شناسهٔ خبر: 38189939 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تامین دپوی استراتژیک صافی دیالیز از خط تولید داخل

جلسه هم‌اندیشی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در خصوص نحوه فعال‌سازی صنعت بازچرخانی تجهیزات پزشکی با استفاده از ظرفیت‌های علمی و فنی شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، مهدی یوسفی، در این جلسه اظهار کرد: دلیل توجه به صنعت بازچرخانی افزایش تقاضای جهانی برای صنعت ریفربیش، محدودیت‌های بودجه ای نظام‌های سلامت، افزایش خصوصی سازی بخش‌های سلامت، افزایش تعداد دستگاه‌های قدیمی و مستعمل موجود در نظام‌های سلامت، افزایش تعداد بیماران و افزایش روش‌های درمانی مورد استفاده برای بیماران است.

وی با بیان اینکه همکاری هیات امنا با معاونت فناوری ریاست جمهوری جهت  بازگرداندن دستگاه پزشکی استفاده شده به سطحی از ایمنی و ثمربخشی از طریق تعمیر، به روز رسانی و  جایگزینی قطعات مستعمل با قطعات جدید با کسب مجوزهای کیفی مربوطه از مراجع ذی ربط است، افزود: بنابر تخمین اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد این تجهیزات به ارزش تقریبی ۳۶ هزار میلیارد تا ۴۸ هزار میلیارد ریال به دلایل مختلف از رده مصرف خارج شده و در انبارهای دانشگاه ها و مراکز درمانی به صورت بدون استفاده ، انباشته شده اند.

بنا بر اعلام وبدا، رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی ما مبنی بر این است تا همانند کشورهای پیشرفته جهان از صنعت ریفربیش استفاده کنیم که این مسئله سبب خواهد شد تا هزینه واردات در زمینه تجهیزات پزشکی کاهش یابد.

یوسفی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل بنابر فرمایش مقام معظم رهبری بسیار ارزشمند است، گفت: تلاش ما مبنی بر این است که از واردات تجهیزات پزشکی که نمونه تولید داخل دارند پیشگیری کنیم و در این راستا در زمینه صافی دیالیز موفق بوده‌ایم.

مصرف سالیانه صافی دیالیز در کشورمان حدود ۵ میلیون است

وی با اشاره به اینکه مصرف سالیانه صافی دیالیز در کشورمان حدود ۵ میلیون است، گفت: در گذشته به کشورهای خارجی برای تامین صافی دیالیز نیازمند بودیم اما در حال حاضر دپوی استراتژیک ما از خط تولید داخل تامین می‌شود.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران عنوان کرد: فهرست اقلام وارداتی سفارش داده شده به تولید کنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان برای بومی سازی تولید داخل ارائه شده است و انشاالله با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این راستا به پیشرفت‌های چشمگیری دست خواهیم یافت.

یوسفی تاکید کرد: حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه فعال سازی صنعت بازچرخانی با رعایت استانداردهای کیفی مربوط به حفظ سلامت بیمار منجر به اشتفال زایی و کاهش چشمگیر هزینه ها می‌شود.

وی با بیان اینکه مبانی قیمت گذاری در صنعت ریفربیش مهم است، ادامه داد: پیشنهاد ما قیمت گذاری فهرست کالاهای قابل بازچرخانی ارائه شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به هیات امنا با اخذ نظر از کارشناسان رسمی دادگستری و اعمال آنها در حساب‌های فی مابین هیات امنا با دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.

توجه اقتصادی، فنی و سیاسی به صنعت ریفربیش

در ادامه الیاسی، معاونت سیاست گذاری و توسعه علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: از لحاظ معاونت مهم است که صنعت ریفربیش شکل بگیرد  و می‌توانیم از تجربه افرادی که در زمینه تولید دارای سابقه هستند، بهرمند شویم.

وی با اشاره به اینکه به صنعت ریفربیش باید به صورت اقتصادی، فنی و سیاسی توجه کنیم، افزود: نقش هیات امنا به عنوان هماهنگ کننده بسیار حائز اهمیت است و حتی پیشنهاد بنده مبنی بر این است که فردی از طرف هیات امنا به عنوان ناظر بر امور بازچرخانی حضور داشته باشد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری الیاسی عنوان کرد: مطالعات اولیه،  هماهنگی با ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی مرتبط، همفکری و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌ها و برندهای بزرگ، انجمن‌های صنفی و تشکل‌های تخصصی، هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بررسی و تصویب در کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان معاونت، هیات امنا، ستادهای توسعه فناوری، دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های تخصصی در این طرح باید انجام شود.

گفتنی است؛ در این جلسه هومن نریمانی مدیر طرح و برنامه هیات امنا، مهندس محمد کاشفی فرد دبیر اجرایی، مهندس رضا امینی سرپرست اداره بازرگانی از طرف هیات امنا، صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری، باقری مدیر کل هماهنگی اقتصاد دانش بنیان معاونت فناوری و بهشتی رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی و فناوری ریاست جمهور نیز حضور داشته و به بحث و گفتگو پیرامون صنعت بازچرخانی پرداختند.

نظر شما