شناسهٔ خبر: 38162205 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سودای سیمرغ| مجیدی: «خورشید» گنج درون آدمها را تصویر می کند

مجید مجیدی گفت: فکر نمی‌کنم پایان «خورشید» تلخ باشد، ممکن است به ظاهر تلخ به نظر برسد اما مهم مغز فیلم است و تمام این بچه‌ها و آدم‌ها گنج‌های پنهانی دارند و آن گنج‌ها در درون‌شان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست خبری فیلم خورشید به کارگردانی مجید مجیدی با حضور عوامل و اصحاب رسانه برگزار شد.

صائبی منتقد نشست با بیان اینکه این فیلم درواقع بازگشت موفقیت آمیز مجیدی به دوران اوج خود را نشان می دهد.

وی افزود: این طلوعی دوباره برای آقای مجیدی است. فیلم خورشید داستانی سرراست و یک روایت ساده دارد.

این منتقد سینما با بیان اینکه آقای مجیدی غیر از اینکه فیلم های ماندگاری ساخته است کاشف بازیگران خوب هم هست، گفت: فیلم ریتم خوبی دارد و مساله من یک سوم پایانی فیلم است که قصه از ریتم می افتد و یک سری داستانک های اضافی وجود دارد که بهتر است در تدوین حذف شود تا این خوش ریتمی حفظ شود.

اولین سوال مطرح شده در این نشست درباره علت تاخیر ارسال فیلم به جشنواره و در نظر نگرفتن قانون ارسال آثار تا 25 دی ماه برای فیلم خورشید بود که تهیه کننده فیلم گفت: ما خودمان هم از این تاخیر ضرر کردیم و فیلم در بخش آرای مردمی نیست.

وی افزود: بخش عمده فیلم آماده شده بود و به هیات انتخاب داده شد و کارهای پست پروداکشن فیلم خیلی زیاد بود و به همین دلیل فیلم دیر به جشنواره رسید.

مجید مجیدی در ابتدای صحبت خود گفت: اجازه بدهید ادای دینی کنیم به شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی که خالصانه جانشان را در دست گرفتند و تقدیم کشور کردند.

وی افزود: کشور عریز ما در ماه گذشته شاهد حوادث تلخ و ناگواری بود که ابتدا ترور ناجوانمردانه سردار بزرگ اسلام و ایران حاج قاسم سلیمانی که به حق خودش را سرباز وطن می دانست و در این سال ها خود را وقف وطن کرد.

کارگردان فیلم خورشید با اشاره به حادثه هواپیمای 737 گفت: به روح این عزیزان دورد می فرستیم و به خانواده آنها تسلیت می گوییم. در شرایطی هستیم که عده ای یه دنبال سوء استفاده از این اتفاق بودند. امیدوارم سال آینده سال خوبی باشد و این مردم قطعا حق شان بیش از اینهاست و امیدوارم مسئولام قدر این مردم نجیب و خوب را بدانند.

وی درباره تاخیر ارسال فیلم گفت: صادقانه بگویم فیلم ما به دلیل طولانی شدن فیلم برداری و شرایط سختی که در مرحله تولید داشت من تصور می کردم امکان حضور در جشنواره را پیدا نخواهد کرد اما چون در شرایطی زندگی می کنیم که هر اتفاقی ممکن است با سوء تفاهم مواجه شود تصمیم گرفتیم حتما فیلم را به جشنواره برسانیم.

مجیدی ادامه داد: دوست داشتم فیلم در جشنواره فجر حضور داشته باشو و بعد در اکران عمومی در داخل شود و پس از آن به جشنواره های خارجی برود. به همین دلیل تلاش شبانه روزی برای رساندن فیلم به جشنواره انجام شد.

وی تصریح کرد: این اتفاق عجیبی نیست و در دوره های مختلف برخی فیلم ها با تاخیر می رسید و به عنوان مثال در دوره ای که من داور جشنواره بودم برخی فیلم ها مانند فیلم هامون با تاخیر در 19 بهمن به جشنواره ارسال شد.

در ادامه نشست طناز طباطبایی در خصوص علت پذیرش این نقش کوتاه در فیلم مجید مجیدی گفت:‌ امسال دو فیلم جذاب داشتم که برای من در عرصه بازیگری بسیار جذاب است و مخصوصاً در فیلم آقای مجیدی که معمولاً ایشان به سراغ بازیگران کودک می‌روند و فرصت حضور در فیلم‌های ایشان کم است.

وی افزود:‌ نقش من روی کاغذ مادری است که در واقع مادر شخصیت اصلی فیلم است و همین توضیح یک خطی می‌توانست برای من چالش‌برانگیز باشد. من به عنوان بازیگر برای خودم یک رسالت اجتماعی قائل هستم و فکر می‌کنم به شکل دیگری خارج از سینما نمی‌توانم آن را ایفا کنم و به همین دلیل دوست دارم در چنین فیلم‌هایی بازی کنم و به دیده شدن این بچه‌ها و معضلات‌شان کمک کنم.

جواد عزتی در پاسخ به سؤالی درباره تکراری بودن نقش‌ها و گریمش در فیلم‌های جشنواره امسال گفت: من اینگونه بیشتر جواب گرفته‌ام و هرچه که هست همین است و دیگر اینکه این یک سلیقه است.

مجید مجیدی در پاسخ به این سؤال که چرا این فیلم اینقدر تلخ پیش رفت و پایان آن تلخ است، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم تلخ باشد ممکن است به ظاهر تلخ به نظر برسد اما مهم مغز فیلم است و تمام این بچه‌ها و آدم‌ها گنج‌های پنهانی دارند و آن گنج‌ها در درون‌شان است.

وی افزود: اگر بخواهیم درباره بچه‌ها بگویم باید بگویم که از روح‌الله زمانی بازیگر نقش اصلی تا ابوالفضل و خواهرش اینها همه بچه‌های ما هستند. ابوالفضل از سن هشت سالگی کار می‌کند و خواهرش شمیلا از 12-13 سالگی کار می‌کند و هم‌اکنون در مدرسه بچه‌های کار درس می‌خواند و در درس هم بسیار موفق است.

مجیدی تصریح کرد: ما در قبال این بچه‌ها مسئولیتی داریم و فارغ از اینکه دولت و مسئولان مسئولیتی در قبال این بچه‌ها دارند ما هم مسئولیم. در آخر فیلم تحولاتی که رخ می‌دهد درمی‌یابیم انگار آن زیرخاکی خود علی (شخصیت اصلی فیلم) است.

وی تأکید کرد:‌ باید بیش از پیش به جوان‌ها اعتماد کرد و میدان دارد و خوشحالم که با نیروهای جوان کار کردم. 

مجیدی همچنین با اشاره به حضور علی نصیریان در این فیلم گفت: آقای نصیریان در حال کار در فیلم آقای مهرجویی بود و قرار بود در فیلم دیگری هم بازی کند و حضور ایشان در فیلم ما شبیه به یک معجزه شد. من دلم روشن بود که ایشان در نهایت در این فیلم بازی خواهد کرد و ما اساساً شخصیت فیلم را برای ایشان در نظر گرفته بودیم. 

وی ادامه داد: استاد نصیریان بسیار پرشور و با انگیزه در فیلم حضور داشتند و بسیار به ما کمک کردند. 

کارگردان فیلم «خورشید»‌در خصوص انتخاب بازیگر کودک و نوجوان اظهار داشت: ما 4 هزار بچه دیدیم و این فقط در تهران نبود بلکه در چند شهرستان هم اتفاق افتاد و با بچه‌های با استعداد زیادی مواجه شدیم اما بالاخره نمی‌توانستیم از همه آنها استفاده کنیم.

در ادامه نشست روح‌الله زمانی بازیگر نقش علی در فیلم «خورشید» گفت: برای بازی در این فیلم خدا خیلی به من کمک کرد و مادرم از من خیلی حمایت کرد؛ من نوکر مادرم هستم.

وی در پاسخ به این سؤال که کدام سکانس فیلم برای تو سخت بود، بیان داشت: وقتی در آب‌انبار و تونل بودم آن سکانس بسیار برایم سخت بود.

در ادامه هومن بهمنش این نکته را اضافه کرد که روح‌الله زمانی یک ماه پایش در گچ بود و دمای 5 درجه زیر صفر در آب بازی کرد و من تا به حال با وجود اینکه بازیگران زیادی را دیده‌ام بازیگری اینگونه ندیده بودم و فکر نمی‌کردم اینقدر این بازیگر حرفه‌ای باشد.

روح‌الله زمانی در خصوص ایفای نقش در مقابل علی نصیریان گفت:  خودم خیلی عشق کردم ابتدا که ایشان را دیدم ساچمه‌هایم ریخت؛ در حین بازی وقتی خراب می‌کردم نمی‌توانستم خود را جمع کنم و آقای نصیریان در آن لحظات خیلی به من کمک کردند. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا باز هم در حوزه بازیگری فعالیت خواهد کرد، اظهار داشت: صددرصد، می‌چسبم و ولش نمی‌کنم.

در ادامه ابوالفضل شیرزاد بازیگر دیگر این فیلم گفت: اولین بار که به من گفتند باید در این فیلم بازی کنی و از من تست بازیگری گرفتند چیز زیادی از بازیگری نمی‌دانستم اما پس از آنکه چند ماه فیلم‌برداری انجام شد دیگر عاشق بازیگری شدم و می‌خواهم در هر فیلمی بازی کنم.  

نیما جاویدی نویسنده فیلم در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه فیلم با نشان دادن رنج‌ها و عذاب یک پسر نوجوان چه چیزی را می‌خواست نشان دهد و به چه نتیجه‌ای برسد،  او نه می‌تواند مادرش را برگرداند و مدتی بازی می‌خورد و هیچ تحول و اتفاق دیگری پس از طی کردن این مسیر نمی‌بینیم، گفت: شما چه تحولی می‌خواستید در فیلم رخ بدهد. علی به انگیزه مادرش وارد مدرسه می‌شود و در مدرسه به شناخت می‌رسد و از ناظم مدرسه می‌آموزد و یاد می‌گیرد. 

وی افزود: این مسیری که برای علی رخ داد در واقع او در این مسیر پیر شد و به شناخت رسید.

مجیدی در خصوص لوکشین تونل در فیلم گفت: صددرصد لوکشین تونل ساختگی بود و این یکی از اتفاقات خوب فیلم‌برداری بود چرا که تجربه‌ای در این زمینه در سینمای ایران وجود ندارد.

علی نصیریان در پاسخ به سؤالی درباره موضع آقای کیمیایی و مهرجویی برای عدم حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: آقای مهرجویی وقتی داشت فیلمش را می‌ساخت همان ابتدا گفت این فیلم را به جشنواره نمی‌دهم و این هیچ ربطی به تحریم‌ها نداشت. 

وی افزود: آقای کیمیایی و هر کارگردان دیگری اگر دلشان بخواهد می‌توانند به جشنواره فیلمش را ارائه کند و هرکس نخواهد می‌تواند ارائه نکند و من برای نظر آنان احترام قائل هستم.

نصیریان تصریح کرد:‌ من برای آقای کیمیایی و آقای مهرجویی برای عدم ارائه فیلم به جشنواره و حضور در آن احترام قائلم و هم آقای مجیدی که فیلمش را به جشنواره ارائه کرد احترام قائل هستم. 

مجیدی در پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه بچه‌های آسمان گفته بود آقای مجیدی به خاطر ماندگار شدن نقش علی در آن فیلم اجازه نداد من در فیلم‌های دیگری بازی کنم، سرنوشت بچه‌هایی که در این فیلم بازی کرده‌اند چه خواهد شد، گفت:  در فضای ژورنالیستی آدم‌ها صحبت‌هایی می‌کند که حقیقت ندارد و این صحبتی که گفته شده است دروغ محض است.

وی افزود: من در این زمینه چه باید بگویم؛ اولاً ما اگر قرار باشد دنبال همه بازیگران فیلم خودمان باشیم این دیگر در چارچوب وظیفه و رسالت کارگردان نیست اما امیدوارم برای این بچه‌ها اتفاق خوبی بیفتد و ما کاری در دست انجام داریم که پس از آنکه به ثمر نشست اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما