شناسهٔ خبر: 38277414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

درخواست 5 کشور از ایران درباره هواپیمای اوکراینی

جعبه سیاه را به کشور ثالث بدهید

صاحب‌خبر -
نمایندگان کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، خواستار تحویل هرچه زودتر جعبه‌های سیاه این هواپیما به کشور ثالث شدند. به گزارش ایسنا وزیران امورخارجه کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که اتباعشان در این حادثه جان خود را از دست دادند، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نشستی برگزار کردند و در پایان با انتشار بیانیه‌ای از دولت ایران خواستند که جعبه سیاه هواپیما را هرچه زودتر به کشوری ثالث تحویل دهد. در این نشست وزیران امور خارجه کانادا، اوکراین، سوئد و افغانستان و یکی از معاونان وزارت امور خارجه انگلیس به همراه محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران شرکت داشتند.
وزیر امورخارجه کانادا که بیانیه پنج کشور را برای خبرنگاران قرائت کرد، بر لزوم همکاری ایران برای انجام تحقیقات کامل درباره سانحه هواپیمای مسافری طبق معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی تأکید کرد. وی همچنین یادآور شد که نمایندگان پنج کشور شرکت‌کننده در نشست روز شنبه با محمدجواد ظریف نیز گفت‌وگوی مختصری داشته و در این گفت‌وگو بر شفافیت و مسئولیت‌پذیری کامل از سوی ایران تأکید کرده‌اند.
وزیر امورخارجه اوکراین نیز روز شنبه اعلام کرد که کشورش در حال تصمیم‌گیری با ایران بر سر محل رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی است که چند هفته پیش در آسمان ایران در نتیجه خطای انسانی و به اشتباه هدف قرار گرفت. وادیم پریستایکو وزیر امورخارجه اوکراین اظهار داشت: ما در حال حاضر با ایرانی‌ها در حال تصمیم‌گیری بر سر این هستیم که در چه محل خاصی و با کمک کدام یک از شرکایمان این کار انجام شود. می‌دانید که فرانسه به‌عنوان محلی پیشنهادی مطرح است.
این در حالی است که محمدجواد ظریف ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل‌وفصل حقوقی مسأله در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی با تأکید بر اینکه تحقیقات درباره سانحه هواپیمای اوکراینی ادامه دارد، اظهار داشت: «ایران قادر به بارگذاری اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی نیست و (با این وجود)، تهران جعبه سیاه را به دولت‌های خارجی تحویل نخواهد داد.»
وی ضمن دفاع از این تصمیم ایران، تأکید کرده بود که «طبق قانون هوانوردی بین‌المللی، ایران حق این را داشت که هدایت تحقیق درباره ساقط شدن هواپیما را بر عهده بگیرد، اما ایران به نرم‌افزارها و تجهیزات بخصوصی از امریکا یا دیگر کشورهای غربی احتیاج دارد تا بتواند اطلاعات درون جعبه سیاه را رمز گشایی کند.» ظریف ضمن انتقاد از امریکا به‌دلیل عدم ارسال نرم‌افزار و تجهیزات لازم تصریح کرد: «ما بدون حضور تمامی طرف‌های درگیر در این مسأله، به جعبه‌های سیاه دست نخواهیم زد.»
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال در ساعت 6 و 12 دقیقه روز ۱۸ دی ماه فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد کی یف ترک کرد. این هواپیما که ۱۵۷ مسافر و ۹ خدمه داشت «در اثر خطای انسانی» مورد اصابت 2 موشک سپاه پاسداران قرار گرفت.
بیش از 50 ایرانی در این پرواز تابعیت کانادا داشتند و به‌همین دلیل دولت کانادا از ایران خواست تا داده‌های جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراین را به فرانسه بدهد. سازمان هواپیمایی کشوری پیشتر تأکید کرده بود:«اگر لوازم و تجهیزات جانبی فراهم شود، با صرف مدت زمانی کوتاه می‌توان بازسازی و تخلیه اطلاعات را انجام داد. براین اساس فهرست لوازم مورد نیاز از لابراتوارهای بررسی سوانح کشورهای فرانسه (BEA) و امریکا (NTSB) و امکان انتقال به کشور استعلام شد و این کشورها نسبت به انتقال تجهیزات به کشور تاکنون پاسخ مثبتی نداده‌اند، ولی فهرست مورد نیاز را ارائه داده که در اختیار مقام‌ها جهت تلاش به منظور خریداری وارسال قرار دارد.» درخواستی که هنوز پاسخ مثبتی دریافت نکرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما