شناسهٔ خبر: 38265490 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۲۷ بهمن

فروش بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در ۹ ماه/راه اندازی معاملات فروش تعهدی در ۵ نماد

نقش تاثیرگذار پارلمان در نظارت بر قوانین پولی و بانکی کشور، فروش بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در ۹ ماه، بلوک ۲۰ درصدی پالایش نفت لاوان به فروش رسید، راه اندازی معاملات فروش تعهدی در ۵ نماد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۲۷ بهمن ماه شبستان به شرح زیر است:

نقش تاثیرگذار پارلمان در نظارت بر قوانین پولی و بانکی کشور

« کامران ندری » شب گذشته (شنبه 26 بهمن) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما به ارائه توضیحاتی درباره جایگاه و نقش مجلس شورای اسلامی پرداخت و در توضیح تاثیرات این نهاد بر اقتصاد کشور در ابتدا به ارائه توضیحاتی درباره نظام پولی و بانکی کشور پرداخت و گفت: بخش پویا بانکی از جمله بخش هایی است که به وسیله بانکها در چارچوب قانون جامع پولی و بانکی هر کشور مقرارت گذاری شده است.

 

اقتصاد‌دان با بیان اینکه در همه کشورها بخش پولی و بانکی از جمله بخش هایی هستند که قوانین خاص خود را دارند، ادامه داد: این قوانین به واسطه امور بانکی دائم در حال به روز شدن است که  نمایندگان مجلس در این امور می توانند در اجرای قانون به درستی نظارت داشته باشند.

 

ندری با تاکید بر اینکه اصلاح قانون پولی و بانکی تاحدی می تواند موثر باشد، تصریح کرد: در حوزه اجرا و نظارت بر حسن اجرای قوانین نیز نیاز به انجام اقداماتی است چرا که قانون و پولی ما به دلیل به روز نبودن قانون خوبی نیست.

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۵ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان/دلار ۱۳۸۴۹ تومان

امروز (یکشنبه 27 بهمن) هر گرم طلای 18 عیار  530 هزار و 300 تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1584 دلار، سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 135 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 199 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 700 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 620 هزار تومان و سکه یک گرمی 940 هزار تومان ارزشگذاری و معامله می شود.

 

امروز (یکشنبه 27 بهمن) در بازار آزاد ارز دلار 13849 تومان، یورو 15149 تومان، پوند 18435 تومان، درهم امارات 3868 تومان، دلار استرالیا 9484 تومان، دلار کانادا 10667 تومان، یوان چین 2028 تومان و لیر ترکیه 2333 تومان معامله می شود.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه 26 بهمن) هر گرم طلای 18 عیار 517 هزار و 400 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1584 دلار ارزشگذاری شده بود. روز گذشته سکه بهار آزادی طرح قدیم 5 میلیون و 100 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 5 میلیون و 72 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 630 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 610 هزار تومان و سکه یک گرمی 940 هزار تومان ارزشگذاری شده بود.

 

همچنین روز گذشته (شنبه 26 بهمن) در بازار آزاد ارز دلار 13 هزار و 849 تومان، یورو 15 هزار و 149 تومان، پوند 18 هزار و 304 تومان، درهم امارات 3860 تومان، دلار استرالیا 9498 تومان، دلار کانادا 10640 تومان و لیر ترکیه 2329 تومان ارزشگذاری شده بود.

 

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز (۲۷ بهمن) اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها نسبت به روز گذشته ثابت ماند.

 

قیمت روز گوشی موبایل در ۲۷ بهمن/آخرین لیست قیمت گوشی‌های هوآوی

امکانات فوق‌العاده بی‌شمار تلفن‌های هوشمند موجب شده تا این دستگاه‌ها به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شوند. برقراری تماس صوتی و ویدئویی، ارتباط با اینترنت، فضای مجازی، ثبت فیلم و عکس و استفاده از هزاران اپلیکیشن کاربردی، تنها بخشی از قابلیت‌هایی است که توسط این این دستگاه چند اینچی ارائه می‌شود. امروزه همه مردم دنیا از کاربران و مخاطبان تلفن‌های هوشمند هستند و از این رو شرکت‌های مختلف، با تولید گوشی‌های جذاب، مقرون‌به‌صرفه و قدرتمند، به دنبال افزایش سود خود از این بازار پرسود برآمده‌اند. در این گزارش قصد داریم به صورت روزانه قیمت گوشی در بازار را مرور کنیم، توجه شما را به آخرین قیمت روز گوشی در بازار به تاریخ ۲۷ بهمن جلب می‌کنیم.

طبق خبر باشگاه خبرنگاران جوان، در فهرست‌های زیر، قیمت تمامی مدل‌هایی که دارای گارانتی معتبر هستند، با همان قیمت مصوب شرکت گارانتی آورده شده است، البته قیمت یک مدل با گارانتی‌های مختلف نیز ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. تمامی مدل‌ها، دارای نسخه بدون گارانتی نیز هستند که در بازار با قیمتی ارزانتر به فروش می‌رسند.

قیمت گوشی‌های شرکت سامسونگ

در حال حاضر مهم‌ترین مدل سامسونگ در بازار جهان سری پرچمدار گلکسی نوت ۱۰ محسوب می‌شود که نزدیک به سه ماه از عرضه آن می‌گذرد. اما جدیدترین مدل‌های سامسونگ دو نسخه ارزان پرچمدار گلکسی S10 لایت و گلکسی نوت ۱۰ لایت هستند که قیمت مناسبی دارند. اما یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های سامسونگ مدل گلکسی A50 است که در فهرست زیر قیمت گوشی a50 سامسونگ نیز موجود است.

 

فروش بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در ۹ ماه

بر اساس آخرین آماری که بانک مرکزی ایران در بخش بازار سرمایه «اوراق مشارکت» که برای دوره ۹ ماه ابتدایی سال ۹۸ منتشر شده در این مدت به میزان ۴۹.۰۰۰ میلیارد ریال انواع اوراق مشارکت دولت «دولتی - بودجه ای و شهرداری ها «تهران، تبریز، کرج، شیراز اصفهان، اهواز، مشهد و اصفهان» با مدت ۴ ساله و نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر شده که ۴۶.۹۵۱ میلیارد ریال این اوراق تا به امروز از سوی سرمایه گذاران خریداری شده است.

 

حجم اوراق خریداری شده شهرداری‌ها

از سویی دیگر، جدول آماری وضعیت انتشار اوراق مشارکت در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۸  که از سوی بانک مرکزی منتشر شده سهم شهرداری ها از انتشار اوراق مشارکت در این دوره مالی را ۴۹.۰۰۰ میلیارد ریال نشان می‌دهد که از این حجم اوراق، تقریبا بیش از ۱۸ درصد از آن از سوی سرمایه گذاران خریداری شده به گونه ای که ۴۶.۹۵۱ میلیارد ریال از اوراق مشارکت در این بخش در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۸ به فروش رفته است.

 

سهم اوراق مشارکت شهرداری مشهد

همچنین این گزارش می‌افزاید: شهرداری مشهد بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ با طرح فاز ۳ خط ۳ قطار شهری در ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۷۰۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۸ به میزان ۶.۹۹۵ میلیارد ریال  ازاین اوراق توسط سرمایه گذاران خریداری شده است.

 

از سویی دیگر، شهرداری مشهد بر اساس تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ با طرح  توسعه، تعریض و بدنه سازی خیابان حرعاملی در ۲۸ اسفند ۹۷ به میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال اوراق چهار ساله با نرخ سود علی الحساب ۱۸ درصد منتشر کرده که تا پایان ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۸ به میزان ۱.۴۹۵ میلیارد ریال از این اوراق به فروش رفته است.

 

بلوک ۲۰ درصدی پالایش نفت لاوان به فروش رسید

بلوک ۲۰ درصدی شرکت پالایش نفت لاوان به قیمت تابلوی فرابورس در حالی به قیمت تابلوی فرابورس در روز عرضه(معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) بعلاوه ۲۰ درصد به شرط آن که از مبلغ ۴۸ هزار و ۲۹۶ ریال کمتر نباشد، دیروز(شنبه) توسط سازمان خصوصی‌سازی به ارزش کل پایه ۱۱ هزار و ۴۴میلیارد و ۵۳۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۷۲۰ریال در فرابورس ایران عرضه شد، که این بلوک ۲۰ درصدی بالاتر از قیمت پایه تعیین شده به فروش رسید.

بر این اساس، این بلوک که ۲۲۸میلیون و ۶۸۴هزار و ۳۲۰ سهم این شرکت را شامل می‌شود، به قیمت هر سهم ۵۹ هزار و ۷۰۶ ریال، به وکالت از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و به‌صورت ۵۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۲ ساله به فروش رسید.

گفتنی است بلوک ۲۰ درصدی شرکت پالایش نفت لاوان به استناد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوبه هیئت واگذاری و سایر قوانین و مقررات مربوطه و با رعایت دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی(استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری‌ها در فرابورس عرضه شد.

 

راه اندازی معاملات فروش تعهدی در ۵ نماد

علی صحرائی گفت: بزودی عرضه اولیه شرکت پدیده شیمی قرن را در بورس تهران شاهدیم که شرکت نسبتاً بزرگی بوده و ۱۰ درصد آن چهارشنبه آتی به بازار تخصیص داده می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران در خصوص درخواست فعالان بازار برای تخصیص درصد بیشتری درعرضه های اولیه با توجه به افزایش کدهای معاملاتی نیز گفت: در بورس تهران این اتفاق افتاده و این برای شرکت‌های کوچک ۲۰ درصد آنها در عرضه اولیه دو بازار و ۲ درصد مازاد بر عرضه عمومی به صندوق‌ها تخصیص داده می‌شود.

برنامه عرضه های اولیه

وی در پاسخ به اینکه به جز شرکت پدیده شیمی قرن چه شرکت‌های دیگری در نوبت عرضه اولیه هستند، نیز گفت: شرکت سرمایه گذاری کوثر که به محض آماده شدن و واجد شرایط شدن با توجه به تاکیدات وزیر اقتصاد مبنی بر شفافیت و دقت در ورود شرکت‌ها به بازار، عرضه اولیه خواهد شد.

مدیر عامل بورس تهران در خصوص «شستا» نیز اظهار داشت: این شرکت نیز مشروط پذیرفته شده و در حال طی کردن مراحل باقی مانده برای اخذ مجوز نهایی و عرضه اولیه است.

چشم انداز بازار سهام

مدیرعامل بورس تهران در پاسخ به سوالی در خصوص چشم انداز بازار با بیان اینکه وضعیت بورس به مولفه های زیادی بستگی دارد، ادامه داد: نوسانات نرخ کامودیتی ها در جهان و رشد اقتصاد جهانی از جمله این عوامل هستند ولی مردم در شرایط کنونی به درستی بورس را به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری برگزیده اند، چون در دیگر بازارها به سبب برخی محدودیت‌ها، نقدشوندگی پایین و عدم شفافیت، سرمایه گذاری به صرفه نیست.

صحرائی افزود: در اقتصاد کشور، بورس شفاف ترین بخش اقتصاد است و با توجه به زیرساخت‌های الکترونیکی که طی ده سال اخیر ایجاد شده، امکان دسترسی آنلاین مردم به اطلاعات و معاملات فراهم آمده است.

 

ابلاغ فرآیند جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه اعتبارسنجی

در نامه وزارت بازرگانی خطاب به روسای سازمان‌های صمت استان‌ها درباره عملیاتی شدن فرایند جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی آمده است: در طراحی سامانه سه نقش کارشناس جهت بررسی و تایید اولیه، مدیر جهت تایید نهایی و ناظر جهت مشاهده و اعمال نظارت تعریف شده است که نقش مدیر صرفا در اختیار شخص جنابعالی بوده و در صورت تفویض اختیار نیز مسئولیت امور مربوط به تایید نهایی کارت بازرگانی متوجه رییس سازمان است.

براین اساس در فاز اول ضرورت دارد بازرگانانی که تاریخ صدور کارت بازرگانی آنها از اول فروردین ۱۳۹۷ به بعد است، نسبت به ثبت «درخواست تائید» در سامانه جامع تجارت اقدام کنند تا پس از بررسی و تائید اطلاعات توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت ذیربط طبق شرایط مندرج در سامانه، نتیجه به صورت الکترونیکی در سامانه یکپارچه مجوزها درج شود.

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 50

نظر شما