شناسهٔ خبر: 38164706 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چهل روز بدون قهرمان وطن

خبرگزاری صداوسیما

چهل روز است که از وجود سردار وطن در زمین بی نصیبیم ، اما او در قلب تک تک ایرانی ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی ، شاید شب جمعه که از سردرد شدید مجبور شدم بخوابم فکر نمی کردم صبح که از خواب بیدار شوم  شُکی عجیب  نه تنها به من و جمعیت 80 میلیونی ایران ، بلکه به میلیون ها  نفر در سراسر جهان وارد شود.

خبری که تا ساعت ها و روزهای بعد از آن به آن فکر می کردم و هنوز هم همچنان ذهن مرا به خود مشغول کرده است ، شهادت سردار سلیمانی ، شاید بتوان آن را از مهمترین خبرهای قرن 21 نامید ، خبری که جهان را به لرزه درآورد و همانند گذشته باز هم ناکامی سیاستمداران امروز امریکا را به جهانیان نشان داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4503642" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2643718/4503642?width=400&height=300"></script></div>

خبری از بزرگ مردی که تیتر اول فضای مجازی و سایر رسانه های دیداری ، نوشتاری و شنیداری چه در داخل و چه در خارج کشور و هشتگ این سردار بزرگ  ترند جهانی شد.

بسیاری از مردم عادی ، فعالان از سیاسی ، هنری  تا  ورزشکاران در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و حقیقی نسبت به این جنایت واکنش نشان دادند و از مجاهدت های سردار مقاومت گفتند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4503639" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2643718/4503639?width=400&height=300"></script></div>

واکنش‌های بین المللی به شهادت سردار سلیمانی

آن روزها واکنش‌های بین المللی به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حمله تروریستی بالگرد‌های آمریکایی در بغداد به طور گسترده‌ای همچنان ادامه دارد. شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های دیداری جهان برنامه‌های عادی خود را قطع می کنند و سرخط خبرهای آنها به صورت زنده پخش مراسم تشییع پیکر شهدا در ایران می شود  .

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4503637" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2643718/4503637?width=400&height=300"></script></div>

 همه این حضور، را  اینگونه توصیف می کنند ، پس از رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران  در سال ۱۳۶۸ بی‌سابقه است.

اما چرا باید امثال سردار شهید سپهبد سیلمانی و یا جوانان و افرادی همچون شهیدان  حججی، سردار اسکندری و اسماعیلی از شهدای مدافع حرم  که تیزی تیغ جنگ تروریست‌های تکفیری داعش آن‌ها را همچون امام حسین (علیهم السلام ) بی‌سر کرد از آرامشی که در کشورشان دارند بگذرند و راهی کشورهایی همچون عراق و سوریه شوند؟  چقدر رفتن افرادی که در خارج از کشور با دشمنان مقابله می کنند شور و چقدر شعوری است؟ مگر چقدر پول می دهند که این افراد جانشان را کف دستشان می گذارند و به این مناطق می روند؟ سوالهای بی شماری که برای اولین بار که در تهران به گلزار شهدای مدافع حرم رفته بودم  به ذهنم آمد و  پس از شهادت سردار دلها، ذهن مرا بیشتر به خود مشغول کرده بود.

دفاع از مظلوم وظیفه ام است

در ابتدا به سراغ جوانی نجیب رفتم که در دانشگاهش نخبه و شاگرد اول بود ، جوانی 35 ساله که معدن خوانده و هم اکنون هم شغل آزاد دارد ، او را که می بینم دلم می خواهد همه سوال هایم را از او بپرسم ،  جواب های مرا می دهد اما از من می خواهد اسمی از وی در گزارشم نبرم.

 از او پرسیدم : چرا به سوریه رفتی؟  گفت:  مردم به واسطه جانفشانی شهدا در امنیت هستند ، اگر من هم اکنون چیزی بگویم متوجه نمی شوید بهتر است نگاهی به تصاویر و فیلم هایی بیندازی که از رسانه ملی و یا در فضای مجازی منتشر می شود ، شهرها و روستاهایی که محل تاخت و تاز عده ای که دست پرورده  استکبار هستند شده و خانواده هایی که  حتی نوزادان در قنداق را  از دست می دهند.

از او در خصوص شایعه هایی پرسیدم  در خصوص حقوق های میلیونی مدافعان حرم که گفت: آیا حاضری جانت را برای پول بفروشی؟ سکوت کردم که  ادامه داد: کسانی همانند من که به این مناطق اعزام می شوند فقط برای انجام وظیفه ودفاع از مظلومان می روند.

ارادت مردم سوریه به ایرانی ها

برای ادامه گزارش از چند نفر دیگر پرس و جو کردم  پیدا کردن شان برایم کمی سخت بود اما بالاخره با فردی دیگر از مدافعان حرم آشنا شدم.

50 سال دارد در ابتدا سوالم را اینگونه از او آغاز می کنم، هدفتان از حضور در سوریه چه بود ؟ او هم با لبخند جواب می دهد که من کاری نکردم فقط و فقط به تکلیف شرعی که وظیفه ام بود  عمل کردم.

از خاطرات مردم سوریه گفت که بر خلاف مخالفان که در آن سوی مرزها یا در داخل به دنبال تفرقه انداختن هستند برای ایرانی ها و مدافعان حرم ارزش خاصی قائل اند.

اسطوره ی مقاومت، موضوع انشاء و املا

خاطرات مدافعان حرم و حاج قاسم زیاد است خاطراتی که  این روزها دل نوشته کودکان سرزمینم شده.

 برخی از دانش‌آموزان با زبان کودکانه خود در املاء و انشاءشان  راه آن شهید را ادامه دار توصیف و ارادت خود را نثار روح بلندش کردند ، متن های دانش آموزان این خطه از کیان ایرانی است او که اسطوره مقاومت و ایستادگی در برابر ظالم است.

مهلا دانش آموز چهارم دبستان است که هم اکنون 10 سال دارد و  موضوع  انشای او" سردار راهت ادامه دارد " است.

با ذوق دفترش را به من نشان داد و گفت: این را من نوشتم ، مطالبی از عشق او به سرباز وطنش بود.

فهمیده‌های امروز ، سلیمانی‌های فردا

 فهمیده‌های امروز و سلیمانی‌های فردا همچنان از سردار وحدت می گویند،  برخی ها از آنها نیز در مراسمی در بیرجند گرد هم آمدند.

  محمد رضا که  در مقطع متوسطه دوم است به از  خود گذشتگی سردار و مدافعان حرم اشاره کرد و افزود: اگر ایثار آنها نبود من هم اکنون در آرامش نمی توانستم درس بخوانم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4503636" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2643718/4503636?width=400&height=300"></script></div>

 در آن سو پسرک آرامی را دیدم که گفت نامم مهدیار است و دانش آموز پایه پنج دبستان سما بیرجند هستم.

او تصویر گری خلاقانه ای با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی خلق کرده است.

مهدیار گفت:  این عکس را  به عشق سردار با روزنامه هایی که درباره ایشان نوشته بود ساختم.

چهل روز بدون قهرمان وطن چهل روز بدون قهرمان وطن چهل روز بدون قهرمان وطن چهل روز بدون قهرمان وطن
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4503635" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2643718/4503635?width=400&height=300"></script></div>

راه شهید سلیمانی ادامه دارد

حالا چهل روز است گذشته است، چهل روزی که هر کسی تلاش کرد تا دین خود را به سرباز وطن ادا کند.

 از راه اندازی پویش های  #سردار_آسمانی ، ساخت کلیپ و نماهنگ تا نامگذاری خیابانها، بلوارها و ورزشگاهها برای سردار دلها.

 در خیابانهای شهرم در حال قدم زدن بودم از دور سمندی دیدم که  عکس هایی از سردار پشت  و جلوی آن چسبیده، آهسته آهسته نزدیک شدم، صاحب این خودرو در فاصله کمی از من ایستاده ، متوجه  نگاه من می شود.

من هم شروع به سوال کردن در خصوص آن عکس ها می کنم برای چهلم سردار لباس مشکی پوشیده است.

 از آقای اکبری  که دانشجوی دکتری مدیریت است در خصوص  این عکس ها پرسیدم که گفت: شناخت چندانی در گذشته  از سردار نداشتم تا اینکه در چند سال اخیر که برای دفاع از مردم سوریه و عراق  در این کشورها حضور داشت، دوستانم در خوابگاه از رشادتهای  وی صحبت می کردند.

او افزود: دشمنان ایران بدانند راه شهید سلیمانی ادامه دارد و امثال من جوانان بیدار و هوشیار  بسیارند که  فریب فتنه آنان را نمی خورند.

مسولان از سردار آسمانی الگو بگیرند

هوا حسابی سرد است مسیرم را ادامه دادم مغازه هایی  را دیدم که صاحبان آنها هم عکس هایی از سردار را  به شیشه مغازه خود چسبانده بودند.

به یکی از این مغازه ها رفتم باید چند پله ای بالا بروم جوانی را می بینم که فرش فروش است  و می گوید:  فوق لیسانس فرش دارم و 10 سالیست شغل پدر را ادامه می دهم .

از آقای جمالی هم از سردارپرسیدم که گفت: تنها کاری است که از دست من بر می آید ، این شهید فردی شجاع بود که در نهایت قدرت، خود را خادم ملت و سرباز ولایت می دانست و ساده زندگی می کرد.

وی افزود: مسولان ما باید از ایشان الگو بگیرند و همانند  سردار سلیمانی که فردی انقلابی، مرد میدان رزم و مسئولی جهادی  بود برای توسعه کشور و آرامش مردم تلاش کنند.

در وصف تو چه گویم و بنویسم ای  فرمانده قلبها، ای سرداری که خود را سرباز نامیدی ، ای کیانی که رفتی تا همه فتنه ها  را در هم بشکنید،  مردم ایران قدردان تو هستند و امروز  22 بهمن در جشن پیروزی انقلاب و در اربعینت با شور و شعور بصیرت آمدند  تا هشتگ ما آمدیم خلق کنند و بگویند پایبند آرمان هایت هستند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4507022" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2643718/4507022?width=400&height=300"></script></div>

و این گونه این گزارشم را به پایان می رسانم خاصیت عاشق رسیدن به معبود است و تو ای سرباز سرزمینم، قهرمان ملی ام،  عشق را با شهادتت معنا کرده‌ای ای بزرگمرد تاریخ ایران، گرچه هجرانت سوزها بر دل‌های ما  نشاند و ایران در سوگ تو گریست، اما راحت بخواب فرزندانت  با ادامه دادن راهت،  مکتبت و منشت اجازه تجاوز به خاکت را نخواهند داد.

 

تهیه کننده: زهرا فلاحی نسب 

نظر شما