شناسهٔ خبر: 38177991 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بوئینگ برای اولین بار از سال ۱۹۶۲ در ماه ژانویه سفارشی دریافت نکرد

خبرگزاری صداوسیما

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ‎‎‎؛ در حالی که هواپیما‌های پرفروش مدل ۷۳۷ مکس از شرکت آمریکایی بوئینگ پس از دو حادثه سقوط زمین گیر شده اند، این شرکت در ماه گذشته (ژانویه) برای اولین بار از سال ۱۹۶۲ هیچ سفارش جدیدی دریافت نکرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این شرکت تولیدکننده هواپیما که پس از دومین مورد سقوط هواپیمای ۷۳۷ مکس در ماه مارس گذشته با بحران روبرو شده است از تحویل ۱۳ فروند هواپیمای جدید در ماه گذشته به مشتریانش خبر داد.
در این شرایط اکثر مشتریان این شرکت تا زمانیکه بازرسان مجوز پرواز مجدد هواپیمای ۷۳۷ مکس را صادر کنند، از ثبت سفارش جدید خرید این مدل هواپیما خودداری می‌کنند، موضوعی که باعث پیش افتادن شرکت رقیب اروپایی ایرباس از همتای آمریکایی اش شده و ضرر‌های مالی ماهانه عظیمی به بوئینگ وارد کرده است.
در طرف دیگر شرکت فرانسوی ایرباس هفته گذشته از بزرگترین سفارش خود در ماه ژانویه خبر داد و گفت، سفارش خرید ۲۷۴ فروند هواپیمای جدید دریافت کرده است.
شرکت بوئینگ در سال ۲۰۱۹ شاهد بدترین سال خود در زمینه ثبت سفارشات طی دهه‌های گذشته بود، به طوریکه باعث اولین توقف تولید مدل ۷۳۷ در ۲۰ سال گذشته شد و مدیر این شرکت در دسامبر گذشته استعفا داد.
شرکت بوئینگ هنوز منتظر زمانی است که مدل ۷۳۷ مکس مجوز پرواز مجدد دریافت کند، این موضوع بدین معنی است که این شرکت تا آن زمان نمی‌تواند این هواپیما را به مشتریان تحویل دهد و مبلغی دریافت کند.
این موضوع باعث میلیارد‌ها دلار ضرر مالی برای این شرکت و همچنین مشتریانش شده است.
در این میان شرکت‌های هواپیمایی مجبور شده اند هواپیما‌های ۷۳۷ مکس را تا اواسط سال ۲۰۲۰ از جدول پرواز خود خارج کنند، مسئله‌ای که به لغو هزاران پرواز منتهی می‌شود.

نظر شما