شناسهٔ خبر: 38270868 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

::کابل-بن بست در روند انتخابات افغانستان

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کابل؛ درآستانه توافق صلح آمریکا با طالبان، روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر به بن بست خورد.
<div id="video-display-embed-code_4526036" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2648039/4526036?width=350&height=250"></script></div>

 احمد صمیم فیضی - ناظر کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان
یوسف رشیدی - رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه فیفا
وحید الله طرون - رئیس حوزه انتخاباتی کابل
ناصر ناصری زاده - عضو بنیاد انتخابات شفاف افغانستان

قرار بود امروز یکشنبه روند بازشماری ویژه بخشی از آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان براساس تصمیم کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی این کشور آغاز شود، اما به دلیل حاضر نشدن ناظران ستاد‌های انتخاباتی و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، فعالیت‌های کمیسیون انتخابات به طور کامل در این باره متوقف شد.
کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان شانزدهم بهمن ماه امسال تصمیم‌های نهایی خود را پس از رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام کرد و بخشی از سیصد هزار رای جنجال برانگیز انتخابات ریاست جمهوری را به بازشماری و بازرسی ویژه فرستاد، اما تاکنون برای بازشماری این آراء اقدام نشده است.
براساس تصمیم کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان که پس از رسیدگی به بیست ودو هزار وپانصد مورد شکایت اتخاذ شد، قراراست سیصد هزار رای جنجالی از جمله آرای حدود هزار وهفتصد شعبه رای گیری بازشماری یا بازرسی ویژه شود.
نگرانی‌ها از به درازا کشیدن اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در آستانه توافق صلح آمریکا با طالبان، افزایش یافته است.
اکنون نزدیک به پنج ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گذرد و نتایج نهایی آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
مجموع آرای انتخابات ریاست جمهوری ششم مهرماه امسال حدود یک میلیون وهشتصد هزار رای اعلام شد که براساس نتایج ابتدایی انتخابات، اشرف غنی کمتر از پنجاه ویک درصد و عبدالله عبدالله حدود چهل درصد آرا را به دست آورده اند.
عبدالله عبدالله و چند نامزد دیگر، نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را پر از تقلب عنوان کردند و نپذیرفتند.

نظر شما