شناسهٔ خبر: 38432279 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

آماده‌باش کامل بیمارستان‌های گیلان/ افراد سالم از ماسک استفاده نکنند

سالاری با بیان اینکه افراد مشکوک به بیماری آنفلونزا از ماسک استفاده کنند گفت : گیلان در آماده باش کامل بوده و مردم نهراسند و تنها بهداشت عمومی را رعایت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «ارسلان سالاری» عصر امروز (یک‌شنبه، ۴ اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع پیشگیری و کنترل کرونا ویروس جدید در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: پایش‌های کرونا ویروس در گیلان از ۲ ماه گذشته آغاز شده بود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تاکنون ۷۰هزار نفر از افرادی که از مرزهای زمینی، دریایی، هوایی و زمینی وارد گیلان شدند، مورد پایش‌های تب‌سنجی ویروس کرونا قرار گرفتند گفت: با ورود کرونا ویروس به کشور و شهر قم تمهیدات لازم در گیلان صورت گرفت.

 

سالاری اذعان کرد: ایجاد مشکلات و ترس وحشت در جامعه به‌دلیل ضعف عملکرد مدیران یا عدم اطلاع‌رسانی صحیح توسط رسانه‌هاست، خبرنگاران برای پیشرفت استان در تمام حوزه‌ها نقش موثر داشتند در این راستا نیز بیش از پیش فعال باشند.

 

وی به بیماری واگیر کرونا ویروس اشاره و تصریح کرد: کرونا ویروس بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و تا قبل از این کرونا ویروس جدید، ۶ نوع کرونا شناسایی شده وجود داشت.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به راه‌های پیشگیری این بیماری پرداخت و ادامه داد: رعایت بهداشت فردی، پخت کامل گوشت و مرغ و تخم‌مرغ بهترین راه پیشگیری از این بیماری است.


سالاری افزود: این ویروس تا دو هفته در بدن افراد بدون علائمی زنده می‌ماند، و در ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد با علائم خفیف همراه بوده و در ابتدا با سرفه سپس تب و بعد تنگی نفس بروز می‌کند و فقط ۲۰درصد بیماران به بیمارستان و مراقبت‌های ویژه نیازمند می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: بیماری‌های نظیر ریوی، تنفسی، کلیوی و قلب و عروق و دیابت و ...از جمله بیمارانی هستند که در صورت ابتلا به ویروس، نیاز ویژه به اورژانس پیدا می‌کنند.

 

سالاری با بیان اینکه لوازم بهداشتی به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت گفت: هنگام حضور در مکان‌های عمومی و ارتباط با افراد مشکوک به آنفولانزا باید از ماسک استفاده شود و استفاده دائمی از ماسک باعث آسیب به فرد سالم و موجب عدم دسترسی آسان به افراد بیمار می‌شود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: ویروس از طریق هوا منتقل نمی‌شود و به‌دلیل سنگین بودن در هوا نمی‌ماند و بر روی اجسام می‌نشیند ولی از طریق عطسه و سرفه با فاصله نزدیک منتقل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در آینده گیلان مجهز به امکانات و دستگاه‌های آزمایشگاهی می شود گفت: به‌صورت تصادفی روزانه از ۱۰ نفر تست ویروس گرفته می‌شود و جواب این تست بدون انتقال به تهران به دست آید‌.

 

سالاری افزود:  ۱۰۰تخت در بیمارستان‌های گیلان برای این بیماری تجهیز شده و در آینده به ۱۵۰ تخت افزایش می یابد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: چهار مورد مثبت در گیلان شناسایی شد که ۲مورد فوت شده‌اند. 

 

وی اضافه کرد: تاکنون ۷۰ مورد مشکوک بیماری که دارای عفونت ویروسی، علائم بیماری، شرح حال و...بوده از گیلان به تهران فرستاده شده است که نتیجه این آزمایش‌ها هنوز اعلام نشده که در صورت مثبت بودن تمهیدات شدیدتری در نظر گرفته خواهد شد.

 

سالاری از اعطا ۱۰۰ هزار لوازم حفاظت شخصی از صبح امروز در مراکز درمانی و بیمارستان‌های گیلان خبرداد و گفت: تمهیدات لازم نظیر ۲۰دستگاه شوک، ۲۰۰هزار ماسک فیلتر دار و دستکش و...در دستور کار قرار دارد.

پایان پیام/ 383

نظر شما