شناسهٔ خبر: 38239677 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

تحقیقات و پژوهش های پزشکی

درمان بیماری «کبد چرب» با ترکیب عصاره چای سبز به همراه ورزش

پژوهش های پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد، ترکیب عصاره چای سبز بهمراه ورزش، شدت بیماری کبد چرب (fatty liver) مرتبط با چاقی (Obesity) را در مدل های حیوانی به ميزان ۷۵ درصد کاهش می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، کبد چرب عارضه ای است که به علت شیوه زندگی کم تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری به وجود می آید. باتوجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است؛ ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد (Liver) شود، عارضه ای به اسم کبد چرب بوجود می آید. دو دسته کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به علت مصرف الکل به وجود می آید. تجمع بیش از حد آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبدچرب الکلی را افزایش می دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیرالکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند. دلایل دیگر کبد چرب غیر الکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری های خود ایمنی یا بیماری های کَبِد ارثی، کاهش سریع وزن و سو تغذیه هستند.

پژوهش های جدید نشان می دهد ترکیب عصاره چای سبز بهمراه ورزش منظم شدت بیماری کبد چرب را کاهش می دهد. به این منظور پژوهشگران موش ها را به مدت ۱۶ هفته با رژیم غذایی (diet) پرچرب تغذیه کردند. سپس به آنان عصاره چای سبز دادند و تمرین دو بر روی چرخ را برای آنان طراحی کردند. نتایج نشان می دهد موش هایی که این رژیم غذایی را داشتند و به طور مرتب ورزش کردند، در مقایسه با موش هایی که فقط رژیم غذایی پرچرب داشتند، فقط یک چربی در کبدشان ذخیره شد.

نتایج آزمایش نیز نشان داد موش هایی که عصاره چای سبز مصرف کردند و بطور منظم ورزش می کردند، مدفوعی با سطح لیپید و پروتئین بالاتری داشتند. محققان پلی فنول های موجود در چای سبز را در این عامل دخیل می دانند و معتقد هستند این روش در انسان نیز کارایی دارد.

کبد چرب در مرحله های اولیه هیچ نشان خاصی ندارد و با گذشت زمان و پیشرفت بیماری علائمی مانند احساس خستگی (Fatigue)، کاهش وزن و اشتها، زرد رنگ شدن پوست، ضعف، تهوع ، آشفتگی و اختلال حافظه در مریض دیده می شود. بزرگ شدن کَبِد، احساس درد در مرکز و قسمت فوقانی راست شکم و تیره شدن پوست گردن و زیر بغل یا مشاهده لکه های تیره، برخی از علایم دیگر کبد چرب هستند.

با توجه به شیوع بالای چاقی و بیماری قند، انتظار میرود تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به کبد چرب (fatty liver) مبتلا شوند.

نتایج این مطالعه در نشریه Nutritional Biochemistry منتشر شده است.

نظر شما