شناسهٔ خبر: 38387717 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

بازگشت دوباره ایران به فهرست سیاه FATF

اشاره: ایران در دوره‌ای که اصولگراها مجلس و دولت را در اختیار داشتند در لیست سیاه کارگروه اقدام ویژه مالی قرار داشت. قرار گرفتن هر کشور در این لیست باعث می‌شود که مشکلات بانکی در زمینه تبادل پول و اقدامات مالی مختل یا به‌کندی صورت گیرد. دولت یازدهم با درک ضرر و زیان‌های قرارگیری ایران در لیست سیاه تلاش کرد تا ایران را از لیست سیاه به لیست خاکستری درآورد. تلاشی که در سال 1395 نتیجه داد و ایران از لیست سیاه خارج شد و امکان تبادل پول میان ایران و دنیا برقرار شد. کارگروه ویژه مالی از ایران خواست تا چهار لایحه FATF یعنی..... این لوایح را که 188 کشور دنیا ازجمله چین و روسیه که متحد ایران هستند به عضویت آن درآمده‌اند را تائید کنند. از این 4 لایحه دو لایحه .... تصویب شد، اما لایحه پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرائم مالی) و لایحه CFT (مبارزه با تأمین مالی تروریسم) نخست با مخالفت شورای نگهبان و سپس با مخالفت مجمع تشخیص نظام قرار گرفت. کارگروه اقدام ویژه مالی 4 نوبت هر بار 4 ماه به ایران مهلت داد تا این لوایح را تصویب کند. رئیس‌جمهور و معاون حقوقی وی در آخرین اظهارنظر اعلام کردند که FATF از حیطه کاری دولت خارج‌شده و دولت نمی‌تواند کاری در این رابطه انجام دهد. روز گذشته ایران بار دیگر به فهرست سیاه FATF بازگشت. گفتنی است لایحه پالرمو روز بیست خرداد 1397 با 136 رأی موافق در برابر 89 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع به تصویب مجلس رسید. همچنین لایحه CFT با 143 رأی موافق، 120 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع در روز 15 مهر 97 از تصویب نمایندگان گذشت.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

بازگشت به لیست سیاه
کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه خبر داد. دیده‌بان کارگروه ویژه اقدام مالی روز جمعه از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این گروه در پی عدم تصویب «تأمین مالی تروریسم» در این کشور خبر داد. این تصمیم پس از سه سال هشدارهای پیاپی کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی تصویب لایحه تأمین مالی تروریسم در ایران اتخاذشده است.به گزارش ایسنا، گروه اقدام مالی پیش‌ازاین در جلسه مهرماه خود که در پاریس برگزار شد، ضمن بررسی آخرین وضعیت کشورمان، با توجه به عدم تصویب نهایی دو کنوانسیون پالرمو و تأمین مالی تروریسم، دودسته اقدام جدید مقابله‌ای علیه ایران وضع نمود که با توجه به تصویب یک اقدام مقابله‌ای دیگر در خردادماه گذشته، مجموعاً سه اقدام علیه کشورمان وضع شد.این نهاد بین‌المللی در یک‌بند جداگانه هشدار داده بود که اگر تا قبل از بهمن‌ماه این دو کنوانسیون نهایی نشوند، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهند شد و عملاً وضعیت کشورمان به‌پیش از خرداد سال ۱۳۹۵ بازخواهد گشت.گروه ویژه اقدام مالی همچنین تائید کرد که در مردادماه و دی‌ماه سال گذشته دو اصلاحیه قانونی مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم به تصویب نهایی رسیدند و دو لایحه کنوانسیون‌های پالرمو و تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس ایران به تصویب رسیده، اما مراحل لازم‌الاجرا شدن نهایی را طی نکرده‌اند.مسیر تصویب لوایح FATF و CFT به دلیل قبول مرجعیت کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای شورای نگهبان به‌منظور نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی و نامه این کمیسیون قبل از تصویب این لوایح در مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان و استناد این شورا به نامه فوق برای عدم قبول لوایح، موجب پدید آمدن دور انسداد در پذیرش لوایح شد.

همتی: مشکلی ایجاد نمی‌شود
درحالی‌که کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه خبر داد، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به این تصمیم تصریح کرد: عملکرد بانک مرکزی در طول یک‌ساله گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم ایجاد کرده است که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به این خبر که دیده‌بان کارگروه ویژه مالی اعلام کرد که «ایران در لیست سیاه این کارگروه قرارگرفته است»، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بار دیگر، دشمنی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس با مردم ایران، خود را در قالب مخالفت با توصیه کارشناسان مجموعه FATF در مورد گام‌هایی که ایران در زمینه عمل به تعهدات خود در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پول‌شویی انجام داده است نشان داد. این رفتار سیاسی و غیرانی از تابستان ١٣٩٥ تا امروز ادامه داشته است. گاه به‌صورت بهانه‌جویی‌های غیرانی در جریان مجمع FATF توسط نماینده آمریکا و کشورهای هم‌پیمانش نگاه به‌صورت تلاش برای اخلال در گزارش‌های کارشناسی. درحالی‌که در تمام بیانیه‌های مجمع گروه ویژه اقدام مالی، مشخص بود که کشور ما گام‌های بلندی در این مسیر برداشته است. مردم عزیزمان خوب می‌دانند که در این دوران سخت تحریم‌های ظالمانه و فشارحداکثری، نظام پولی و مالی کشورمان توانسته است ارتباطات تحریم ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب FATF برقرار کند که تا حد زیادی تهدیدهای ناشی از سنگ‌اندازی و دشمنی امریکا را مهار کرده است. بانک مرکزی با همراهی سایر بخش‌های اقتصادی، مسیر خود را در جهت برآورده ساختن نیازهای تجاری کشور، بدون وقفه انجام خواهد داد.وی در پایان تصریح کرد: عملکرد بانک مرکزی در طول یک‌ساله گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم ایجاد کرده است که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.

انگ پول‌شویی به ما نمی‌چسبد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به‌قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF اظهار کرد: متأسفانه این هم از سیاسی‌کاری‌هایی است که در مکانیسم‌های بین‌المللی وجود دارد. به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی عصر روز جمعه در حاشیه شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصمیم امروز FATF در مورد قرار دادن ایران در لیست سیاه این سازوکار مالی در ادامه اظهار کرد: کشورهایی مثل آمریکا و رژیم عربستان سعودی و حتی رژیم صهیونیستی با توجه نفوذهایی که در این مکانیسم‌ها دارند، سعی می‌کنند با سیاسی گری، موضوعات را جهت‌دهی کرده تا این اتفاقات بیفتد. بیشتر از یک سال بود که ایران همه قوانین و مقررات مربوط به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا می‌کرد. این دیپلمات کشورمان بابیان این‌که سازوکارهای بین‌المللی خاصیت‌های خوبی دارند و خاصیت‌های بدتری هم دارند، افزود: بردن ایران در لیست سیاه FATF علیرغم همه تلاش‌ها در داخل کشور و همه قوانین و مقرراتی که سعی کردیم مراعات کنیم، صورت گرفته است.وی با تأکید بر این‌که انگ پول‌شویی و انگ تأمین مالی تروریسم وصله نچسبی است که قطعاً به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد، تصریح کرد: متأسفانه این هم از سیاسی‌کاری‌هایی است که در مکانیسم‌های بین‌المللی وجود دارد و کشورهایی مثل آمریکا و رژیم عربستان سعودی و حتی رژیم صهیونیستی با توجه به نفوذهایی که در این مکانیسم‌ها دارند، سعی می‌کنند با سیاسی گری، موضوعات را جهت‌دهی کرده تا این اتفاقات بیفتد. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه سخنان خود گفت: عربستان به‌عنوان بانک مرکزی تروریسم و رژیم صهیونیستی به‌عنوان تروریست دولتی، بدترین جنایات و اقدامات و حمایت‌ها را از سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی سراسر جهان انجام می‌دهند، ولی الآن می‌بینیم در شرایطی قرارگرفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران را که نهایت همکاری را در این زمینه‌ها و شفافیت فوق‌العاده‌ای دارد، در لیست قرار می‌دهند.وی در که در مسجد شعبه بلوار شهدای صادقیه رأی خود را به صندوق انداخت، استقبال مردم از انتخابات را خیلی خوب عنوان کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما