شناسهٔ خبر: 38411373 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

توصیه های رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با توصیه هایی در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا گفت: مردم اخبار و اطلاعات علمی را از مراجع موثق و رسمی دریافت کنند و به راحتی به هر مطلب منتشر شده در شبکه های مجازی اعتماد نکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حمیدرضا رشیدی‌نژاد شنبه(3 اسفند) در جلسه ستاد استانی مدیریت پیشگیری از آلودگی به ویروس کرونا ضمن تشریح روند گسترش ویروس کرونا در جهان و ایران، گفت: مهمترین عامل مؤثر در پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به این بیماری رعایت بهداشت فردی است و انجام دادن اقداماتی از جمله شست شوی دست ها با آب و صابون، پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن، پوشاندن جلوی بینی و دهان هنگام عطسه و سرفه با گودی آرنج می تواند از انتقال بیماری جلوگیری کند.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هدف اصلی تشکیل این ستاد را آمادگی برای مقابله با وقوع اپیدمی ویروس کرونا و کاهش موارد ابتلا، عوارض و مرگ و میر ناشی از این بیماری بیان کرد و گفت: بیماری کرونا ویروس از چین شروع شد و دیگر کشور ها نیز آلوده شده اند یا احتمالاً خواهند شد اما نکته مهم این است که آمادگی مقابله و پیشگیری و برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

 

 

 

وی ادامه داد: بیماری کرونا ویروس نسبت به دو اپیدمی گذشته (بیماری های سارس و مرس) درصد مرگ و میر کمتری دارد و 80 درصد بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند بیماریشان خفیف است، 20 درصد ممکن است شدید باشد و نیاز به توجه ویژه پزشکی داشته باشند و 5 درصد شديدتر است که دچار عوارض جدی می شوند و زیر دو درصد نیز مرگ و میری ممکن است رخ دهد.

 

 

رشیدی نژاد در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه بر اساس تجارب کشور چین این ویروس بسیار به ندرت، کودکان را دچار بیماری جدی و نیازمند بستری می کند گفت: در گزارش بیماران بستری شده در ووهان چین دامنه سنی افراد بستری بین 22 تا 92 سال بوده است.

 

 

وی افزود: یکی از راه های  مهم مبارزه با شایعات، آموزش شهروندان و افزایش آگاهی جامعه نسبت به راه های انتقال این بیماری است که در این خصوص کمیته تخصصی فنی دانشگاه علوم کرمان مرتب تشكيل و توصیه های بهداشتی و آموزشی متعددی در این زمینه تهیه شده است.

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در جامعه یک جو روانی ایجاد شده و نگرانی مردم راجع به این بیماری زیاد شده است، گفت: لازم است جو روانی را آرام نموده و برای جلوگیری از انتشار این بیماری باید از تجمعات، همایش ها و مسافرت های غیر ضروری تا حد ممکن پرهیز شود.

 

 

 

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده برای مقابله با این بیماری تقویت نظام مراقبت بیمارستانی، حفاظت‌های فردی در بخش عمومی و بهداشتی درمانی، پشتیبانی و تدارک لوازم و اقلام حفاظتی است.

 

 

رشیدی نژاد با تاکید بر اینکه مردم اخبار و اطلاعات علمی را  از مراجع موثق و رسمی دریافت کنند و به راحتی به هر مطلب منتشر شده در شبکه های مجازی اعتماد نکنند، در ادامه بیان کرد: در مورد تعطیلی مراکز آموزشی، هنوز دلیل منطقی برای ما احساس نشده که جایی را تعطیل کنیم لذا روند عادی زندگی باید طی شود اما باید در این خصوص توجه داشته باشیم تا دچار بحران نشویم.

 

 

وی افزود: بخش عفونی بیمارستان افضلی پور کرمان به عنوان محل بیماران ارجاعی که نیاز به مراقبت ویژه داشته باشند در نظر گرفته شده است.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با توصیه به اینکه مردم بهتر است شست و شوی دست به مدت 20 ثانیه، فاصله گرفتن از بیماران مبتلا و پاکسازی اشیاء آلوده با مواد ضد عفونی کننده و الکل را مورد توجه قرار دهند، در ادامه در خصوص استفاده از ماسک، گفت: استفاده از ماسک تنها برای فرد بیمار و کسانی که با وی در تماس هستند می باشد و استفاده برای مردم عادی اثر ندارد و صرفا هدر دادن پول است.

 

 

وی از حمایت های استاندار کرمان و اقدامات و همکاری هایی که تاکنون دستگا ه های استان در مورد مقابله و پیشگیری از بیماری ویروس کرونا انجام داده اند، قدردانی کرد.

پایان پیام/ 667

نظر شما