شناسهٔ خبر: 38106013 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

حوزه بهداشت و رفاه

سکته مغزی؛ دومین عامل مرگ ایرانی‌ها/ زمان طلایی درمان سکته مغزی

دبیر علمی دوازدهمین کنگره سکته مغزی ایران با اشاره به زمان طلایی درمان سکته مغزی بیان کرد:برای درمان موفقیت آمیز سکته مغزی زمان طلایی ماکزیمم ۴.۵ ساعت وجود دارد؛ به دلیل آن که بعد از وقوع سکته هر دقیقه، ۲میلیون سلول مغزی و هر یک ساعت، ۱۲۰ میلیون سلول مغزی از بین می رود. بدین ترتیب برای درمان سکته و رساندن مریض به SCU باید بموقع اقدام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر سیدعبدالرضا قریشی- تکنیسین مغز و اعصاب و دبیر علمی دوازدهمین کنگره سکته مغزی با بیان این که سکته مغزی اختلال عملکرد مغز در اثر اخلال در خونرسانی به نسج مغز گفته می شود، ادامه داد:سکته مغزی دومین عامل مرگ ایرانی ها و سومین عامل مرگ در دنیا به شمار رفته و رایج ترین دلیل عجز در دنیا شمرده می شود.

او با بیان اینکه این بیماری به شروطی قابل معالجه است، ذکر کرد:شیوع سکته مغزی در ایران ۱۵۰ در هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت است و به نوعی در ایران سالانه ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به این بیماری می شوند.

بروز ۲۵ درصد از سکته های مغزی در افراد زیر ۵۵ سال

قریشی اظهار کرد:۲۵ درصد از سکته های مغزی در افراد زیر ۵۵ سال به وقوع می پیوندد و این مسئله بار اقتصادی فراوانی برای خانواده و جامعه به همراه دارد؛ به دلیل آنکه نیروهای فعالی که به اصطلاح نان آور خانواده بوده اند تبدیل به افرادی ضعیف و حتی زمین گیر میشوند که احتیاج به هزینه و مراقبت دارند.

قریشی یکی از راه های کاهش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را راه اندازی واحدهای حاد سکته مغزی دانست و اعلام کرد:SCU یا واحدهای حاد سکته مغزی میتواند مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را ۳۰ درصد تقلیل دهد که خوشبختانه در کشور ما و به خصوص در تهران این واحدها راه اندازی شده است و خانواده ها در صورتی که متوجه پیدایش سکته مغزی در یکی از اعضای خانواده خویش شدند، در صورت تماس با ۱۱۵، نیروهای اورژانس بیمار را به بیمارستان های مجهز به SCU منتقل خواهند کرد.

او خاطر نشان کرد:برای درمان موفقیت آمیز سکته مغزی، ماکزیمم ۴.۵ ساعت زمان طلایی وجود دارد؛ به دلیل آنکه بعد از وقوع سکته هر دقیقه، ۲ میلیون سلول مغزی و هر یک ساعت، ۱۲۰ میلیون سلول مغزی از بین می رود. بدین ترتیب برای درمان سکته و رساندن بیمار به SCU باید به موقع مبادرت شود و مردم با علائم اولیه سکته مغزی مانند اختلال اتفاقی در تکلم، بینایی و از کارافتادن غیرمنتظره دست یا پا آشنا باشند.

به گزارش دبیرخانه دوازدهمین کنگره سکته مغزی ایران، این کنگره در روزهای ۱۴ الی ۱۶ اسفند ماه در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران برپا می شود.

نظر شما