شناسهٔ خبر: 38390829 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شست وشوی مداوم دست‌ها از راه‌های مهم پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس

زنجان - ایرنا - شست وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و خودداری از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علایم تنفسی (سرفه، عطسه و غیره) راه‌های مهم پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس جدید است.

صاحب‌خبر -

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان روز شنبه با اشاره به علایم ابتلا به این نوع  ویروس به خبرنگار ایرنا گفت: تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علایم گوارش، اسهال و در موارد شدید عفونت ریه ( پنومونی)، سندرم تنفسی حاد شدید، نارسایی کلیه از علایم شایع  بیماری کرونا ویروس است.

دکتر محمدرضا صائینی  یادآورشد: سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه ای مثل دیابت، بیماری های قلبی،  خانم های باردار و کودکان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند که توجه به نکات پیشگیرانه را باید جدی بگیرند.

این مسؤول ادامه داد:  راه‌های احتمالی انتقال بیماری کرونا ویروس از طریق انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده اعلام شده که عموم مردم باید به این موارد توجه جدی داشته باشند.

صائینی اظهار داشت: بر این اساس توصیه می شود هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با دستمال و آرنج خمیده خود بپوشانند و فاصله حداقل یک و نیم متری را از افراد بیمار رعایت کنند.

وی دیگر راه های پیشگیری را اجتناب از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان، رها نکردن دستمال کاغذی های مصرف شده در محیط، دوری کردن از مصرف مواد غذایی نیم پز و پرهیز از تماس با حیوانات اهلی و  وحشی ذکر کرد.

این مسؤول با تاکید بر اینکه  شست وشوی مکرر دستها از راه های مهم پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس است، ادامه داد: اگر دستها به وضوح آلوده است، باید به طور مداوم با آب و صابون مایع و با دستمال مرطوب الکی شستشو و تمیز شوند.

وی اضافه کرد: بر این مبنا دست های خود را پس از سرفه و عطسه کردن و یا هنگام مراقبت از فرد بیمار با آب و صابون و یا دستمال الکی تمیز کرده و از طرفی در هنگام سرفه و یا عطسه دستمال پس از استفاده فورا در درون یک سطل درب بسته انداخته شود.

 معاون بهداشتی داشنگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در هنگام سفر یا تردد با وسیله نقلیه عمومی نیز از نزدیک شدن به افرادی که سرفه می کنند، یا تب دارند باید اجتناب کرد و نکته تاکیدی که مرتب دست ها با محلول ضدعفونی الکلی و آب و صابون شست و شو داده شود.

وی به عموم توصیه کرد، از دست زدن به چشم، بینی و دهان پرهیز کرده و زمانی که دارای نشانه های سرفه و تب هستند، از ارتباط با سایر افراد خودداری کنند و از انداختن آب دهان در مکان های عمومی اجتناب شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: اگر دارای نشانه های تب، سرفه و تنگی نفس هستید، بعداز انجام دادن اقدامات اولیه پزشکی، اطلاعات سفر و جابجایی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

برچسب‌ها:

نظر شما