صاحبخبر - به گزارش خبرگزاري موج، دقايقي پيش با دستور رئيسجمهور عمليات اجرايي راهآهن سريعالسير تهران-قم-اصفهان آغاز شد.
معاون وزير راه و شهرسازي در حاشيه اين مراسم با اشاره به اهميت گسترش شبکه ريلي در کشور گفت: با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و استراتژي رياست محترم جمهور در خصوص توسعه زيرساختهاي حملونقل با اولويت توسعه راهآهن در کشور و بر اساس افق چشمانداز ۱۴۰۴مبني بر توسعه خطوط ريلي به ميزان ۲۵ هزار کيلومتر، تکميل و ساخت خطوط ريلي در رأس برنامههاي وزارت راه و شهرسازي و شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور قرارگرفته است.
علي نورزاد افزود: در حال حاضر ۱۸مرکز استان، ۱۰بندر و ايستگاههاي مرزي کشور با کشورهاي همسايه به صورت مستقيم به شبکه ريلي متصل بوده که با بهرهبرداري بيش از ۴ هزار کيلومتر راهآهن در دست ساخت، تمامي مراکز استانها و بنادر و مرزهاي اصلي کشور تحت پوشش مستقيم شبکه ريلي قرار خواهند گرفت.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به آغاز عمليات اجرايي راهآهن سريعالسير تهران - قم - اصفهان گفت: راهآهن سريعالسير به راهآهني گفته ميشود که سرعت قطارها در آن با لحاظ تمهيدات خاص از ۲۰۰کيلومتر بر ساعت فراتر رود و اکثر کشورهاي توسعهيافته در صنعت حملونقل بيشترين سرمايهگذاري را بر توسعه راهآهنهاي خود قرار دادهاند و قطارهاي سريعالسير ميتوانند همانند ديگر زيرساختهاي حملونقل با برنامهريزي مناسب توسعه اقتصادي را تسريع نمايند.
نورزاد طول اين خط ريلي را ۴۱۰ کيلومتر عنوان کرد و گفت: ساخت اين خط ريلي امکان ايجاد دانش فني طراحي و ساخت راهآهن سريعالسير در کشور، صرفهجويي در هزينههاي حملونقل به ميزان سالانه بيش از ۷ هزار ميليارد ريال، توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مناطق هدف پروژه و ارتقا جايگاه راهآهن ايران در منطقه و جهان را به همراه دارد.∎