به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای، آمریکا و رژیم صهیونیستی اخیراً از طرحی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کردند. طرحی که در آن بدون حضور هیچ یک از طرفهای فلسطینی برای سرزمین فلسطینیان تصمیمگیری شده است. اما حضرت آیتالله خامنهای بیش از دو دهه است که طرح اساسی جمهوری اسلامی را در تریبونها و مجامع و کنفرانسهای مختلف به اطلاع عمومی دنیا رساندهاند: «برگزاری یک همهپرسی از تمام مردم فلسطینیّالاصل»؛ این طرح اخیراً به صورت رسمی توسط نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ثبت شد.
لذا این پایگاه اطلاعرسانی در گفتوگو با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن بررسی طرح موسوم به «معامله قرن»، راهکار جمهوری اسلامی برای حل مسئله فلسطین را بررسی کرده است.
به نظر شما هدف اصلی آمریکا و صهیونیستها در طرح «معامله قرن» چیست؟
متأسفانه در طول سالهای گذشته و بهویژه در چند سال اخیر، جهان عرب با رژیمصهیونیستی و آمریکا نهتنها برخورد منفعلانهای داشته است، بلکه با صهیونیستها علیه کشور اسلامی فلسطین همپیمان شدهاند. این اقدام آنها را در موضعی بسیار ضعیف قرار داده است. بر همین اساس آمریکاییها به این نتیجه رسیدند که میتوانند طرحشان را رونمایی کنند، اما چند سال قبل آمریکاییها در چنین موقعیتی نبودند، چه برسد به این که راجع به تبدیل کل موضوع فلسطین به موضوع معاملات ملکی فکر هم بکنند و همهی آمال و آرزوها و حقوق اولیه مردم فلسطین را فدای پروژهی ساختوساز خود بکنند. بر اساس ذهنیات و گفتههای ترامپ و کوشنر، آنها به حقوق کسی کار ندارند و این طرح را یک پروژه میدانند و به این نتیجه رسیدند که واقعاً جهان عرب به حدی از ذلّت رسیده که میتوانند چنین موضوع سخیفی را به عنوان حقوق مردم فلسطین مطرح کنند.
متن کامل طرح «برگزاری همهپرسی ملی در سرزمین فلسطین»
در واقع این طرح، فلسطین را به چیزی شبیه بنتوستانهای(۱) زمان آپارتاید در آفریقای جنوبی تبدیل میکند. یعنی مناطق تعیینشدهای که به منظور نظارت بر ساکنان آن، در وسط فلسطین اشغالی شکل بگیرد. الان اما همه چیز در اختیار رژیم صهیونیستی است و مواردی که در طرح معاملهی قرن مطرح است، فراتر از موارد مطرحشده در پیمان اسلو و پیمان مادرید است و فلسطین را به قطعاتی از سرزمینهای محصور در بین رژیم صهیونیستی تبدیل میکند و تمام اراضی حتی بعد از ۱۹۶۷ را هم به صهیونیستها میبخشد. بخشیدن منطقهی جولان سوریه و بیتالمقدس پایتخت مسلمانان به رژیم صهیونیستی از طرف آقای ترامپ، مناطقی که از اول مال آنها نبوده، فقط به خاطر انفعال و ذلت اعراب در مقابل آنها است. هنوز هم جهان عرب به دنبال خرید امنیت از آمریکا و رژیم صهیونیستی است. به جای این که به خودشان و به مردمشان و به همسایگان مسلمانشان اعتماد و تکیه کنند، به دنبال خرید امنیت از آمریکا هستند. البته که آمریکاییها هم از آنها استقبال میکنند، چرا که برای مثال سالی ۶۷ میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی میفروشند و همزمان با فروش این تسلیحات، عزت عربستان سعودی را هم میخرند.
با توجه به واکنشهای منفی سران جهان عرب به پیامد طرح «معامله قرن»، چرا بعضیشان چنین واکنشی به این طرح دارند و نتیجه آن را بالعکس میدانند؟
موضعگیریهای بعضی از سران وابسته کشورهای عربی که امروزه به دلیل مشکلات کشورهای بزرگ عربی به سردمداران جهان عرب تبدیل شدهاند، موضعگیری مردم عرب نیست، اما اتفاق مهمی که در اینجا افتاده، این است که رژیمهای وابستهی عربی در طول سالهای گذشته سعی کردند تا جمهوری اسلامی را به عنوان یک خطر دروغین به مردمشان ارائه کنند.
ولی این اتفاق نشان داد خطری که جهان عرب با آن مواجه است، همین اربابان سران کشورهای عرب هستند که همهی آمال و حقوق مردم فلسطین را به یکباره نقض میکنند و حتی اینها جرأت برخورد کردن هم ندارند و به جای این که موضعی در حمایت از فلسطین بگیرند، از تلاشهای آقای ترامپ هم تشکر میکنند. در واقع این پیامی به جهان عرب است که با این سیاستها نمیشود راه حل فلسطین را دنبال کرد و باید برگردند و خطر صهیونیزم را که جهان اسلام را تهدید میکند و خطر کسانیکه در برابر صهیونیزم سیاست ذلتبار همراهی و همسویی با رژیم صهیونیستی را دنبال کنند.
به نظر من این یک فرصتی برای جهان اسلام است تا به این واقعیت پی ببرند که راه حل مسئله فلسطین بر دو محور دموکراسی و مقاومت است. هدف مقاومت مشخص است و مردم فلسطین هم ایستادگی میکنند، اما امروز هم گروههای فلسطینی یکصدا با طرح «معاملهی قرن» مخالفت میکنند و این وحدت داخل فلسطین بر پایه مقاومت میتواند امر بسیار مبارکی برای خنثی کردن سیاستهای صهیونیستها باشد.
دموکراسی هم عامل بسیار مهمی است. کسانیکه فریاد دموکراسیخواهیشان جهان را پر کرده و بهدروغ از رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دموکراسی در منطقه یاد میکنند، حاضر به پذیرش دموکراسی واقعی باشند. دموکراسی واقعی به چه معناست؟ به این معنی که همهی کسانیکه در فلسطین هستند و فلسطین متعلق به آنهاست و در فلسطین زندگی کردهاند، ولی در دنیا آوارهاند، بتوانند آیندهشان را خودشان تعیین کنند و خودشان برای آیندهشان تصمیم بگیرند. طرفداران دموکراسی چرا از این طرح میترسند؟
طرحی که رهبر معظم انقلاب در سالهای قبل آن را به عنوان طرح جمهوری اسلامی برای فلسطین مطرح کردند و طرح طبیعی هم هست، مگر در آفریقای جنوبی که این طرح اجرا شد و آپارتاید کنار گذاشته شد، سفیدپوستها قتل عام شدند؟ چرا بهدروغ میخواهند این تصور را ایجاد کنند که این طرح به معنی قتل عام یهودیان است؟ حضرت آقا بارها فرمودهاند که ما با مردم یهودی هیچ کاری نداریم و مردم یهودی که در فلسطین زندگی کردهاند، این حق را دارند که در فلسطین باشند، ولی نمیتوانند برای دیگران تعیین سرنوشت کنند. بلکه همهی فلسطینیها باید در تعیین سرنوشتشان نقش داشته باشند.
همانگونه که در آفریقای جنوبی همهی آفریقاییها از جمله سیاهان، سفیدپوستها و رنگینپوستها زمانی در سیستم آپارتاید به گروههای مختلفی تقسیم شده بودند و این حق انسانی را که همه با هم زندگی کنند، از آنها گرفته بودند، اما آنها تصمیم گرفتند که آن سیستم را کنار بگذارند و الان نزدیک به سی سال از آن واقعه میگذرد و ما شاهد هیچ جنگ یا کشتاری در آفریقای جنوبی نبودیم. در مورد فلسطین اما به جای پذیرفتن ذلت و فشارهای روزافزون و پایانناپذیر آمریکا و رژیم صهیونیستی، دو راه حل همزمان و نه مجزا برای فلسطین وجود دارد؛ یکی مقاومت و دیگری دموکراسی و رأی مردم. اگر این دو را اجرا کنند، موضوع فلسطین حل خواهد شد. ما هم طرح رهبر معظّم انقلاب را سال گذشته در سازمان ملل متحد به عنوان طرح رسمی ثبت کردیم تا همچنانیکه دنیا قبلاً از این طرح مطلع بود، الان نیز از آن اطلاع یابد. ما در آستانهی اعلام طرح «معاملهی قرن» مجدداً این طرح رهبر معظم انقلاب را اطلاعرسانی کردیم تا دنیا به این نکته توجه کند که تنها راه حل فلسطین، ضایع کردن حقوق مردم و معاملهی ساختوساز نیست، بلکه حفظ حقوق مردم فلسطین تنها راه حل است.
آیا میشود طرح جمهوری اسلامی را به نتیجه نزدیکتر کرد؟
ببینید، تصمیم نهایی را مردم فلسطین میگیرند و آنها باید به این تصمیم برسند. برخی جریانات سیاسی یک راه اشتباهی که دنبال میکردند، این بود که تصور میکردند از طریق همکاری با اشغالگران میتوانند حقوق مردم فلسطین را احیا کنند. امروز اما همهی طرفهای فلسطینی به این واقعیت پی بردهاند. لذا باید به فکر جایگزینی برای طرح پیمان اسلو و بعد از آن طرح «معاملهی قرن» باشند. طرحی که ادامهی همان سیاستهای پذیرش میانجیگری آمریکا در موضوع فلسطین اشغالی است. پس فلسطینیها باید بپذیرند این یک میانجیگری دوباره نیست و آمریکا یک طرف دعواست و باید به طرحی بپردازند که بتواند برایشان راه حل باشد.
ما همواره گفتهایم که حق انتخاب با مردم فلسطین است و آن راهی را که مردم فلسطین انتخاب کنند، برای جمهوری اسلامی هم قابل قبول است. یعنی ما قبول داریم که مردم فلسطین تصمیم نهایی را بگیرند و تصمیم نهایی مردم فلسطین باید برای همه قابل قبول باشد.
چند سال پیش رهبر انقلاب در پیشبینی راهبردیشان فرمودند که رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. طرح معامله قرن چه تأثیری بر تسریع زوال رژیم صهیونیستی خواهد گذاشت؟
زمانی که فلسطینیها به این باور برسند که پذیرش میانجیگری آمریکا مسیری نیست که آنها را به نتیجه برساند، بلکه تنها مسیر را استفاده از توانشان در مقاومت و دموکراسیخواهی بدانند. بزرگترین نقطهضعف رژیم صهیونیستی این است که فلسطینیها بر روی حقوق خودشان تأکید کنند و حتماً این مسیر با کنار گذاشتن راه حلهای ساختگی و متکی بر دموکراسی نتیجه خواهد داد.
با توجه به ثبت رسمی پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سازمان برای حل مسألهی فلسطین بفرمایید که آنچه رژیم صهیونیستی در تبلیغات خود علیه این نوع پیشنهادات به آن دامن میزند چیست؟
ببینید، قدیمیترین مسئلهای که امروز سازمان ملل متحد با آن مواجهه است، مسألهی فلسطین است. از ابتدا هم راهکار مناسبی برای حل مسئله فلسطین در سازمان ملل متحد مطرح نشد. جالب است بدانید که رژیم پهلوی هم راهکار دموکراسی را برای راه حل مسئله فلسطین پیشنهاد کرده بود و از پیشنهادی که حقوق مردم فلسطین را بگیرند و به صهیونیستها بدهند، حمایت نکرده بود و ایران یکی از کشورهایی بود که در آن زمان هم تقسیم کشور فلسطین را نپذیرفت. البته سایر کشورهای عربی هم با سیاست تقسیم موافق نبودند و این اشتباه باید از راه دموکراتیک حل بشود.
اما رژیم صهیونیستی همیشه اینچنین تبلیغ میکند که عدهای ضد یهودند، ولی کسی ضد یهود نیست. و آن که سابقهی ضد یهودی دارد، جای دیگر است. در این منطقه ما سابقهی ضد یهودی نداریم. مردم این منطقه همواره میزبان یهودیها بودهاند و هنوز هم هستند. ما موظفیم به حضرت موسی علیهالسلام به عنوان یک پیامبر الهی احترام بگذاریم. ما پیروان حضرت موسی علیهالسلام و اهل کتاب را به وحدت فرامیخوانیم. لذا کسی نمیتواند مسلمانان و ایرانیان را که در نجات دادن یهودیها سابقه دارند، به عنوان ضد یهود معرفی کند. ما میگوییم حقوق فلسطینیها را نمیشود به این بهانهها نقض کرد و تنها راهی که میتواند مشکل فلسطین را حل کند، راه دموکراتیک است. امروزه بسیاری از معضلات دنیا از جمله معضل افراطگرایی مسیحی و یهودی و اسلامستیزی ریشه در نقض حقوق مردم فلسطین دارد و این معضلات از بین نمیرود، مگر این که حقوق مردم فلسطین از طریق دموکراتیک برگردد.
رهبر انقلاب بعد از شهادت سردار سلیمانی فرمودند: «این مرد، دست فلسطینیها را پُر کرد.» تحلیل شما از اقدامات شهید سلیمانی در این رابطه چیست و هماکنون نوع حمایت ایران از جبهه مقاومت چگونه است؟
جمهوری اسلامی همواره در کنار مقاومت مردم فلسطین و مقاومت کشورهای مسلمانی که اراضیشان توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده، از جمله لبنان، سوریه و دیگر کشورهای عربی بوده است. شهید سلیمانی درواقع نماد همراهی و همیاری مردم ایران با مردم منطقه باست. شهید سلیمانی کسی بود که نهتنها در برابر رژیم صهیونیستی، در برابر کل افراطگرایی و تروریزم مقاومت میکرد. او در کنار مردم مقاوم عراق، سوریه، لبنان و فلسطین بود. میتوان گفت شهید سلیمانی نهتنها قهرمان مقاومت، بلکه قهرمان مبارزه با تروریزم و قهرمان صلح بود.
حتماً شهادت ایشان آثار طبیعی و وضعی بسیاری خواهد داشت و ما اثرات آن را در عراق دیدیم. بعد از مدتها کشمکش در خیابانهای عراق، همهی مردم این کشور بعد از شهادت سردار، برای تشییع پیکر پاک ایشان با هم متحد شدند و بعد هم خواستار اخراج آمریکا از عراق شدند. اقدام ترامپ هم ابلهانه و بزدلانه بود، چرا که ترامپ نتوانست با شهید سلیمانی در میدان نبرد روبهرو شود و مجبور شد در نیمههای شب از طریق پهپاد، سردار عزیز ما و همراهانش بهویژه شهید ابومهدی المهندس را به شهادت برساند. به قول خود آمریکاییها اقدامات تروریستی نشاندهندهی بزدلی است و نشاندهندهی شجاعت نیست.
ترامپ با چنین اقدام بزدلانه و احمقانهای باعث شد پایان حضور آمریکا در منطقه رقم بخورد. در سایر کشورها و از جمله در هند هم مردم در صدها شهر علیه آمریکا تظاهرات کردند. این نشاندهندهی این است که آمریکا با این اقدام ضربهای اساسی به خودش زد و جبههی مقاومت و جناح ضد سلطه و ضد استکباری در منطقه و در جهان را تقویت کرد.
شما به عنوان وزیر امور خارجه در مراودات خود با حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس، چه ویژگیهایی را در ایشان دیدهاید که بتوان گفت برجستگی این شهید در امور مرتبط با این حوزه مسئولیت، به شمار میرود؟
تقریباً در همه لحظات این سعادت را داشتم که در خدمت شهید بزرگوار باشم. ما هر وقت در ایران بودیم، هفتهای یک بار با هم جلسه داشتیم. شهید سلیمانی فردی منطقی، باهوش و آیندهنگر بود. هیچوقت اهل شعاردادن نبود. خیلی راحت میشد با ایشان حرف زد. همیشه در شروع جلسات، نظرات هر دوی ما با یکدیگر متفاوت بود، ولی در پایان جلسه به توافق میرسیدیم و قرار میگذاشتیم که مثلاً در این هفته من این کار را بکنم و ایشان هم آن کار را بکند. همیشه هم به عهدمان وفا میکردیم.
همه ما مخصوصاً حضرت آقا همیشه نگران شهید سلیمانی بودیم. هر باری که من ایشان را میدیدم، موقع خداحافظی «فاللّه خیر حافظاً» در گوش ایشان میخواندم. آخرین باری هم که من شهید سلیمانی را دیدم، یکشنبه بعدازظهر همان هفتهای بود که ایشان در روز جمعه به شهادت رسید.
پینوشت:
۱) Bantustan
نظر شما