شناسهٔ خبر: 38103211 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دبیر علمی دوازدهمین همایش سکته مغزی:

زمان طلايي درمان سکته مغزي را جدي بگيريد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- برای درمان موفقیت آمیز سکته مغزی زمان طلایی حداکثر 4 و نیم ساعت وجود دارد، زیرا پس وقوع سکته هر دقیقه 2 میلیون سلول مغزی و هر یک ساعت 120 میلیون سلول مغزی از بین می‌رود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از دبیرخانه دوازدهمین همایش سکته مغزی ایران، آقای دکتر سیدعبدالرضا قریشی متخصص مغز و اعصاب و دبیر علمی دوازدهمین همایش سکته مغزی در آستانه برگزاری این همایش که در روز‌های 14 تا 16 اسفند در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برپا می‌شود، گفت: سکته مغزی اختلال عملکرد مغز در اثر اختلال در خون رسانی به نسج مغز گفته می‌شود.
وی افزود: سکته مغزی دومین عامل مرگ ایرانی‌ها و سومین عامل مرگ در جهان به شمار می‌رود و شایع‌ترین علت ناتوانی در دنیاست البته به شروطی این بیماری قابل درمان است.
دبیرعلمی دوازدهمین همایش سکته مغزی ایران ادامه داد: شیوع سکته مغزی در ایران 150 در صد هزار نفر جمعیت است و به نوعی در ایران سالانه 100 هزار نفر مبتلا به این بیماری می‌شود.
آقای دکتر قریشی گفت: 25 درصد از سکته‌های مغزی در افراد زیر 55 سال به وقوع می‌پیوندد و این مسأله بار اقتصادی فراوانی برای خانواده و جامعه به همراه دارد، زیرا نیرو‌های فعالی که به اصطلاح نان آور خانواده بوده‌اند تبدیل به افرادی ناتوان و حتی زمین‌گیر می‌شوند که نیاز به هزینه و مراقبت دارند.
وی یکی از راه‌های کاهش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را راه اندازی واحد‌های حاد سکته مغزی دانست و گفت: SCU یا واحد‌های حاد سکته مغزی می‌تواند مرگ و میر ناشی از سکته مغزی را 30 درصد کاهش دهد که خوشبختانه در کشور ما و به ویژه در تهران این واحد‌ها راه‌اندازی شده است و خانواده‌ها در صورتی که متوجه بروز سکته مغزی در یکی از اعضای خانواده خود شدند در صورت تماس با 115 نیرو‌های اورژانس بیمار را به بیمارستان‌های مجهز به SCU منتقل خواهند کرد.
وی افزود: برای درمان موفقیت‌آمیز سکته مغزی زمان طلایی حداکثر 4 و نیم ساعت وجود دارد، زیرا پس وقوع سکته هر دقیقه 2 میلیون سلول مغزی و هر یک ساعت 120 میلیون سلول مغزی از بین می‌رود بنابراین برای درمان سکته و رساندن بیمار به SCU باید به موقع اقدام شوند و مردم با علایم اولیه سکته مغزی همچون اختلال ناگهانی در تکلّم، بینایی و از کار افتادن ناگهانی دست یا پا آشنا باشند.

نظر شما