شناسهٔ خبر: 38288038 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر بهداشت:

مورد مثبتی از کرونا در کشور گزارش نشده

وزیر بهداشت: براساس تحقیق‌ها و گزارش‌ها خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی در خصوص ویروس کرونا در کشور دیده نشده است.

صاحب‌خبر -

۹۷ درصد داروی مورد نیاز در کشور تولید می‌شودبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر سعید نمکی در حاشیه مراسم معرفی توانمندی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی که در باغ موره دفاع مقدس برگزار شد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتخابات گفت: صندوق رأی را به عنوان پشتوانه مشروعیت نظام مردم سالاری دینی خود می‌دانیم و به عنوان یک خدمتگزار کوچک در جمهوری اسلامی ایران تقاضا دارم که باید مشارکت فعالی داشته باشیم تا یک پیام را به بیرون از مرز‌ها مخابره کنید که ما همواره برای اعتلای مملکت گام برمی داریم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین گزارش‌ها در خصوص ویروس کرونا گفت: هنوز هیچ مورد مثبتی درباره ویروس کرونا گزارش نشده است با توجه به اینکه در ۳۶ نقطه ورودی کشور به صورت شبانه روز فعال هستیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: خوشبختانه کشور در زمینه توسعه محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی با تکیه بر تولید ملی و خلاقیت شرکت‌های دانش بنیان و جوانان فعالیت گسترده‌ای داشته است و هم اکنون می‌توانیم بگوییم بخش عمده‌ای از نیاز‌های کشور در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی را می‌توانیم به طور کامل پوشش دهیم.

۶۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی با تکیه بر صنعت داخلی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی با تکیه بر صنعت داخلی و شرکت‌های دانش بنیان حاصل شده است.
آقای دکتر سعید نمکی در این مراسم افزود: امسال با وجود فشار‌های سنگین ناشی از تحریم‌ها و نبود امکان انتقال ارز و پول به تولید کنندگان و شرکت‌های داخلی تنها با تکیه بر صنعت داخلی و بر تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت ملی توانستیم حدود ۶۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته باشیم.
وی ادامه داد: با این تفاوت که ما ۲۰ درصد بیش از پارسال تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارویی ذخیره کرده ایم و سال آینده کاهش میزان ارزبری خواهیم داشت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قرار است هر ساله ۲۰ درصد کاهش ارزبری با تکیه بر تولید داخل و توانمندی حدود ۹۳ شرکت داخلی تحقق یابد.

۹۷ درصد داروی مورد نیاز در کشور تولید می‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: اکنون ۹۷ درصد از داروی موردنیاز کشور را پژوهشگران داخلی تولید می‌کنند و این پیشرفت را مدیون صنعت هستیم.
دکتر سعید نمکی در مراسم معرفی توانمندی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، افزود: امروز مثلث علمی با حضور معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهادگران عرصه تولید ملی شکل گرفته است.
وی گفت: باوجود اینکه امسال، سال سختی برای مدیران اجرایی کشور بود، اما من از همان ابتدا قول داده ام که کمبود دارو در کشور بوجود نیاید و امروز می‌توانم بگویم که ما نسبت به سال گذشته در عرصه دارو و ملزومات پزشکی فعالیت بهتری داشته ایم.
نمکی با بیان اینکه شاهد کاهش ۲۵ درصدی واردات دارو در کشور بوده ایم گفت:​ ما توانسته ایم، ۲۰ درصد بیشتر ذخیره دارو ایجاد کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ۳۰ درصد تولید داخلی در حوزه دارو افزایش یافته است و در نقاط مختلف کشور کمبودی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وجود ندارد.
نمکی با بیان اینکه انسجام سازمان غذا و دارو یکی دیگر از فعالیت‌ها بوده است، گفت:​ دومین کار امسال در سازمان غذا و دارو، انسجام تشکیلات بوده است تا گِرهی در این حوزه وجود نداشته باشد.
وی افزود: ما تلاش کرده ایم که تجهیزات پزشکی در داخل ساخته شود و از خارج وارد نشود، هرچند اگر کمبودی در این حوزه‌ها وجود داشته باشد برای ما سلامتی مردم در اولویت قرار دارد و در موارد خاص تجهیزات از خارج از کشور وارد می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما انحصار را در دو جنبه شکستیم، نخست اینکه اجازه نداده ایم سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت تحت تاثیر جریان خاصی عمل کنند و دوم کسانی که توانایی تولید داشته اند وارد عرصه شدند.
وی تاکید کرد: کمیسیون‌های وزارت بهداشت در ابتدای فعالیت من با شفافیت روبرو نبود، اما این شفافیت هم اکنون حاصل شده است و امروز می‌توانیم بگوییم که ۹۷ درصد داروی مورد نیاز، در کشور و توسط پژوهشگران ایرانی ساخته می‌شود و ما این ۹۷ درصد را مدیون صنعت هستیم.
نمکی افزود: تا زمانی که من هستم، اعتراض و انتقاد را با گوش جان می‌پذیرم.

نظر شما