شناسهٔ خبر: 38412771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رسیدگی رایگان به مبتلایان مشکوک به کرونا

صاحب‌خبر -

وزیر بهداشت گفت: رسیدگی به مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا بی‌هزینه است و هیچ‌گونه مبلغی حتی فرانشیز هم از موارد مشکوک به کرونا یا آنفلوانزا دریافت نمی‌شود. به‌گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، سعید نمکی در جمع خبرنگاران افزود: از آنجا که رایگان بودن بهداشت از اصول کشور ما محسوب می‌شود، خدمات رسیدگی، شناسایی و درمان در این زمینه هم برای مردم بی‌هزینه است و هیچ‌گونه مبلغی حتی فرانشیز هم از موارد مشکوک به کرونا یا آنفلوانزا دریافت نمی‌شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به محض اطلاع از وجود ویروس کرونا اقدام به بسیج کردن همه همکاران در سراسر کشور کردیم. در روند اقدامات درخواست لغو پرواز‌ها از کشور چین را داشتیم که با آن موافقت شد و در ۳۶ مبدأ ورودی کشور تیم‌های جست‌و‌جوگر بهداشتی را برای بیماریابی و موارد مشکوک مستقر کردیم. مبادی ورودی دریایی، زمینی، هوایی و بسیاری از فرودگاه‌های کشور اسکنر تِرمال برای تب سنجی نصب کردیم.
نمکی ادامه داد: در همین راستا مواردی هم یافت و بستری شدند، مواردی را که منفی شد به مردم اطلاع‌رسانی کردیم، البته در فضای مجازی شایعاتی پراکنده شده بود مبنی بر پنهانکاری وزارت بهداشت و اینکه دولت قصد دارد موارد مثبت را پس از انتخابات اعلام کند، ولی ما به مردم گفته بودیم به محض مشاهده اولین مورد مثبت، اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.
وزیر بهداشت افزود: آنچه گفتنی است اینکه این ویروس با وجود وحشتی که در جهان ایجاد کرده ویروسی کم تهاجم‌تر از ویروس آنفلوانزای h ۱ n ۱، حتی می‌توان گفت کشندگی ویروس آنفلوانزا از کرونا بالاتر است، کرونا به مراتب از ویروس سارس هم ضعیف‌تر است.
او افزود: همسانی و همزمانی ویروس آنفلوانزا و کرونا در کشورمان کار را برای همکاران ما کمی سخت کرده است و ما مجبوریم در شرایط فعلی همه بیماران را با پروتکل ویروس کرونا بررسی کنیم. نمکی گفت: توصیه می‌کنم که مردم نهراسند، زیرا همه نیرو‌های ما در راه مقابله با این ویروس بسیج شده‌اند. خوشبختانه بسیاری از مبتلایان به کرونا در قم رو به بهبودی و ترخیص از بیمارستان هستند. یک مورد بیماری که در اراک شناسایی شده بود هم در حال بهبودی است؛ این یعنی میزان کشندگی ویروس کرونا به حدی که ترسیم می‌شود نیست. او با اشاره به انتقال ۵۷دانشجو از ووهان چین به ایران افزود: این افراد پس از ۱۴ روز قرنطینه، سالم مرخص شدند.
وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونا افرادی را مبتلا و گرفتار می‌کند که یا سن بالا دارند یا زمینه بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های مزمن ریوی یا نقص ایمنی که به‌دلیل بیماری‌های نقص ایمنی یا مصرف دارو‌های ایجاد‌کننده ضعف ایمنی مصرف می‌کنند. هیچ مورد مرگی در بچه‌ها یا جوانان نداشته‌ایم، در موارد مبتلایان هم به جز موارد مسن و دارای نواقص ایمنی، افراد دیگری بستری نیستند.
نمکی افزود: توصیه می‌کنم در کنار عدم اضطراب، رعایت مسائل پیشگیرانه مانند شست‌و‌شوی دست‌ها، پرهیز از روبوسی، پرهیز از دست دادن و عدم تردد در اماکن شلوغ به‌لحاظ بالا بردن ریسک ابتلا به بیماری الزامی است. افرادی که دچار سرماخوردگی به هر علت هستند استفاده از ماسک یا وسیله‌ای که از انتشار قطرات آلوده به ویروس هنگام سرفه یا عطسه جلوگیری کند، توصیه می‌شود. نمکی افزود: استفاده از وسایل مشترک مانند خودکار یا به امانت سپردن موبایل و دریافت ژتون در برخی از ادارات می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را بالا ببرد، برای این موارد باید مکانیزم دیگری طراحی و اجرا شود.
او گفت: افرادی که عطسه، سرفه و آبریزش بینی و علائم آنفلوانزا دارند استفاده از ماسک را جدی بگیرند. امیدواریم که درگیر بیماری کرونا نشویم، اما در صورت بروز این اتفاق، تخت بیمارستانی به میزان کافی تأمین و در حال آماده باش داریم.
نمکی افزود: متأسفانه برخی شایعه کرده‌اند که وزارت بهداشت کیت تشخیص ندارد، این حرف کذب است، ما به قدر کافی هم کیت تشخیص داریم، هم کارشناس برجسته برای تشخیص.



نظر شما