شناسهٔ خبر: 38144201 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

سنگ گمرک سرِ صادرات نانویی را می‌شکند / چرا صادرات ماسک نانویی ممنوع شده است؟

چهار شرکت تولید کننده ماسک تنفسی نانویی توانسته‌اند بخش بزرگی از بازار کشورهای آسیایی و برخی کشورهای اروپایی را به دست گیرند و حالا انکار گمرک دست‌وپایشان را بسته است.

صاحب‌خبر -

گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی –  اگر تولید هست باید به توسعه آن نیز فکر کرد. یک مدیر کارگاهی اگر به کارخانه شدن فکر نکند تولیدش بی‌ثمر خواهد بود. بازار کوچک سودی ندارد و باید راهی برای رسیدن بازار‌های بزرگتر پیدا کرد. بسیاری از صنایع تولید کننده جهان زمانی به شهرت و ثروت دست یافتند که محصولاتشان مرز‌ها را رد کردند و این یعنی صادرات در تولید می‌تواند حرف اول را بزند.

اقتصاددانان در علم اقتصاد معتقدند صادرات بیشتر از اینکه بخواهد به سود صادرکننده باشد، به نفع یک کشور است، زیرا افزایش صادرات به ایجاد فرصت‌های شغلی جدی، رونق اقتصادی و افزایش درآمد‌های مالیاتی منجر می‌شود، کم اینکه خود صادر کننده نیز تقاضای بیشتری برای تولید خواهد داشت و سرمایه آن افزایش می‌یابد.

همه ما به خوبی می‌دانیم که ایران با وجود تمام منابع اعم از نیروی انسانی و منابع طبیعی به عنوان کشور ثروتمند در جهان به حساب می‌آید، اما به دلایل شرایط تحریمی امکان استفاده صد درصدی از همه منابع وجود ندارد. دشمن همین حالا هم در تلاش است به هر نحوی دست و پای کشور‌های شریک را با تهدید ببندد که سراغ کالا‌های ایرانی نیاید، اما همیشه هم تهدید‌ها کارساز نیست و شاید بارزترین قسمت آن تولیدات نانو در کشور باشد.

با آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی هر روز مردم جهان شاهد خبر‌های شوک‌آوری بوده‌اند که هر کدام به تنهایی می‌توانست در زمان و مکان دیگری رخ دهد. یکی از این اخبار با همه‌گیری جهانی شویع یک بیماری عجیب به نام کرونا در پرجمعیت‌ترین کشور جهان یعنی چین بود. این کشور به عنوان اولین قدرت اقتصادی و نظامی جهان به حساب می‌آید و تولیدات این کشور تقریبا در تمام نقاط وجود دارد، اما حالا با یک اتفاق تلخ ناچار می‌شود دو شهر مهم خود را قرنطینه کرده و مراقب سلامتی مردم کشور خود و سایر کشور‌ها باشد.

از آنجا که این بیماری از طریق تنفس به سرعت سرایت می‌کرد در نتیجه نیاز به ماسک‌های استاندارد نیز افزایش پیدا کرد. خب، هر چی کیفیت ماسک‌ها بالاتر باشد در نتیجه سرعت انتقال بیماری نیز در افراد کاهش می‌یابد. از سور دیگر تقریبا همه با مزایای باور نکردنی فناوری نانو آشنا هستند، حال اگر نانو با صنعت تلفیق شود تصور تولید یکی محصول با کیفیت بالا دور از انتظار نیست.

ایران که در تولید محصولات نانو جایگاه چهارم جهان را دارد نیز توانسته با تلفیق صنعت و فناوری نانو محصولاتی در شأن ایران و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی داشته باشد. بسیاری از کشور‌های آسیایی اب می‌آید از جمله چین که خود بزرگترین صادر کننده جهان به حسابه دلیل بُعد مسافت و قیمت مناسب طالب محصولات ایرانی هستند.
 
سنگ گمرک سرِ صادرات نانویی را می‌شکند / چرا صادرات ماسک نانویی ممنوع شده است؟
 
سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در یک برنامه تلویزیونی از سفارش ماسک‌های نانو ایرانی خبر می‌دهد و می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کشور‌ها به دنبال خرید و ذخیره ماسک هستند از این رو تقاضا برای ماسک در جهان به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر تقاضا برای ۲۰۰ میلیون ماسک نانو ایرانی وجود دارد.

سرکار می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران یکی از نادر کشور‌های دارای توانمندی تولید ماسک‌های N. ۹۵ است، این ماسک‌ها می‌توانند ذرات باکتری و ویروس را مهار کنند. این در حالی است که ماسک‌های معمولی موجود در بازار در برابر ویروس و باکتری همانند دروازه بوده و این عوامل بیماری‌زا به راحتی از این ماسک‌ها عبور می‌کنند.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو درباره شرایط موجود در بازار بین‌المللی ماسک‌های نانو، تاکید می‌کند: چین یکی از تولیدکنندگان ماسک نانو است هرچند که تعدادی از تجهیزات خط تولید این ماسک‌ها را از ایران خریداری کرده است. هشت یا ۹ سال قبل ما برای خرید تجهیزات تولید نانوالیاف به یکی از شرکت‌های اروپا مراجعه کردیم که به دلیل تحریم این دستگاه را به ما نفروختند. در نتیجه تصمیم برای ساخت این تجهیزات در داخل کشور گرفته و در نهایت این تجهیزات به تولید رسیدند. چند سال قبل یک شرکت کره‌ای که تصمیم به خرید تجهیزات تولید نانوالیاف از همان شرکت اروپایی را داشت به دلیل عملکرد مناسب و قیمت پایین‌تر، دستگاه تولید نانوالیاف ایرانی را به قیمت ۳۵۰ هزار دلار خریداری کرد در حالی که نمونه اروپا این دستگاه یک میلیون یورو قیمت داشت.

سرکار سرکار یادآور می‌شود: پس از آن که چینی‌ها متوجه شدند که کره‌ای‌ها دستگاه تولید نانوالیاف ایرانی خریداری کرده‌اند، ده دستگاه از این تجهیزات را سفارش دادند که در حال حاضر هفت دستگاه در چین نصب شده و در حال کار است. عملکرد این تجهیزات تولید نانوالیاف به گونه‌ای است که در حال حاضر از اروپا نیز سفارش‌هایی برای خرید دریافت کرده‌ایم.

شنیدن چنین صحبت‌هایی از زبان شخص اول حوزه فناوری نانو یعنی شکی در توانمندی این صنعت وجود ندارد و بسیاری از کشور‌ها چاره‌ای جز همکاری با محققان و تولید کنندگان ایرانی ندارند، اما انگار گاهی آب در خود کشور هم سربالا می‌رود.
 
سنگ گمرک سرِ صادرات نانویی را می‌شکند / چرا صادرات ماسک نانویی ممنوع شده است؟
 
نادر نادری مدیرعامل شرکت فناوران نانو مقیاس در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو در خصوص زمینه فعالیت این شرکت می‌گوید: ما تولید کننده دستگاه الکتروریسی و محصولات نهایی مبتنی بر نانوالیاف در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه این شرکت از سال ۱۳۸۳ کار  خود را شروع کرده است، می‌افزاید: یکی از محصولات ما ماسک‌های تنفسی نانویی است که استاندارد‌های اروپا را هم  دارد.

نادری تاکید می‌کند: در یک سال گذشته تقریبا ۱۰۰ هزار ماسک تنفسی نانویی به کشور‌هایی همچون تایلند، مالزی، پاکستان و چین داشته‌اند.

شاید جالب باشد که بدانید این شرکت تا هفته گذشته به روال قبل خود کار صادرات را انجام می داده، اما حالا که بهترین فرصت برای توسعه این صنعت و گسترش تولید در کنار گرفتن سفارش‌های بیشتر است، ارگانی به نام گمرک ایران راه صادرات را بسته است.

مدیرعامل این شرکت نانویی در این باره می‌گوید: قبل از ارسال محصولات سفارشی به گمرک استعلام می‌کنیم، بعد محصول را به گمرک می‌بریم و حالا یک هفته است که اعلام شده حق صادرات نداریم، اما علت آن را به ما اعلام نکرده‌اند.

همه دنیا بر این باورند که صادرات دایره ارتباطات را گسترده‌تر می‌کند و می‌تواند یک بازار رقابتی نیز ایجاد کند، اما اینکه چرا گاهی در کنار عهدشکنی‌های خارجی، قوانین دست و پاگیر داخلی هم دلیلی برای کاهش صادرات می‌شود، نکته‌ای است که باید مسئولین مربوطه پاسخگو باشند!
 

نظر شما