شناسهٔ خبر: 38255770 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چه کسی سناریوی سیاه چاله سیتی را نوشت؛ «جایی برای سیتیزن‌ها نیست»

تهران ایرنا- محرومیت منچسترسیتی از حضور در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا برای ۲ فصل، نه تنها خوراک خبری خوبی را برای رسانه‌ها فراهم کرد بلکه حالا با خارج شدن از شوک می‌توان ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

با اعلام اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) باشگاه منچسترسیتی به دلیل نقض فاحش مقررات بازی جوانمردانه مالی برای مدت ۲ فصل از حضور در لیگ قهرمانان اروپا محروم شد؛ خبری شوکه کننده که محافل فوتبالی را به تکاپو انداخت و موجب شد تا موفقیت‌های خانگی این تیم زیر علامت سووال رفته و ابهاماتی در خصوص آینده سیتیزن‌ها مطرح شود.

مدافع عنوان قهرمانی لیگ جزیره به دور زدن مقررات مالی یوفا در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ متهم و علاوه بر محرومیت مبلغ ۳۲.۵ میلیون دلار جریمه شده است.

منچسترسیتی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این باشگاه از تصمیم مذکور ناامید شده اما غافلگیر نشده است.

بازرس ارشد یوفا در دسامبر ۲۰۱۸ و پیش از شروع رسمی هرگونه تحقیقات به طور علنی نتیجه محتمل و محرومیت مدنظر خود را برای اعمال بر سیتی اعلام کرد.

فرآیند تحقیقات نه چندان بی‌نقصی که وی ناظر آن بود و به طور مداوم به رسانه‌ها درز پیدا می‌کرد بدین معنا بود که در نتیجه نهایی هیچ ابهامی وجود نداشته و با اظهارات علنی وی همسو خواهد بود.

سیتی به طور رسمی به کمیته انضباطی یوفا شکایت کرد که البته چندی بعد توسط دادگاه حکمیت ورزش (کَاس) تایید و به اصطلاح حقوقی وارد اعلام شد.

بیانیه باشگاه منچسترسیتی

حالا شاید سووالاتی جدی از سوی لیگ برتر و اتحادیه فوتبال انگلیس نیز مطرح شود به طوری که برخی منابع از احتمال اعمال کسر امتیاز برای سیتیزن‌ها در لیگ داخلی به عنوان مجازات مستقل اتحادیه فوتبال انگلیس خبر داده‌اند.

سیتی نخستین جام را در سال ۲۰۱۲ و دومین قهرمانی را در سال ۲۰۱۴ فتح کرد که هر ۲ در برهه‌ای است که یوفا با بررسی آن دوره رای خود را صادر کرده است.

با این حال لیگ جزیره به احتمال زیاد تصمیم می‌گیرد تا زمان اعلام رای دادگاه کَاس در خصوص درخواست استیناف سیتی صبر کرده و سپس اقدامات تنبیهی خود را برای این باشگاه اعمال کند.

علاوه بر این سووالاتی پیرامون آینده گواردیولا، بازیکنان فعلی و خریدهای آتی این تیم شکل گرفته است.

اسپورتس میل با استناد به منابع خود اعلام کرد که باشگاه پیش از اعلام حکم به طور انفرادی با گواردیولا و بازیکنان تیم تماس گرفته و آنان را در جریان این حکم قرار داده است.

یوفا پس از انتشار اسنادی در رسانه‌های آلمان مبنی بر اینکه سیتی با انعقاد قراردادهای اسپانسرینگ با شرکت‌های مرتبط با مالکان اماراتی خود، تورم کاذب ایجاد کرده است، تیم انگلیسی را مورد بازخواست قرار داد و سپس آنان را  محروم کرد.

منچسترسیتی دقیقا چه خطایی مرتکب شده است؟

یوفا گفته است که سیتی مقررات مربوط به بازی جوانمردانه مالی و مجوز حرفه‌ای باشگاهی را به طور فاحش نقض کرده و این تخلف را از طریق اعلام ارقام غیرواقعی و اغراق شده در صورت‌های مالی و اطلاعات تراز مالی تحویلی خود به بازرسان یوفا در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ مرتکب شده است.

علاوه بر این، سیتی از همکاری با هیات کنترل امور مالی باشگاه‌ها سر باز زده است.

آیا آنها قصد فرجام خواهی دارند؟

سیتی در واکنشی خشمگینانه گفته است که در اسرع وقت درخواست استیناف خود را به دادگاه کَاس تسلیم می‌کند.

سرنوشت سیتی در فصل جاری لیگ قهرمانان چیست؟

تیم گواردیولا رقابت خود را در لیگ قهرمانان فصل جاری بدون تغییر و به شکلی عادی ادامه می‌دهد.

این محرومیت سیتی را از حضور در ۲ فصل آتی لیگ قهرمانان اروپا (۲۰۲۰-۲۰۲۱ و ۲۰۲۱-۲۰۲۲) حذف می‌کند.

شانس آنها در پرونده استیناف چقدر است؟

باشگاه آ. ث میلان در سال ۲۰۱۸ مشابه سیتی به دلیل نقض مقررات بازی جوانمردانه مالی یوفا از حضور در رقابت‌های اروپایی یوفا محروم شد.

آنها در کَاس، فرجام‌خواهی کردند و این کَاس بود که مجوز حضور آنان در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ لیگ اروپا را صادر کرد.

اما میلان تابستان سال گذشته بار دیگر به دیده‌بان مالی یوفا ارجاع داده شد و در نتیجه حکم صادره، این تیم  یک سال از حضور در رقابت‌های اروپایی محروم شد که هم اکنون نیز در حال سپری کردن این محرومیت است.

اگر اتفاقی مشابه برای سیتی رخ دهد، به هیچ عنوان غافلگیرکننده نخواهد بود.

این محرومیت برای چهار یا پنج تیم ابتدایی جدول لیگ جزیره به چه معنا است؟

پرسش بزرگی که وِرد زبان بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتر افتاده این است که اگر سیتیرن‌ها فصل را در جمع چهار تیم ابتدایی به پایان برسانند (که بسیار محتمل است) سهمیه آنها به کدام تیم می‌رسد؟

اگر چه یوفا و لیگ برتر جزیره تایید نکرده‌اند که چه بلایی بر سر سهمیه‌های لیگ برتر انگلیس می‌آید، بند ۴.۰۸ آیین نامه یوفا می‌گوید:

در صورت وقوع چنین اتفاقی، بهترین تیم بعد از تیم محروم شده در لیگ برتر آن فدراسیون یا اتحادیه، به شرط داشتن معیارهای پذیرش، جایگزین تیم محروم شده، خواهد شد. یک گزینه محتمل حضور تیم پنجم لیگ برتر جزیره در لیگ قهرمانان اروپا است.

این بدان معنا است که شفیلدیونایتد که هم اکنون رده پنجم جدول را اشغال کرده است، بیشترین بخت را برای صعود به لیگ قهرمانان دارد.

محرومیت برای گواردیولا به چه معنا است؟

پپ در قرارداد خود بند استراحتی قرار داده که براساس آن وی می‌تواند در پایان فصل جاری اتحاد را ترک کند.

«خاویر تباس» رییس لالیگا در زمان برملا شدن اسناد تخلف سیتی بلافاصله روی آنتن تلویزیونی رفت و گفت: یوفا دیر تصمیم بگیرد بهتر از آن است که هرگز تصمیم نگیرد. یوفا سرانجام در حال اقدام قاطعانه است. اجرای مقررات بازی جوانمردانه مالی و تنبیه متخلفان و دوپینگ کنندگان مالی برای آینده فوتبال ضروری است.

«روئی پینتو» هکری که در سال ۲۰۱۵ از خانه‌اش در پرتغال به ایمیل‌های باشگاه منچسترسیتی نفوذ کرد و سپس اطلاعات سرقتی خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و جرقه تحقیقات یوفا را زد، با وجود اینکه از سوی اهالی فوتبال مورد تمجید زیادی قرار گرفت اما بازداشت و راهی زندان شد و به اتهام ۹۰ فقره خرابکاری و کلاهبرداری از طریق هک، محاکمه خواهد شد.

تصمیم یوفا برای محروم کردن سیتی بار دیگر نام پینتو را با هشتگ «پینتو را آزاد کنید» به سوژه داغ فضای مجازی تبدیل شده است.

گفته می‌شود پینتو ۷۰ میلیون سند و ۳.۴ ترابایت اطلاعات در اختیار دارد که می‌تواند پرده از آنچه در جهان ورزش می‌گذرد، برداشته و پَتهِ بسیاری از باشگاه‌ها را روی آب بریزد.

در این بین، بسیاری این فرصت را برای دستمایه قرار دادن آرسنال غنیمت شمرده و توپچی‌های لندن را بابت اینکه حتی قادر نیستند سهمیه یک تیم محروم را بگیرند، مورد تمسخر قرار دادند. آرسنال هم اکنون در رده دهم جدول رده بندی دست و پا می‌زند.

«مورگان پیرس» مجری معروف انگلیسی و هوادار باشگاه آرسنال در توییتی به شوخی نوشت: بخت‌های آرسنال برای صعود به لیگ قهرمانان همین حالا ۲۵ درصد بالا رفت.

منچستریونایند نیز که هم اکنون با منطقه کسب سهمیه لیگ قهرمانان ۶ امتیاز فاصله دارد، می‌تواند برای گرفتن این سهمیه باد آورده امیدوار باشد و در صورت تحقق این رویا، «اوله گانر سولسشر» می‌تواند ادامه حضور خود را در اولدترافورد تثبیت کند.

زمانی که «کارلو آنچلوتی» اورتون را تحویل رفت، تافی‌ها در رتبه پانزدهم جدول و چهار امتیازی منطقه سقوط قرار داشتند، اما پس از کمی جادوی ایتالیایی، این تیم حالا هم بخت رسیدن به لیگ اروپا را دارد و هم می‌تواند شانش خود را برای گرفتن جای سیتی در لیگ قهرمانان امتحان کند.

نظر شما