شناسهٔ خبر: 38228056 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

امکان شکایت از خدمات بد اینترنتی

صاحب‌خبر - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی سامانه نت‌سنج پلاس در جهت بررسی کیفیت و سرعت اپراتورها خبر داد و گفت: بر این اساس امکان شکایت کاربران از کیفیت اینترنت فراهم شده است. محمدجواد آذری با بیان اینکه بیش از 1242 شهر و همه روستاهای کشور در طول دو سال گذشته پایش شدند گفت: «در تمام جاده‌ها و محله‌ها، گام‌به‌گام مناطق کشور کیفیت ارتباطات اندازه‌گیری شده و بیش از 6000 سنسور در سراسر شبکه قرار دادیم که به‌صورت آنلاین کیفیت ارتباطات را مورد رصد قرار می‌دهد. تمامی این اطلاعات در سامانه نت‌سنج پلاس جمع شده است. علاوه بر آن شکایاتی که در سامانه 195 طرح شده هم در نت‌سنج پلاس مطرح شده است.» وی با برشمردن ویژگی‌های سامانه نت‌سنج پلاس توضیح داد: «در نت‌سنج پلاس هر ایرانی در هر مکانی می‌تواند ببیند که چه شرکت‌هایی خدماتشان ارائه می‌شود؟ کیفیت پوشش چیست؟ میزان سرعتی که می‌تواند دریافت کند چقدر است؟ شکایات مردم در آن منطقه چه بوده؟ و اندازه‌گیری‌های کیفی ما چه می‌گوید؟ یعنی هم اطلاعات ما و هم اطلاعاتی که کاربران منعکس می‌کنند در این سامانه وجود دارد. بنابراین در هر نقطه از کشور می‌توانید انتخاب کنید که کدام اپراتور چه سرویسی می‌دهد و از نظرات سایر مردم هم مطلع شوید.» وی خاطرنشان کرد: «در سامانه نت‌سنج پلاس می‌توانید سرعت ارتباطات داخلی و سرعت اینترنت را در منطقه‌ای که هستید اندازه‌گیری کرده و آن را در نقشه ثبت کنید؛ افراد دیگر می‌توانند از نتایج تجربیات شما مطلع شوند و ببینند سرعت شما در آن منطقه چقدر است. همچنین می‌توانید شکایتتان را به‌صورت آنلاین ثبت کنید. شکایتتان از اپراتورها اعم از کیفیت، یا عدم پاسخگویی اپراتورها، گران فروشی یا کم فروشی آنها و سایر مشکلات به‌صورت آنلاین در اختیار همه افراد در مناطق مختلف کشور قرار می‌گیرد.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود: «این موضوع برای اپراتورها رقابت‌ ایجاد می‌کنند تا برای بهبود کیفیت تلاش کنند. ما هم شاخص‌هایی به عنوان حداقل‌ها داریم و از این پس با نظرات کاربران به اپراتورها نظارت می‌کنیم. اپراتورها باید به‌ درخواست‌های شما در هر منطقه پاسخ دهند که به چه میزان توانستند نظرات را جلب کنند و سامانه‌های سنجشی و گزارش‌های دوره‌ای سازمان تنظیم مقررات هم به این فیدبک‌ها برمی‌گردد.» وی با تایید این موضوع که سرعت اینترنت خانگی در بعضی از استان‌ها به‌دلیل مشکلات در ارائه خدمات پایین است، خاطرنشان کرد: «بنا بود امسال VDSL را جایگزین‌ ADSL کنیم؛ در دزفول این اتفاق افتاد، ظرف 10 روز آینده هم بخش زیادی از مشترکان ADSL شهر قم، به VDSL منقل می‌شوند و این سرعت اینترنت خانگی را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.»

نظر شما