شناسهٔ خبر: 38286025 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واکنش حماس به مشارکت آمریکا در ترسیم مرزهای مناطق اشغالی

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد، تشکیل کمیته اسرائیلی _ آمریکایی برای نقشه‌برداری از مناطق مورد ادعای اسرائیل در اراضی فلسطینی براساس "معامله قرن" چالشی برای تمامی امت اسلامی است که در سطوح رسمی و مردمی با این طرح به اصطلاح "صلح" مخالفت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته اسرائیلی – آمریکایی برای ترسیم نقشه‌های الحاق، مشارکت آمریکا در تجاوز به حقوق ملت فلسطین را تائید می‌کند.

وی در ادامه افزود: ترسیم نقشه مناطق مورد ادعای حاکمیتی اسرائیل در اراضی فلسطین براساس "معامله قرن" چالشی برای تمامی امت اسلامی است که در سطوح رسمی و مردمی مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌ است.

سخنگوی حماس همچنین تصریح کرد: اشغالگران با تشویق دولت آمریکا برای ادامه نقض قوانین بین‌المللی اصرار دارند. این اقدامات هرگز مبارزه ملت ما برای آزادسازی کرانه باختری و اخراج شهرک‌نشینان را متوقف نخواهد کرد.

پیشتر روزنامه عبری‌زبان "اسرائیل هیوم" فاش کرد که یک کمیته اسرائیلی _ آمریکایی شروع به نقشه‌برداری کرده تا مقدمات الحاق شهرک‌ها، دره‌ها و بخش‌هایی از کرانه باختری به مناطق تحت اشغال اسرائیل فراهم شود.

این روزنامه عبری‌زبان به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه آمریکایی نوشت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نمایندگانی را در این کمیته تعیین کرده است که از جمله آن‌ها دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی، آریه لیتستون، مشاور فریدمن و اسکات لیث، رئیس امور اسرائیلی _ فلسطینی در شورای امنیت ملی آمریکاست.

پیشتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما در حال ترسیم نقشه‌ای از اراضی هستیم که طبق طرح دونالد ترامپ جزئی از "اسرائیل" خواهند بود. این کار زمان زیادی طول نخواهد کشید و ظرف چند هفته آتی تکمیل خواهد شد. این منطقه شامل تمام شهرک‌های اسرائیلی و دره اردن خواهد شد.

اکثر کشورهای جهان شهرک‌های اسرائیلی بر پا شده در اراضی اشغال‌شده در طول جنگ را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند.

دونالد ترامپ سه‌شنبه ۲۸ ژانویه، با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح معامله قرن را اعلام کرد؛ طرحی که به گفته نتانیاهو پنج مورد از مطالبات اصلی این رژیم یعنی به "رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان کشور یهود" توسط فلسطینیان،‌ کنترل امنیتی بر رود اردن و ترسیم مرزها، خلع سلاح غزه و توقف عملیات حماس، حل مشکلات آوارگان خارج از اراضی اشغالی، "ابقای حاکمیت" رژیم صهیونیستی بر قدس اشغالی و تضمین گشودن اماکن مذهبی به روی همگان را محقق می‌کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه فلسطین تاکید کرد که اعلام تشکیل "کمیته اسرائیلی _ آمریکایی برای رسم نقشه‌های الحاق" عمق تجاوز علیه ملت فلسطین و حق و حقوق آن‌ها را نشان می‌دهد.

وزارت خارجه فلسطین تاکید کرد که اعلام تشکیل این کمیته نادیده گرفتن مواضع بین‌المللی در مخالفت با طرح "معامله قرن" است. تشکیل این کمیته فرصت‌های تحقق صلح را از بین خواهد برد و امنیت و ثبات در سراسر منطقه را متزلزل خواهد کرد.

وزارت خارجه فلسطین در بیانیه مطبوعاتی خود نسبت به پیامدهای خطرناک تشکیل این کمیته بر فرصت‌های تحقق صلح و نیز بر امنیت و ثبات در منطقه هشدار داد.

در این بیانیه همچنین آمده است، اعلام تشکیل کمیته نقشه‌برداری، نشان‌دهنده شراکت و همکاری رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی و میزان توطئه آن‌ها علیه مسأله فلسطین است.

وزارت خارجه فلسطین همچنین اعلام کرد، این اقدام تحریک‌آمیز و خصمانه را با نگرانی بسیار دنبال می‌کند و با این اقدام به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر "معامله قرن" برخورد می‌شود.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، این اقدامات مقامات اشغالگر در خصوص الحاق هر بخشی از اراضی فلسطین اشغالی به شکل واضحی پایه‌گذاری آپارتاید در فلسطین است، به توافق‌های امضا شده میان دو طرف پایان می‌دهد و آمریکا را در ردیف حامیان تروریسم قرار می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما