شناسهٔ خبر: 38401664 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تورانی:

باید گنجینه لغات فارسی دانش آموزان توسعه یابد

سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در زبان فارسی باید گنجینه لغات فارسی دانش آموزان توسعه یابد و آن‌ها بتوانند کتب مهم و ‏ارزشمند ادبیات فارسی را فهم کنند. ‏‎

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حیدر تورانی سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ‏مطالعات آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «حلقه مفقوده زبان آموزی در نظام آموزشی ‏کجاست؟» ‬به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه باید ابتدا به چرایی آموزش زبان توجه کنیم که به خوبی تبیین‬ ‏نشده است گفت: در اوایل دهه ۸۰ خدمت رهبری رسیدیم و ایشان نکاتی داشتند که راهبرد‌های ما را تعیین می‌کند، کلیات ‏مشخص است. ایشان فرمودند: زبان عربی را یاد نمی‌گیریم که فقط با چند عرب زبان صحبت کنیم، بلکه قرار است دانش ‏آموزان از کتب مرجع، چون قرآن و نهج البلاغه بهره‌مند شوند. ‏‎

وی افزود: انگلیسی هم همینطور است و بچه‌ها باید بتوانند متون علمی را متوجه شوند و درک مطلب خوبی داشته باشند و ‏هدف فقط صحبت کردن نیست. در زبان فارسی نیز باید گنجینه لغات دانش آموزان توسعه یابد و آن‌ها بتوانند کتب مهم و ‏ارزشمند ادبیات فارسی را فهم کنند. ‏‎

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کار‌هایی انجام شده، اما کافی نیست گفت: زبان ‏انگلیسی و عربی، زبان خارجی محسوب می‌شوند و زبان دوم محسوب نمی‌شود. هنوز استاندارد‌ها و چارچوب‌ها مشخص ‏نیست. وقتی بحث زبان انگلیسی مطرح است عده‌ای از انتقال فرهنگ بیگانه نگران می‌شوند. در حالی که اکنون در دنیا ‏معتقدند زبان انگلیسی، زبان بین المللی است. ‏‎

وی افزود: استمرار و تکرار در آموزش زبان بسیار مهم است و با توجه به زمانی که در اختیار داریم بیش از این نمی‌توانیم ‏پیش برویم. معتقد نیستم زبان انگلیسی باید از پایه‌های پایین‌تر شروع شود، زیرا باید ابتدا زبان فارسی تقویت شود. اما ‏آموزش زبان انگلیسی را در پایه‌های بالاتر باید در خارج از ساختار آموزش و پرورش با قوت بیشتری دنبال کنیم. ‏‎

تورانی با اشاره به اینکه ماموریت ما در زبان عربی مشخص است گفت: در زبان خارجی به ویژه انگلیسی دو ماموریت ‏داریم. نخست فهم متون انگلیسی و دوم برقراری ارتباط است. در آموزش رسمی زبان انگلیسی باید از پایه‌های بالاتر یعنی ‏همین پایه ششم که اکنون هست، آغاز شود نه آنکه از دوره ابتدایی شروع بشود. زیرا هم باید گنجینه لغات زبان مادری و هم ‏هویت تقویت شود. ‏‎

وی افزود: با حذف آموزش زبان انگلیسی از مدرسه مخالف هستم، اما باید برای جبران آن راهکار‌هایی هم اندیشیده شود و برخی درس‌ها هم به زبان خارجی تدریس شود. در واقع یکسری زمان‌هایی برای فعالیت‌های پرورشی و فوق برنامه داریم که ‏زبان انگلیسی هم می‌تواند جزئی از آن باشد. ‏‎

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: در جامعه کمتر شنیده ایم خانواده نگران ضعیف بودن زبان ‏فارسی فرزندش باشد. همچنین کمتر شنیده ایم معلم تقویتی زبان فارسی بخواهند بگیرند که این امر ناشی از فرهنگ عمومی ‏جامعه یا حتی رویکرد آموزش و پرورش است. ‏‎

نظر شما