شناسهٔ خبر: 38204156 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر صمت:

افزایش صادرات کشور از ابتدای امسال

رضا رحمانی گفت: تحریم‌ها باعث افزایش صادرات و تولید کشور شد، به طوری که در طول ۱۰ماه امسال، تولید در بیشتر رسته‌ها روند افزایشی داشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در مشهد گفت: در ۱۰ماه امسال صادرات کشور از نظر وزن ۱۸درصد افزایش داشته که این رقم در خراسان رضوی ۲۱درصد بوده است.
رضا رحمانی با اشاره به کاهش صادرات کالا طی این مدت از نظر ارزش گفت: دلیل این موضوع کاهش ۳۰درصدی پایه ارزش صادراتی در گمرک است و گرنه افزایش ارزش صادرات نیز با افزایش وزن آن برابر بود.
افزایش صادرات کشور از ابتدای امسال
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس گزارش بانک مرکزی میزان تولید در کشور طی سال گذشته منفی ۱۲درصد بود اما در دی ماه امسال رشد تولید به مثبت ۲.۳درصد رسید.
وی با بیان اینکه راهبرد نخست این وزارتخانه در سال جاری حفظ تولید و اشتغال است ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید در واحدها و احیای واحدهای راکد در دستور کار قرار گرفت که در این راستا از ۲هزار واحدی که در برنامه امسال قرار داشت تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰واحد راکد احیا شده و تولید خود را از نو آغاز کردند.
وی ادامه داد: خراسان رضوی نخستین استانی خواهد بود که تفویض اختیارات جدید از وزارتخانه به آن انجام می‌گیرد، این استان با برخورداری از چهار کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، توسعه صادرات، تنظیم بازار و شورای معادن به راحتی می‌تواند اختیارات ملی در تصمیم‌گیری اتخاذ کند.
وی گفت: هم اکنون مسوولیت کامل وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در حوزه زعفران به خراسان رضوی واگذار شده اما با این حال در تفویض اختیارات برخی موارد کالایی ملاحظاتی وجود دارد.
رحمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت:از آبان ماه امسال تا پایان دی ماه که ایران به اتحادیه اوراسیا پیوسته است، میزان صادرات کشور به کشورهای عضو این اتحادیه ۵۰درصد رشد داشته و نشان می‌دهد این مهم به نفع کشور است.

نظر شما