شناسهٔ خبر: 38168350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بزرگداشت فرماندهان شهید، سلیمانی و ابومهدی المهندس

چهلمین روز شهادت فرماندهان مقاومت در عراق

فالح الفیاض، رئیس سازمان بسیج مردمی عراق گفت جنایت ترور فرماندهان مقاومت، جنایت در حق عراق و حاکمیت ملی آن است.

صاحب‌خبر -

   به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما  به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه؛ مراسم بزرگداشت فرماندهان شهید مقاومت در بغداد برگزار شد. سازمان بسیج مردمی عراق این مراسم را به پاس بزرگداشت چهلمین روز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان برگزار کرد. در این مراسم فالح الفیاض، رئیس سازمان بسیج مردمی عراق به ایراد سخنرانی پرداخت و از نقش این شهدا در بیرون راندن تروریست‌ها از عراق تمجید کرد. فالح الفیاض گفت: جنایت ترور این فرماندهان شهید، جنایت در حق عراق و حاکمیت ملی آن است.

رئیس جماعت (اهل تسنن) عراق در مراسم چهلم فرماندهان شهید
خالد الملا، رئیس جماعت (اهل تسنن) علمای مسلمان در عراق در مراسم چهملین روز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس نائب رئیس سازمان بسیج مردمی عراق که در بغداد برگزار شده است، گفت: عراق هدف قرار گرفته است و ما باید میان اصلاحات و میان از بین بردن کامل هیبت دولت تفاوت قائل شویم. ما در عراق هزاران شهید داده ایم و با کسی درباره شهیدان تعارف نخواهیم کرد.
مقامات عراق برای حفظ حاکمیت کشورشان قول دادند
عالی‌ترین فرماندهان نظامی عراق روز سه شنبه به مناسبت چهلمین روز کشته شدن المهندس و ژنرال سلیمانی در منطقه فوق امنیتی سبز بغداد گرد هم آمدند.فالح الفیاض، رئیس رسمی حشدالشعبی تاکید کرد:" خون این شهیدان مشروعیت حشدالشعبی را تقویت خواهد کرد. ما خار در پای کسی خواهیم بود که بخواهد حاکمیت عراق را زیر پا بگذارد.
فالح الفیاض گفت: عراق به برکت خون فرماندهان شهید از بحرانی که در آن بود عبور کرد. شهید حاج ابو مهدی المهندس به مثابه پدر برای سازمان بسیج مردمی عراق بود. وی گفت: همچنان از فرماندهان شهید مقاومت یاد می گیریم و تأکید می کنیم راه آنان ادامه دارد. ممکن نیست عراق را بدون بسیج مردمی تصور کرد. ارتشهای سایبری و تعرض برخی ها باعث نمی شود جایگاه بسیج مردمی در قلوب عراقی ها تغییر کند. هر جا مظلومی به کمک نیاز داشت شهید سلیمانی هم در آنجا حاضر بود. تشییع گسترده شهدای مقاومت در عراق آن هم در شرایطی بسیار حساس, امری غیر عادی بود. برخی می خواستند ما غرق شویم اما از این بحران به برکت خون فرماندهان شهید عبور کردیم. بسیج مردمی, شریف ترین تجربه سیاسی در عراق پس از اشغالگری آمریکاست.
"در این مراسم که در یک سالن کنفرانس در منطقه سبز بغداد برگزار شد، پس از الفیاض، رئیس ستاد مشترک و وزیر کشور عراق سخنرانی کردند.سفارت آمریکا در بغداد پیشتر به اتباع خود درباره مراسم چهلمین روز کشته شدن سلیمانی و الهمندس هشدار داده بود. این در حالی است که حشدالشعبی از مردم عراق خواسته است بعد از ظهر روز سه شنبه به ویژه در اطراف منطقه سبز تجمع کنند.
در آستانه برگزاری این تجمعات، قیس الخزعلی که از رهبران حشدالشعبی است، روز یکشنبه ظاهرا در تلاش برای آرام کردن اوضاع اعلام کرد، حشد الشعبی تصمیم گرفته است پاسخ نظامی (به حمله آمریکا) را به تعویق بیندازد تا به این ترتیب فرصتی برای تلاش‌های سیاسی به وجود آید.
 تاکید وزیر کشور عراق بر نقش تاثیرگذار شهیدان سلیمانی و مهندس در نبرد ضد داعش
به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، یاسین الیاسری در سخنان خود در مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت فرماندهان شهید، سردار سپهبد قاسم سلیمانی، شهید ابو مهدی المهندس و همراهانشان در بغداد گفت: ”چهل روز پیش عراقی‌ها شبی را گذراندند که صبح بعد از آن تاریک و ستمگرانه بود، به گونه‌ای که یک حمله هوایی کینه توزانه، فرمانده شجاع و دلیر حاج ابو مهدی المهندس و یار مجاهدات او علیه گروه‌های تروریستی، حاج قاسم سلیمانی را که همواره در سختترین و بدترین شرایط در کنار عراق ایستاد، هدف قرار داد“.
<div id="video-display-embed-code_4507453" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2643993/4507453?width=350&height=250"></script></div>
وی افزود: ”امروز جمع شده ایم تا شهید کرامت و افتخار عراق را ارج بنهیم. آیا هرگز از فرمانده‌ای شنیده اید که مساجدی که وی از لوث وجود تکفیری‌ها پاکسازی کرد، برایش سوگواری کنند و کلیسا‌هایی که کینه توزی دشمنان را از آن‌ها دور کرد برایش ناراحت شوند و راهبان و کشیش‌هایی که شر تکفیری‌ها را از آن‌ها دور کرد، به سوگ او بنشینند؟ ابو مهدی المهندس، جمال جعفر محمد علی آل ابراهیم متولد بصره در سال ۱۹۵۴ و یک سیاستمدار و نظامی عراقی است. او هنگامی که در دانشگاه در حال تحصیل بود، در سال ۱۹۸۰ تصمیم به خروج از عراق گرفت، زیرا ایمان داشت که عراق باید از دیکتاتوری که ده‌ها سال مردم این کشور را آزار داد، رهایی یابد. وی در سال ۱۹۸۵ به مجلس اعلای عراق پیوست و فعالیت‌های سیاسی و نظامی خود را در سپاه بدر ادامه داد و پس از آن تا اواخر دهه نود فرماندهی این سپاه را بر عهده داشت. پس از تشکیل نیرو‌های بسیج مردمی در پی فتوای مرجعیت دینی در نجف اشرف نیز المهندس به عنوان معاون رئیس سازمان بسیج مردمی انتخاب شد و در کنار نیرو‌های امنیتی در اغلب نبرد‌ها علیه گروه تروریستی داعش شرکت کرد و نقشی بارز و اساسی در فرماندهی بسیج مردمی و عملیات نظامی علیه داعش ایفا کرد. وی از فعالترین چهره‌های عراق از سال ۲۰۰۳ تا زمان شهادتش بود“.
وزیر کشور عراق در ادامه به خاطره‌ای از ابو مهدی المهندس اشاره کرد و گفت: ”در یکی از نبردها، زنی مسیحی از دورترین نقطه موصل به وی گفت تروریست‌ها به روستاهایمان آمده اند تا سر ما را ببرند، همسایگانمان ما را فروختند و برادرانمان به ما خیانت کردند. المهندس در پاسخ به این زن گفت‌ای دختر آزاده، شرافت شما شرافت ماست. وی همواره در نماز‌ها و دعا‌های خود از خداوند طلب شهادت و عاقبت به خیری می‌کرد“.
<div id="video-display-embed-code_4505922" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2643993/4505922?width=350&height=250"></script></div>
 مراسم اربعین شهادت فرماندهان مقاومت در نجف(خبرنگار صدا و سیما)
<div id="video-display-embed-code_4506309" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2643993/4506309?width=350&height=250"></script></div>
 
 الفیاض: عاملان جنایت فرودگاه بغداد فاقد درایت و آگاهی هستند
رئیس سازمان بسیج مردمی و مشاور امنیت ملی عراق با تمجید از نقش بی بدیل شهیدان سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس درتحقق پیروزی بزرگ بر گروه تروریستی تکفیری داعش، تاکید کرد واکنش‌های گسترده مردمی به جنایت آمریکا در هدف قرار دادن این فرماندهان شهید ثابت کرد عاملان آن فاقد درایت و آگاهی هستند.
  الفیاض  گفت: ”اینجا جمع شده ایم تا از دست دادن فرماندهان پیروزی مبارک خود را تسلیت بگوییم، پیروزی که با شهادت هزاران نفر از نیرو‌های بسیج مردمی، نیرو‌های مسلح، پلیس فدرال، سازمان مبارزه با تروریسم و عموم ملت بزرگوار عراق و همچنین آن‌هایی که در رویارویی با دشمن انسانیت، داعش، به کمک ما شتافتند، به ثمر نشست“.
وی در ادامه افزود: ”ملت عراق نیز با حضور گسترده در مراسم تشییع شهدا، وفاداری خود را به آنان و فرماندهان پیروزی بزرگ نشان داد. با وجود تظاهرات مردم برای مقابله با فساد و درخواست‌ها برای اصلاح، ملت ما از جنایت بزرگی که در نزدیکی فرودگاه بغداد در حق فرماندهان پیروزی روی داد، غافل نشد. آن اتفاق، جنایتی در حق بشریت، در حق عراق و در حق حاکمیت ما و دفاع از مردم و ارزش‌های ما بود. مرجعیت دینی نیز در همان ابتدا این جنایت را محکوم کرد و مردم نیز صدای رسایی داشتند و مبارزه با فساد و طلب اصلاح و نفوذ برخی برای منحرف کردن آگاهی مردم از منافع واقعی خود، آن‌ها را غافل نکرد. خون این فرماندهان، باعث افزایش آگاهی و درک مردم شد و این چیزی است که اشرار هنگام دست زدن به جنایت خود، آن را درک نمی‌کردند. عقیده دارم آن کسی که دست به این جنایت زد، از درایت و حکمت بی بهره بود,، زیرا تحریک و برانگیختن ملت‌ها کار بزرگی است و همین اتفاق برای ملت عراق افتاد. همچنین امروز شاهد مطرح شدن معامله قرن در همان راستا هستیم، یعنی برای برانگیختن احساسات صد‌ها میلیون نفر. ممکن است فردی فریفته شود تا در این راه گام بردارد,، اما باید عواقب و پیامد‌های برانگیختن احساسات ملت‌ها و دست کم گرفتن واکنشهایشان را مدنظر قرار دهد“.

نظر شما