگیری بااستفاده از اصول علمی می‌شود، سرانجام روزی یکه‌تازی کرونا در کشور به پایان می‌رسد ولی تا آن روز پیروی از چند راهکار ساده‌، در کاهش آمار مبتلایان و تضعیف پایه‌های قدرت این بیماری خطرناک تاثیرگذار است.

صاحب‌خبر -

بیش از یک ماه است که خبر شیوع کرونا در چین و احتمال سرایت آن به دیگر نقاط جهان رسانه ای شده و ابتلا به این بیماری ویروسی، همه را از کوچک تا بزرگ نگران کرده است.

این نگرانی وقتی شدت گرفت که خبر ورود این بیماری با مرگ ۲ مبتلا در ایران در سی ام بهمن امسال رسانه ای شد و به دنبال آن غوغای اخبار سیاه و سفید دنیای مجازی آغاز شد.

هجوم به داروخانه ها و یا پرداخت هزینه های نامتعارف به دلالان برای خرید یک ماسک، دامن زدن به شایعات و انتقال دلواپسی‌ها به اطرافیان تنها یک جنبه منفی از رجوع به اخبار نادرست فضای مجازی است.

براساس نظر کارشناسان، احتمال مرگ ناشی از کرونا ویروس جدید حدود ۲ درصد و بسیار کمتر از اپیدمی‌های مشابه ۲۰ سال اخیر است.

به کرونا مبتلا نخواهیم شد اگر که در ابتدا فرهنگ رفتار مقابله با این بیماری در اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل را رعایت کنیم، پرهیز از بحث های نامربوط در اماکنی همچون تاکسی و اتوبوس، جلوگیری از پخش ویروس به هنگام عطسه و سرفه کار حادی نیست تنها احترام به حقوق شهروندی می خواهد و تا حد زیادی احتیاط...

آداب معاشرتی که ما ایرانیان به شکل دست دادن و روبوسی در اجتماع از خود بروز می دهیم مملو از عشق و صمیمیتی است که به یکدیگر داریم ولی این آداب در مواقعی که جان همنوع را به خطر می اندازد نابهنجار می شود و باید ترک شود.

بنابرگفته مسوولان بهداشت کرمانشاه، استفاده از ماسک برای مردم عادی توصیه نمی‌شود و حتی خود ماسک می‌تواند منجر به ایجاد عفونت و آلودگی شود پس توصیه می شود اینقدر برای تهیه ماسک در داروخانه ها تجمع نکنیم و یا عرصه را برای فعالیت سودجویان باز نگذاریم.

دوری و کاهش حضور در مهمانی های غیرضروری، تقویت سیستم ایمنی بدن، توجه به پخت کامل موادغذایی و پرهیز از خرید و مصرف مایعات و اغذیه از مکان های نامطمئن و غیربهداشتی جای خود دارد و سخن از ضدعفونی کردن و شستن مکرر دست ها با آب و صابون نیز آنقدر تکرار شده که دیگر به گوش همگان رسیده است.

فردی که نخستین علایم سرماخوردگی در او بروز کرده پس از مراجعه به پزشک، هرچند که حاد نباشد بهتر است در خانه بماند و تا رسیدن به بهبودی از حضور در اجتماعات پرهیز کند.

برگزاری نشست های خبری و اختصاص وقت هایی در شبکه ملی به همراه تدبیر فوری مسوولان برای تهیه وسایل بهداشتی برای اطلاع رسانی صحیح گامی بزرگ در کنترل این بیماری است.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز تدابیر لازم را اتخاذ کرده مبادی ورودی و خروجی باجدیت کنترل می‌شود و تردد افراد خارجی در استان بخصوص چینی‌ها را به طور کامل رصد می‌شود.

از سوی دیگر بیمارستان سوختگی و سوانح گلستان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده و ۱۰ درصد ظرفیت تمام بیمارستان‌های خصوصی، دولتی و نظامی استان به منظور پذیرش بیماران احتمالی مبتلا به کرونا خالی شده است.

 ۱۲ تخت آی سی یو، ۵۰ تخت بستری، سه اتاق عمل، مستقل بودن از بیمارستان امام رضا (ع) و در دسترس بودن گروه های مختلف تخصصی پزشکی از جمله مزیت های این بیمارستان است.

در استان کرمانشاه تاکنون از ۷۵۰ افراد دارای علایم مشکوک به کرونا آزمایش به عمل آمده که هیچ‌کدام مبتلا به کرونا ویروس نبودند؛ پنج فرد مشکوک نیز اکنون بستری هستند که منتظر جواب آزمایش هستند.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مرکز پاسخگویی کرونا در کرمانشاه را راه اندازی کرده و اعلام کرده با راه اندازی این مرکز، کارشناسان بهداشتی از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده پاسخگویی به سئوالات همکاران و شهروندان در خصوص بیماری کرونا هستند.

با این وجود استمرار بر مباحث آموزشی و همکاری شهرداری و سایر ارگان ها به همراه بالارفتن آگاهی شهروندان اهمیت دو چندان دارد.

نظر شما