شناسهٔ خبر: 38347385 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با تلاش یک شرکت دانش بنیان؛

راه رفتن با ربات اسکلتی ایرانی برای معلولان راحت‌تر می‌شود

توان‌بخشی در کنار پیشگیری و درمان اهمیت بسیاری زیادی پیدا می‌کند. عده‌ای از بیماران بعد از آن که بهبود پیدا می‌کنند به حمایت‌های توابنخشی نیازمند هستند تا بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،یک شرکت دانش‌بنیان داخلی با به کارگیری متخصصان رشته‌های برق، الکترونیک و گرایش‌های مختلف مکانیک توانسته است به دانش طراحی و تولید ربات اسکلتی دست پیدا کند و ایران را در گروه کشور‌های دارنده این فناوری پیشرفته قرار دهد.

سید مصطفی حوائجی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره محصول این شرکت که «ربات اسکلت بیرونی اکسوپد» نام دارد گفت: این محصول برای افرادی که دچار فلج پا هستند طراحی شده است. این ربات به فرد در راه رفتن و همچنین نشست و برخاست کمک می‌کند و می‌تواند جایگزین ویلچر شود.

حوائجی به ویژگی‌های این محصول اشاره و توضیح داد: این ربات امکان ایستادن، نشستن و راه رفتن را فراهم می‌کند و به آنان آزادی عمل بیشتری در زندگی می‌دهد. همچنین استفاده از این ربات باعث تحرک بیشتر در نتیجه موجب تنظیم فشار خون می‌شود و همچنین باعث جلوگیری از مشکلات گوارشی و کلیوی، زخم بستر، بهبود تنفس و نیز جلوگیری از تضعیف ماهیچه‌های بدن می‌شود.

این فعال فناور گفت: ربات اسکلت بیرونی اکسوپد در ۲ نسخه درمانگاهی و نسخه شخصی قابل ارائه است. در نسخه درمانگاهی این محصول به همراه حامل نگهدارنده کاربر و نرم‌افزار ویژه کنترل ربات ارائه می‌شود که کاربر زیر نظر پزشک از دستگاه استفاده می‌کند.

در نسخه دوم، ربات به همراه عصا و دیگر تجهیزات جانبی مثل باتری و کامپیوتر کنترل‌کننده داخلی قابل ارائه است و فرد استفاده کننده می‌تواند از آن در خانه و یا مکان‌های دیگر استفاده کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره مشخصات فنی این ربات توضیح داد: وزن این ربات ۲۹ کیلوگرم و دارای ۴ مفصل فعال و ۲ مفصل غیرفعال است.

وی افزود: باتری‌های لیتیم یون این ربات قابل شارژ هستند و حداکثر وزن مجاز بیمار برای استفاده از این ربات ۹۰ کیلوگرم است.

این فعال فناور گفت: افراد با حداقل قد ۱۵۵ سانتی متر و حداکثر ۱۹۰ سانتی متر می‌توانند از این ربات استفاده کنند.

حوائجی بیان کرد: در این شرکت ۹ نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت مشغول به کار هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره اختلاف قیمت محصول تولید شده این شرکت و نمونه مشابه خارجی آن گفت: قیمت ربات خارجی حداقل ۸۰ هزار دلار است و قیمت ربات این شرکت حدود ۳۰ هزار دلار است.

نظر شما