شناسهٔ خبر: 38288483 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در دستور کار قرار گرفت

تشکیل کرسی استادان در کتابخانه ملی

کتابخانه ملی، تشکیل

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در مراسم یکشنبه‌های هر ماه کتابخانه ملی اعلام شده است که کتابخانه ملی قصد دارد کرسی مخصوص استادان را تشکیل دهد.
در این مراسم که با هدف تجلیل از اندیشمندان متولد همان ماه برگزار می‌شود، سه اندیشمند حوزه ادبیات فارسی، هنر خوشنویسی و ادبیات عرب به مناسبت زادروزشان تجلیل شدند.
این مراسم با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، استادان آذرتاش آذرنوش، احمد سمیعی گیلانی و غلامحسین امیرخانی در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این نشست گفت: هم اکنون دو طرح در این سازمان درحال اجراست که اولی ایجاد کرسی استادان است.
وی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با توجه به این اصل که نسل جوان، تشنه حقیقت، شناخت و معرفت است و این معرفت را باید از اصحاب معرفت کسب کنند، تلاش کرد تا فضایی برای گفتگو میان استادان و دانشجویان فراهم شود.
بروجردی افزود: طرح " آثار خانه اندیشه" دیگر موضوعی است که این سازمان در حال اجرای آن است. این واژه استعاره گرفته شده از رویکرد کشور دوست و همسایه تاجیکستان است و مربوط به کسانی می‌شود که امروز در دسترس نیستند، اما آثار آن‌ها ماندگار است.
رییس سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران گفت: طرح "آثار خانه اندیشه " در ساختمان قدیمی این سازمان واقع در خیابان سی تیر اجرا خواهد شد.
استاد غلامحسین امیرخانی هنرمند نامدار خوشنویس ایران هم در این نشست به تشریح فعالیت‌های هنری و دغدغه‌های ۷۰ ساله هنر خوشنویسی پرداخت و با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ ارکان ادبیات ایران را خوشنویسی کرده است، گفت: انجمن خوشنویسان ایران در سال ۴۴ شکل گرفت و هم اکنون بیش از ۳۰۰ شعبه در ایران، کانادا، آمریکا و دیگر کشور‌ها دارد و تاکنون سه میلیون نفر در طول این ۷۰ سال به نوعی جرعه‌ای از هنر خوشنویسی را نوشیده اند.
وی با اشاره به اینکه ادبیات سرمشق ماست و استادان ما نیز از ادبیات همیشه صحبت می‌کنند، به جایگاه خط خوشنویسی به عنوان نماینده هنری ایران پرداخت و افزود: تشکیلات انجمن خوشنویسی روی همه باز است و این کمیت فوق العاده به نوعی نماینده فرهنگ هنر و تاریخ ایران است.
در این نشست استاد سمیعی گیلانی مترجم، نویسنده و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم گفت: تجلیل از شخصیت‌های علمی، هنر و فرهنگی در واقع تجلیل از اعتباری است که آن فرد در خدمت علم، هنر و دانش داشته است.
وی افزود: موضوع دانش بسیار حائز اهمیت است. در این باره می‌توان به فعالیت ۵۶ هزار پژوهشگر با مرکز پژوهش‌های هسته‌ای در سوئیس اشاره کرد که در تلاش هستند به اسرار خلقت پی ببرند.
استاد آذرتاش آذرنوش چهره ماندگار ادبیات عرب نیز در نشست "یکشنبه‌های ملی" گفت: ما در سن کهنسالی هستیم و برای افرادی که وجدان اجتماعی دارند این مسئله مطرح می‌شود با این بار ۸۰ سالگی که بر دوش یک انسان است اگر به عقب بنگریم فعالیت‌های آن‌ها سودی برای دیگران داشته است، به راستی این موضوع یک نزاع بین محقق دارای وجدان در حوزه اجتماعی با کل جامعه است.
وی ادامه داد: بنده هرچه بیشتر در این زمینه فکر می‌کنم هنوز شایسته چنین مجالسی {یکشنبه‌های ملی} نیستم و کار‌های بسیاری دارم به‌خصوص در حوزه زبان عربی و فارسی که باید سامان بیشتری پیدا کند.
در پایان این نشست، لوح یادبود این نوبت از یکشنبه‌های ملی، توسط استادان امضا شد و در نگارخانه روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای رویت علاقه‌مندان قرار گرفت.

نظر شما