دبیر کارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه در تامین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال، هیچ محدودیتی وجود ندارد، گفت: عرضه کالاهای اساسی با نرخ مصوب در شب عید انجام میشود.
عباس قبادی در حاشیه نشست تخصصی ایجاد راهکارهایی برای مدیریت تقاضا و آیین رونمایی کتاب بازداریابی در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی گفت: در ۷۰ درصد کالاهای کشور، تولید داخلی کفایت لازم را برای تامین نیاز مردم دارد؛ به نحوی که در گوشت قرمز، مرغ، نهادههای دامی و گندم هیچ مشکلی به لحاظ تولید داخلی وجود ندارد، ولی در مورد برخی کالاها از جمله شکر، مصرف کشور بیش از نرم جهانی و استانداردهای سلامتمحور است که باید این شرایط را اصلاح کنیم.
دبیر کارگروه تنظیم بازار افزود: باید با آگاهی رسانی به مردم مدیریت مصرف را نیز صورت داد، چراکه علاوه بر اتلاف منابع کشور، اسراف نیز به شدت در برخی از کالاها زیاد است؛ در حالی که با فرهنگسازی میتوان شرایطی را به وجود آورد که اسراف کاهش یافته و مردم به تناسب نیاز خود خرید کنند.
قبادی با بیان اینکه در موضوع خودرو، آنچه که در بازار هم اکنون اتفاق میافتد، به هیچ عنوان منطبق بر نیاز واقعی مصرفکنندگان در بازار نیست و بیشتر تلاش شده تا جنبههای مرتبط با تقاضاهای سفتهبازانه در کشور، وضعیت را تحتتاثیر قرار داده و بازار را ملتهب کند.
وی افزود: به نظر میرسد که باید شرایط و وضعیت کشور را درک نموده و بستری را مهیا نمود تا مصرفکنندگان واقعی وارد بازار خودرو شده و نیاز خود را تامین نمایند. در برخی از کالاها همچون لبنیات نیز باید شرایط را به نوعی پیش برد که مصرف بالاتر رفته و شرایط را به نفع سلامت بازار پیش برد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا خبر داد و گفت: در سراسر کشور ۱۹۹ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در ایام پایانی سال برگزار خواهد شد که در کنار آن، حراجهای فوقالعاده نیز برگزار خواهد شد؛ این در حالی است که به میزان کافی و مورد نیاز بازار، میوه شب عید شامل سیب و پرتقال تامین شده است. قبادی ادامه داد: بالای ۱۰۰ هزار تن شکر، روغن، برنج، گوشت و مرغ به بازرگانی استانها تحویل داده شده است و در شبکههای مطمئن، توزیع شدهاند؛ نرخ نیز کاملاً مصوب بوده و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد؛ ضمن اینکه از ابزارهای نظارتی نیز به میزان لازم بهره خواهیم گرفت تا با گرانفروشی و تخلفات در بازار برخورد شود. وی افزود: توزیع کالاهای اساسی در میادین میوه و تره بار نیز در ایام پایانی سال سرعت خواهد گرفت، ضمن اینکه برنامه شب عید تا پایان ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد داشت و برای کالاهای پرمصرف این ماه مبارک نیز تدارکات کافی دیده شده است و توزیع در شبکههای توزیعی مطمئن ادامه خواهد یافت.
آیین رونمایی از کتاب بازداریابی دیروز در در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با حضور عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، دیانی رئیس این نشست، امیرعباس کائینی و سعید جلالیان مترجمان این کتاب برگزار شد. قبادی در این نشست با تاکید براینکه این کتاب بسیار خوب ترجمه شده است اظهار کرد: به همه اعضای کارگروه تنظیم بازار تاکید میکنم که این کتاب را حتما بخوانند.
درباره کتاب: «ایران همواره در ۴دهه گذشته با انواع تحریمها روبهرو بوده است، بازداریابی یکی از زمینههای متعدد بازاریابی است که با قدرت تاثیرگذار خود میتواند کشور را در مقابل این ناملایمات توانمند سازد. این کتاب تلاشی برای مطرح کردن موضوع و ایجاد بحث است. مرحله بعدی برعهده دانشگاهیان و فعالان بازار در حوزه بازاریابی است. در سالهای گذشته کتابها و مقالات متعددی درباره بازاریابی به چاپ رسیده است و تمامی این تلاشها یک هدف داشتند: جذب حداکثری مشتریان و ارائه راهکارهای نوین در راستای رفع نیازهای بالقوه، تمایلات برانگیخته و تقاضای تشدید شده. در واقع شعار همیشگی این گروه از افراد متخصص «فروش بیشتر» است. این درحالی است که بازداریابی به دنبال راههایی برای بازداشتن بازاریابی برای مدیریت تقاضا است. چرا برخی شرکتها تلاش میکنند بهطور آگاهانه تقاضای بازار محصولات یا خدمات خود را کاهش دهند؟ دلایل متعددی از جمله توانانبودن شرکت در عرضه محصولات در مقیاس وسیع، تمایل به عرضه محدود محصولات و خدمات به برخی نواحی بازار به دلیل حاشیه سود پایین و دلسرد کردن مشتریانی که ممکن است به شهرت برند آسیب بزنند یا ریسک بالایی داشته باشند.»
نظر شما