شناسهٔ خبر: 38161149 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بارش‌ شدید برف در استان گیلان ادامه دارد + عکس و فیلم

بارش برف که از شب گذشته در برخی نقاط استان گیلان آغاز شده است، در برخی مناطق همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بارش برف طی ۲۴ ساعت گذشته به‌ صورت مستمر ادامه داشته و شهرستان‌های رشت، آستانه‌ اشرفیه، بخش‌های از شهرستان لاهیجان و لنگرود، تالش و آستارا، صومعه‌سرا و فومن و شفت را سفیدپوش کرده است، به گونه‌ای که مدارس این شهرستان‌ها در دو نوبت صبح و عصر تعطیل شد.

کاهش ناپایداری جوی از فردا/ مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند

مدیرکل هواشناسی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه بر اساس نقشه‌های هواشناسی بارش برف تا ساعات آینده ادامه پیدا می‌کند، اظهار کرد: از فردا سه‌شنبه شاهد کاهش ناپایداری‌های جوی در استان خواهیم بود.

محمد دادرس با تأکید بر اینکه سامانه بارشی فعلی به‌تدریج فردا از سمت غرب استان گیلان خارج می‌شود، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده سازمان هواشناسی انتظار داریم در مناطق جلگه‌ای استان گیلان بین ۲۰ تا ۷۰ سانتی‌متر و در مناطق کوهستانی تا یک متر بارش برف داشته باشیم.

وی با اشاره به کاهش دمای هوا بین ۱۵ تا ۲۰ در ساعات آینده تصریح کرد: در کنار بارش برف، وزش شدید باد و بروز کولاک و مه آلودگی هوا از دیگر پدیده‌های جوی غالب استان گیلان به شمار می‌رود.

مدیرکل هواشناسی گیلان از بروز پدیده یخبندان در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه خبر داد و افزود: با توجه به لغزندگی محورها، مه آلودگی هوا و کاهش دید، از شهروندان و مسافران انتظار داریم از سفر‌های غیرضروری پرهیز کرده و رانندگان نیز خودرو‌های خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند.

آماده‌باش ۵۳ اکیپ راهداری برای مقابله با بحران بارش برف

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان با اشاره به آماده‌باش ۵۳ اکیپ راهداری برای مقابله با بحران بارش برف در استان اظهار کرد: ۲۰ راهدارخانه ثابت، ۸ راهدارخانه سیار، ۳۲۱ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین آماده خدمات‌رسانی به مردم در بخش راه‌ها هستند.

محمدرضا نازک‌کار با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با بحران بارش برف سنگین در سطح استان گیلان انجام‌شده، گفت: در حال حاضر و با توجه به استمرار بارش برف، بازگشایی مسیرها و رفع انسداد محورهای اصلی استان از اولویت‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۲۱ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک در راه‌های اصلی استان مستقر هستند و اقدام به برف‌روبی می‌کنند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۴ کیلومتر از راه‌های استان گیلان برف‌روبی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گیلان با اشاره به امدادرسانی به ۱۶۲ خودروی در راه مانده توسط راهداران طی ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۳۱۷ تن شن و نمک نیز در سطح معابر استان گیلان پاشیده شده است.

تردد در محورهای مرتفع گیلان بدون زنجیر چرخ ممنوع

رئیس پلیس‌راه استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به‌شدت بارش برف در محورهای مرتفع مواصلاتی استان، اظهار کرد: در حال حاضر محورهای مواصلاتی اسالم به خلخال، پونل به خلخال، آستارا به اردبیل، منطقه اشکورات، سیاهکل به دیلمان، امام‌زاده ابراهیم و امامزاده اسحاق در شفت و فومن به ماسوله شاهد بارش شدید برف هستیم و تردد تنها با زنجیر چرخ میسر است.

سرهنگ حسین محمدپور با اشاره به محورهای مواصلاتی در مناطق جلگه‌ای گیلان، افزود: در محورهای مواصلاتی جلگه‌ای گرچه شاهد بارش برف هستیم اما تردد در محورهای عادی است.

وی با اشاره به محور مواصلاتی شمال _ جنوب استان نیز گفت: در این محور و در محدوده منجیل تا لوشان شاهد بارش باران هستیم و تردد نیز در آن روان است.

رئیس پلیس‌راه استان گیلان با توصیه به رانندگان در محورهای برف‌گیر استان بیان کرد: رانندگان حتی‌المقدور از تردد در محورهای برف‌گیر به‌ویژه ارتفاعات پرهیز کنند.

محمدپور با بیان اینکه رانندگان برای تردد در محورهای برف‌گیر به‌ویژه ارتفاعات باید ایمنی سفر را رعایت کنند‌، تصریح کرد: رانندگان برای تردد در محورهای مواصلاتی برف‌گیر و ارتفاعات در کنار به همراه داشتن البسه گرم، سوخت کافی و غذای مکفی حتماً از سالم بودن برف‌پاک‌کن و بخاری ماشین اطمینان داشته باشند.

وی بر ضرورت تردد در محورهای برف‌گیر ازجمله ارتفاعات با زنجیر چرخ تأکید کرد و گفت: رانندگان حتماً باید زنجیر چرخ به همراه داشته باشند چون در غیر این صورت پلیس‌راه با خودروی در حال حرکت بدون زنجیر چرخ در ارتفاعات ممانعت می‌کند.

مشکلی برای تأمین سوخت و کالاهای ضروری مردم در استان گیلان وجود ندارد

معاون عمرانی استاندار گیلان نیز با اشاره به‌شدت بارش برف در مناطق کوهستانی اعم از اسالم به خلخال، دیلمان به سیاهکل، گردنه حیران شدید اظهار کرد: تردد در این محورها تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است، سایر محورهای مواصلاتی استان گیلان باز و تردد در آن در جریان است.

علی اوسط اکبری مقدم به حضور دستگاه‌های خدماتی و امدادی در محورهای استان گیلان اشاره کرد و از شهروندان خواست تا از سفرهای غیرضروری در محورهای استان جدا خودداری کنند.

وی با تأکید بر لزوم به همراه داشتن زنجیر چرخ، وسایل ایمنی و گرمایشی، افزود: شهروندان و مسافرانی که قصد تردد در محورهای استان گیلان را دارند قبل از سفر از طریق سامانه ۱۴۱ از وضعیت راه‌های استان آگاه شوند.

معاون عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اینکه برای تأمین سوخت و کالاهای ضروری مردم در استان گیلان مشکلی وجود ندارد، گفت: نیروهای خدماتی نیز برای برف‌روبی راه‌های ارتباطی در سطح شهر مستقر هستند.

اکبری مقدم همچنین از شهروندان خواست از پارک وسایل نقلیه در شریان‌های اصلی به‌ویژه مسیرهای راهپیمایی ۲۲ بهمن جدا خودداری کنند.

 

انسداد مسیر در رشت نخواهیم داشت/فعالیت ۱۵۰۰ نیروی خدماتی شهرداری رشت

ناصر حاج محمدی ظهر امروز در جریان بازدید از میزان بارش برف در سطح شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به آغاز بارش برف از شب گذشته اظهار کرد: ازآنجایی‌که امروز و فرا هوا برفی است، آمادگی خود را به تمام دستگاه‌ها اعلام کردیم و هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان شهرداری در بخش خدمات شهری و فضای سبز مشغول انجام‌وظیفه هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ دستگاه از ماشین‌آلات شهرداری هم‌اکنون پای‌کار هستند، گفت: هرچقدر هم بارش برف زیاد باشد به‌هیچ‌عنوان شاهد انسداد مسیرها نخواهیم بود به جهت اینکه نیروهای شهرداری به‌صورت مستمر پایش کرده و پای‌کار هستند.

آماده‌باش کامل دستگاه‌های اجرایی و خدماتی گیلان در پی احتمال بحران برف

رضا اسلامی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران گیلان طی روزهای قبل در پی اطلاعیه سازمان هواشناسی خبر داد و بیان کرد که هشدارهای لازم و کافی به‌تمامی دستگاه‌های اجرای، خدماتی و شهرداری‌ها در جهت آمادگی با بحران احتمالی برف داده‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه از دستگاه‌های اجرایی و خدماتی خواسته‌شده تا تجهیزات و نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآورند گفت که تمامی مرخصی کارکنان دولت در گیلان لغو شده و از دستگاه‌ها خواسته‌شده تا همه در پست‌های خود در حالت آماده‌باش کامل قرار بگیرند.

به گفته وی همه دستگاه‌های اجرایی استان ازجمله شهرداری‌ها توجیه شده‌اند و هیچ‌گونه کم و کاستی از سوی آن‌ها در مقابله با بحران برف توجیه‌پذیر نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استان اعلام کرده که در حال حاضر شرایط استان عادی است و وضعیت ذخایر اقلام و کالای اساسی در گیلان نیز کافی بوده و کمبودی در هیچ زمینه‌ای وجود ندارد.

کمبود اقلام و کالای اساسی در گیلان وجود ندارد

سازمان صنعت، معدن و تجارت  گیلان نیز اعلام کرد با عنایت به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر وقوع بارش برف شدید در سطح استان در روزهای آینده و به‌منظور جلوگیری از افزایش غیرقانونی و احتمالی قیمت کالاها و خدمات، معاونت نظارت و بازرسی سازمان صمت اقدام به اجرای طرح تشدید نظارتی کرده است.

محمد درویش کردار، معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گفته ضمن رصد روزانه بازار خصوصاً اقلام کالاهای اساسی سبد حمایت خانوار توسط بازرسان، کارشناسان و ناظران افتخاری، نسبت به افزایش غیرقانونی قیمت هر نوع کالا و خدمات مصرفی و بروز تخلفاتی نظیر گران‌فروشی و احتکار در صورت مشاهده تخلف پرونده تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد. 

به گفته وی با توجه به بررسی و اطلاعات واصله از شرکت‌های پخش، مراکز تهیه و توزیع کالا، عمده‌فروشان بازار، انبارها و سردخانه‌های فراوانی کالای اساسی کاملاً محسوس بوده و هیچ‌گونه کمبود و مشکلی در اقلام مصرفی گزارش و مشاهده نشده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت گفته طبق هماهنگی و جلسه‌ای که با رئیس اتحادیه صنف نانوایان برگزارشده، واحدهای خبازی به‌هیچ‌عنوان مجاز به تعطیلی واحدهای صنفی در ایام بحران احتمالی نیستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفین بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

 

کشاورزان توصیه جهاد را جدی بگیرند

پارسافر، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با اشاره به خبر احتمال کاهش شدید دمای هوا در استان گیلان به کشاورزان توصیه کرد تا به هشدارهای هواشناسی توجه داشته باشند.

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، باغداران در اسرع وقت نسبت به برداشت محصولات درختی قبل از بارش برف اقدام کنند و همچنین به‌منظور جلوگیری از ترک‌خوردگی تنه درختان توصیه کرد با سفید کردن تنه درختان از محل طوقه با دوغاب آهک (چهار کیلوگرم در یک بشکه ۲۰۰ لیتری) با کائولین دو درصد اقدام کنند.

وی همچنین در خصوص تاج نهال‌های تازه کشت‌شده نیز توصیه کرد تا کشاورزان از پوشش پلاستیکی استفاده کنند و به‌منظور حفاظت درختان از طریق پاشیدن آب روی شکوفه آنان بهتر است از روش آبیاری بارانی استفاده شود.

پارسا فر همچنین به گرم نگه‌داشتن محیط باغ توسط آتش زدن پلاستیک، کاه و کلش و یا وسایل گرمایشی متحرک تأکید کرد و از کشاورزان خواست در زمان بروز تنش و بلافاصله بعد از یخبندان هیچ‌گونه محلول‌پاشی تغذیه‌ای نداشته باشند.

آماده‌باش ۵۶ گروه امدادی در سراسر استان برای وصل نگه‌داشتن گاز مشترکین
حسین اکبر، مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان نیز از اعلام آمادگی ۵۶ گروه امداد و ۲۰۰ گاز بند در سطح استان در مقابله با بحران‌های احتمالی پیش رو در پی بارش برف در استان خبر داد.

وی از اطمینان وصلی گاز تمامی مشترکین گیلانی در روزهای آینده خبر داد اما از آن‌ها خواست در پی کاهش دما و سرد شدن هوا مشترکین نهایت صرفه‌جویی را در مصرف این نعمت خدادادی داشته باشند و در صورت قطعی با تلفن ۱۹۴ به‌صورت شبانه‌روزی با اتفاقات شرکت گاز تماس بگیرند.

توزیع ۱۰ میلیون مترمکعب نفت سفید به روستائیان قبل از بارش برف

علی‌اصغر عباسی، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی گیلان نیز از تمهید مقدمات پخش نفت سفید در سراسر روستاهای استان طی روزهای اخیر خبر داد.

به گفته این مسئول سوخت‌رسانی گیلان ۱۰ میلیون مترمکعب نفت سفید در نقاط روستایی ازجمله صعب‌العبور و ارتفاعات ارسال‌شده است.

آماده‌باش ۴۰ تیم امدادی هلال‌احمر در مقابله با بحران برف پیش رو

مهدی ولی پور، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان نیز از آمادگی کامل نیروهای امدادی و داوطلبان این جمعیت در پی بارش برف خبر داد و گفت که ۴۴ پایگاه، شعب و پست‌های موقت در سراسر استان به استعداد ۲۰۰ تن از نجات گران و ۲۰۰ تن از همکاران در قالب ۴۰ تیم امدادی در حالت آماده‌باش کامل هستند.

به گفته وی ۱۰۰ خودرو امدادی، یک دستگاه بالگرد امدادی و یک تیم سگ‌های تجسس نیز در کنار نیروهای امدادی در شرایط اضطراری وارد عمل خواهند شد.

محورهای مواصلاتی صومعه‌سرا باز است

 رئیس اداره راهداری شهرستان صومعه‌سرا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: بیش از ۱۸ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین در پنج محور اصلی شهرستان در حال خدمت‌رسانی و بازگشایی مسیر و کمک به رانندگان و مسافرین جاده‌ای هستند.

نیما شفقی با بیان اینکه هشت دستگاه ماشین سنگین و نیمه سنگین  ضیابر به پیربازار و هفت دستگاه در محور فومن به پونل در حال خدمت‌رسانی و ارائه خدمات در مسیرهای مواصلاتی هستند، افزود: بنا بر دستور و هماهنگی معاون امور عمرانی استاندار و مدیرکل راهداری گیلان، به علت کمبود دستگاه تا زمانی که بارش برف ادامه دارد فقط وظیفه داریم مسیرهای اصلی را بازگشایی و خدمت‌رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه از همه همشهریان عزیز و مسافرین و رانندگان محترم  می‌خواهیم از تردد غیرضروری در مسیر جاده‌های برون‌شهری اجتناب کنند، گفت: از مردم شهرستان می‌خواهیم علائم، هشدارها و توصیه‌های لازم در این خصوص را جدی بگیرند و با  نیروهای  راهور، نیرو انتظامی و امدادی همکاری لازم را داشته باشند.

 

 

ماسال بدون مشکل

فرماندار ماسال نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با اشاره به گشت‌زنی تراکتورها در سطح شهر و روستاها اظهار کرد: هیچ راهی در شهرستان مسدود نیست و حمل نقل در تمامی راه‌ها به‌صورت عادی است.

 وحید پورحضرت با اشاره به اینکه امروز هیچ مدرسه‌ای در ماسال تعطیل نبود بیان کرد: با توجه به تعطیلی فردا، هرگونه تصمیم برای روز چهارشنبه قطعاً در فرصت‌های بعدی از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.

 

تأمین کامل سوخت نانوایی‌ها و دامداری‌ها/ تردد بدون مشکل در جاده‌های مواصلاتی آستانه‌ اشرفیه

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با بیان اینکه تردد درراه‌های مواصلاتی این شهرستان بدون هیچ مشکلی همراه است، اظهار کرد: هم‌زمان با بارش برف از دیشب ستاد مدیریت بحران شهرستان آماده کامل بوده تردد و بازدید مستمر از محورهای این شهرستان به‌مانند آستانه کیاشهر و جاده اصلی لودر و گریدرها جاده را باز کرده و مشکلی دراین‌باره وجود ندارد.

یونس محمودی با اشاره به مناسب بودن وضعیت سوخت در آستانه‌اشرفیه گفت: با هماهنگی‌های انجام شده و برگزاری جلسات متعدد هیچ مشکلی به لحاظ تأمین سوخت در شهرستان وجود نداشته و خوشبختانه هیچ‌ مورد قطعی گاز و برق در این شهرستان گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه سوخت نانوایی‌ها و دامداری‌ها تأمین شده است، تصریح کرد: هم‌زمان با آغاز برف سوخت نانوایی‌ها، دامداری‌ها و حتی گلخانه‌ها تأمین شده و ستاد بحران در آماده‌باش کامل است تا اگر مشکلی ایجاد شد آن را رفع کنند‌.

 

۹۰ درصد راه‌های روستایی آستارا باز هستند

فرماندار شهرستان آستارا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آستارا اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، بارش برف در ارتفاعات، دامنه و مناطق جلگه‌ای این شهرستان از صبح روز گذشته آغازشده و تاکنون بالای 50 سانتی‌متر برف در جلگه و یک متر برف در ارتفاعات به زمین نشسته است.

حسن رستم‌زاد با بیان اینکه به لحاظ تأمین سوخت و مایحتاج اولیه مردم در روستاها هیچ مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: 90 درصد از راه‌های روستایی بخش مرکزی و لوندویل این شهرستان با تلاش راه‌داری، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها بازگشایی‌شده و تنها راه چند روستا مسدود است.

وی با اشاره به اینکه محور آستارا-اردبیل به درخواست پلیس راه استان مجاور بسته است و مسافران محور فوق در مساجد، مدارس و زائرسرای امام‌زادگان اسکان پیدا کرده‌اند، افزود: شریان‌های اصلی در محور آستارا به تالش کاملاً باز بوده و تردد در این محور در حال انجام است.

فرماندار شهرستان آستارا با بیان اینکه در روبه‌روی پایانه بار واقع در محدوده پلیس راه آستارا-تالش به دلیل حجم بسیار بالای کامیون‌ها و تریلرهای ترانزیتی، یک توقف نیم‌ساعته گزارش شده بود، گفت: با ورود به‌موقع اعضای ستاد مدیریت بحران به ویژه راه‌داری و پلیس راه گره ترافیکی فوق باز شد.

رئیس شورای تأمین شهرستان آستارا با اشاره به اینکه وضعیت جوی شهرستان تحت‌کنترل است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد، افزود: اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان آستارا لحظه‌به‌لحظه از روند بازگشایی شریان‌های اصلی و فرعی بازدید میدانی به عمل آورده و مشکلات موجود را برطرف می‌کردند. 

 

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/ح

نظر شما