صاحبخبر - به گزارش خبرگزاري موج، حسين تاجيک، مشاور مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور، گفت: ال سي ساخن خط آهن نخستين قطار پرسرعت ايران از ۲۱ بهمن امسال گشايش يافت، اما؛ مذاکرات نهايي جدول ريز قيمت با چينيها باقي مانده است که پس از مراسم افتتاح و شروع عمليات ساخت مذاکرات را ادامه ميدهيم. در تلاشيم اين مذاکرات تا قبل از سال ۹۴ به پايان برسد.
وي ادامه داد: مجموعه تهران گسترش با همکاري شرکت چيني کارگاهي حوالي اصفهان ايجاد کرده و در شهر اصفهان بخشهاي عمدهاي از اين پروژه را انجام داده است که با افتتاح رسمي اين پروژه، عمليات احداث آن رسماً از فردا، ششم اسفند، آغاز ميشود، اکنون حدود ۷۵ درصد زيرسازيهاي محور قم - اصفهان پيشرفت فيزيکي داشته است.
مشاور مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور درباره مفاد قرارداد ساخت اين پروژه با چينيها توضيح داد: تکميل زيرسازي، روسازي، برقي سازي، استقرار سيستم و علائم ارتباطات، دپو و تأمين ۴ ست ناوگان پرسرعت از مفاد اين قرارداد با چينيها است.
وي افزود: بر پايه اين قرارداد خط آهن نخستين قطار پرسرعت ايران ۴ ساله ساخته خواهد شد و سرعت آن ۳۰۰ کيلومتر در ساعت است و مسافران، مسير تهران تا اصفهان را در يک ساعت و ۴۵ دقيقه طي خواهند کرد، همچنين مبلغ کل قرارداد ۱۳.۷ يوان است و ايران استن و جوينت ايتال به عنوان مشاوران فني کارفرماي اين پروژه انتخاب شدهاند.
وي با بيان اينکه طول اين مسير ۴۱۰ کيلومتر است، گفت: نخستين خط آهن قطار سريعالسير ايران در مسير تهران – قم در ۱۶۵ کيلومتر و مسير قم – اصفهان در ۲۴۵ کيلومتر ساخته ميشود، ايستگاههاي اين مسير از ايستگاه راهآهن تهران آغاز شده و ايستگاههايي در فرودگاه امام خميني (ره)، جمکران و ايستگاه مرکزي قم، دليجان، ميمه، اصفهان و ترمينال کاوه اصفهان دارد.
تاجيک يادآور شد: آيين افتتاح رسمي ساخت اين مسير ريلي با حضور رئيسجمهور، وزير راه و شهرسازي، مقامات و مديران دولتي و پيمانکاران ايراني و چيني از اهميت ويژهاي برخوردار است، ساخت اين پروژه از فردا (۶ اسفند) بهطور رسمي آغاز ميشود.∎