شناسهٔ خبر: 38102339 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

320 میلیارد برای ترمیم 800 کیلومتر از راه‌های استان اصفهان نیاز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: ۸۰۰ کیلومتر خرابی در راه‌های شریانی استان داریم که ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، همه این ها با توجه به افزایش ۴ برابری هزینه‌ها و کاهش اعتبارات به نصف سال گذشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی خضری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک دهه فجر از افتتاح ۷۸ طرح با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان در استان اصفهان خبر داد و اظهار کرد: در دهه فجر کلنگ‌زنی ۴۵ پروژه با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان در زمینه طرح‌های محرومیت‌زدایی از راه‌های روستایی انجام خواهد گرفت، ۶۰ کیلومتر از این راه‌ها در ابتدای سال ابلاغ شده و ماه پیش هم ۵۰ کیلومتر ابلاغ شد.

کاهش 40 درصدی اعتبارات استانی در حوزه راه‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان افزود: راه‌های استان اصفهان ۱۲ هزار کیلومتر شامل راه‌های آزادراهی، بزرگراهی، شریانی، اصلی، فرعی و روستایی می‌شود، استان اصفهان یکی از استان‌های پرتردد است، حدود ۲۷۱ میلیون تردد در ۱۰ ماهه سال ۹۸ توسط دستگاه‌های ترددشمار ثبت شده که نشان‌دهنده افزایش ۷ درصدی تردد است.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط‌کشی جدید کردیم، همچنین ۲۰ کیلومتر روشنایی مسیر، ۴۰ کیلومتر نیوجرسی و گاردریل و ۵۰ نقطه آشکارسازی شد که اینها در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای بوده است.

خضری از لکه‌گیری و روکش آسفالت گرم ۲۸۰ کیلومتر از راه‌های استان نیز خبر داد و گفت: ۴۳۸ کیلومتر از راه‌های فرعی و روستایی را نیز سیلکوت کردیم، حجم زیادی از راه‌های استان دچار خرابی بیش از حد بوده است که با وجود کاهش ۴۰ درصدی اعتبارات استانی تلاش شده با استفاده از امکانات موجود کارها انجام شود و راه‌ها را ایمن کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به شانه‌سازی ۴۲۰ کیلومتر از راه‌های استان مطرح کرد: در سال ۹۸ در طرح ملی ابرار هم پیشرفت خوبی داشتیم که به طول ۶۰ کیلومتر این طرح اجرا شد، لازم به ذکر است که اکثر پروژه‌های استان در سال ۹۸ بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

رتبه اول اصفهان در مجتمع‌های خدمات رفاهی

وی از افتتاح ۴ مجتمع خدمات رفاهی در ایام دهه فجر نیز خبر داد و اظهار کرد: استان اصفهان در کل ۵۰ مجتمع خدمات رفاهی داشته و رتبه اول را در کشور دارد، تلاش کرده‌ایم در این مجتمع‌ها خدمات خوبی به هم‌وطنان ارائه داده شود چرا که وجود این مجتمع‌ها در کاهش تصادفات می‌تواند مؤثر باشد.

خضری در ادامه دسترسی‌های غیرمجاز به محورها را یکی از دلایل مؤثر در تصادفات دانست و عنوان کرد: با هماهنگی دادستان استان و شهرستان‌ها قول مساعدی در جهت انسداد دسترسی‌های غیرمجاز داده شد که با کمتر شدن اینها کاهش تصادفات را خواهیم داشت، از فعالیت دست‌فروش‌ها در حاشیه جاده‌ها نیز جلوگیری خواهد شد که در این زمینه با همکاری نیروی انتظامی اقدام می‌شود و تلاش می‌شود که برخورد قاطع و قانونی داشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به فعالیت ایستگاه‌های امنیت سلامت در بعضی از محورهای استان اصفهان گفت: در نوروز ۹۸ محور اصفهان کاشان و کاشان قم را محوری امن قرار دادیم که در این محورها غیر از یک تصادف، تصادف دیگری گزارش نشد.

وی همچنین مطرح کرد: حضور پلیس جهت کنترل مسیر و وجود ایستگاه امنیت سلامت در محورهای ایمن باعث کاهش تصادفات می‌شود، در نوروز 99 محور طریق‌الرضا که همان محور خور جندق به سمت مشهد می‌شود و محور قدیم اصفهان تهران را محور امن قرار خواهیم داد. 

خضری ادامه داد: تلاش ما این است که در محورهای ایمن کنترل سرعت و کاهش تصادفات جاده‌ای را داشته باشیم، کنترل و نظارت را با سیستم‌ها و سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور خواهیم داشت، در سال ۹۷ تعداد ۱۰۵ دوربین ثبت تخلفات داشتیم و تا پایان سال ۹۸ تلاش می‌کنیم که تعداد این دوربین‌ها به ۱۴۰ عدد برسد.

راننده اتوبوس واژگون شده در ورودی سپاهانشهر کاملاً خواب بوده

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اضافه کرد: سال ۹۷ تعداد تخلفات ارسالی به پلیس ۱۸۱ هزار مورد بوده است که این آمار در ۱۰ ماهه سال ۹۸ به ۶۰ هزار تخلف ارسالی رسیده است که نشان‌دهنده رصد و کنترل بیشتر مسیرها است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس رصد دوربین‌های سپهتن که در اتوبوس‌ها نصب است در سه چهار تصادف اخیر در ناوگان حمل و نقل عمومی علت تصادف عامل انسانی بوده است و در تصادف ورودی سپاهان‌شهر راننده کاملاً خواب بوده است.

خضری همچنین بیان کرد: جهت رفع این مشکل بر اساس ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی مبنا بر این شده است که کلیه شرکت‌های حمل و نقل مسافر باید اتاق مانیتورینگ داشته باشند و ناوگان خود را کنترل کنند، همچنین پلیس راه باید کنترل شدید نسبت به اتوبوس‌ها داشته باشد که در همین راستا از ساعت ۲۲ تا ۷ صبح مجدداً ناوگان متوقف شده و دفترچه‌های آن‌ها کنترل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه از تشدید نظارت در پایانه‌های مسافربری نیز خبر داد و گفت: غربالگری سلامت رانندگان نیز یکی از کارهایی است که در دست انجام است به عنوان مثال در هفته گذشته در پایانه صفه و کاوه تست غربالگری سلامت انجام شد و کارت هوشمند افرادی که تستشان مثبت شد طبق کمیسیون ماده ۱۱ به مدت ۳ ماه غیرفعال شد.

کاهش 8 درصدی تصادفات منجر به فوت در راه‌های برون‌شهری و روستایی

وی رسیدگی پلیس راه به موارد گزارشی را نیز مهم دانست و عنوان کرد: قرار بر این شده است که در تمام اتوبوس‌ها تابلویی نصب شود و شماره تلفن ۱۱۰۱۲۰ و سامانه ۱۴۱ و شماره مدیر پاسخگویی شرکت و همچنین سامانه پیامکی ۳۱۴۱ نصب شود تا مسافران در صورت توقف غیرمجاز و حمل بار غیرمجاز و موارد دیگر بتوانند موضوع را گزارش کنند.

خضری در ادامه به بیان آمار ۱۰ ماهه تصادفات در استان اصفهان پرداخت و اذعان کرد: تعداد تصادفات منجر به فوت در راه‌های برون‌شهری و روستایی استان اصفهان در سال ۹۷ تعداد ۳۱۷ مورد بوده که این آمار در سال در ۱۰ ماهه ۹۸ به ۲۹۲ مورد رسیده است که کاهش ۸ درصدی را شاهد هستیم، همچنین در ۱۰ ماهه سال ۹۸ تعداد ۳۶۴ نفر در تصادفات در راه‌های برون‌شهری و روستایی فوت کردند که این آمار در سال ۹۷ تعداد ۳۷۴ مورد بوده است و شاهد کاهش ۳ درصدی در ۱۰ ماهه سال ۹۸ هستیم.

حمل بار غیرمجاز و اختلال در سیستم ترمز ناوگان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در رابطه با حمل بار تجاری توسط ناوگان مسافربری عنوان کرد: این اقدام بسیار خطرناک است، اتوبوس در هر بار تردد می‌تواند ۱۶۰۰ کیلوگرم بار تجاری حمل کند و هر بسته هم می‌تواند ۴۰ کیلو باشد اما در حال حاضر بالای ۳ تن بار تجاری توسط اتوبوس‌ها حمل می‌شود، پلیس راه موظف شده که این اتوبوس‌ها را متوقف کرده و بار آن‌ها توقیف شود؛ حمل بار تجاری به لحاظ علمی و مهندسی باعث می‌شود که مرکز ثقل اتوبوس تغییر کند و سیستم ترمز نتواند کار خود را به درستی انجام دهد که این موجب واژگونی ناوگان می‌شود. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال اتوبوسی از اصفهان که در محور تبریز واژگون شد به دلیل حمل بار غیرمجاز بوده است و فقط ۱۰ دستگاه لباسشویی در جعبه کنار این اتوبوس بوده است؛ در شهر اصفهان در حاشیه ترمینال کاوه و بعد از آن دفاتری تحت عنوان تخلیه بار شکل گرفته است که حتی اتحادیه هم برای خود ثبت کرده‌اند، در مقاطعی هم این دفاتر را پلمب کردیم اما مجدداً باز شدند، کار این شرکت‌ها کاملاً غیرانسانی است.

خضری در ادامه بیان کرد: بعد از تصادفاتی که به دلیل حمل بار غیرمجاز صورت گرفته است یک ماده قانونی جدید اضافه شد و کمیسیون ماده ۱۴ در مورد تخلفات خود ناوگان شکل گرفت، گشت‌های راهداری و نظارت بر ترابری را نیز داریم، با شرکت‌های مسافربری نیز در این رابطه اتمام حجت کرده‌ایم، به دلیل اینکه حفظ جان مردم اهمیت دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان تأکید کرد: باید ابتدای کار را درست کرده و دفاتر تخلیه بار مدیریت شود، بار باید توسط شرکت‌های خرده باری جابجا شود، در سال‌های گذشته به چند کامیون هم اجازه می‌دادیم که وارد شهر شده و بار بزنند اما در حال حاضر این بار به جعبه بغل اتوبوس‌ها انتقال پیدا کرده است.

خرابی 800 کیلومتر راه‌های شریانی استان

فرزاد دادخواه معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان نیز در ادامه این نشست از کاهش اعتبارات و تخصیصات استانی خبر داد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور نقدینگی کم در مقابل افزایش چند برابری هزینه‌ها را داشته‌ایم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: طول راه‌های استان زیاد است، در همین راستا با بازدید میدانی و برداشت توسط دستگاه‌های مخصوص جاده‌ها کنترل می‌شوند، ۸۰۰ کیلومتر خرابی در راه‌های شریانی استان داریم که ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، همه این ها با توجه به افزایش ۴ برابری هزینه‌ها و کاهش اعتبارات به نصف سال گذشته است.

وی با تأکید بر اینکه باید از روش‌های نوین آسفالت استفاده کنیم، گفت: حجم بالای تردد وسایل نقلیه سنگین و حمل بارهای غیرمجاز و وجود معادن در سطح استان به جاده‌های استان خسارت سنگینی وارد می‌کند و خسارتی که از کامیون‌ها گرفته می‌شود مطمئناً کفاف برطرف کردن خسارت به جاده‌های استان را نمی‌دهد.

دادخواه در ادامه بیان کرد: بین ۳ تا ۵ درصد هزینه ساخت یک کیلومتر راه باید صرف نگهداری راه شود اما عددی بسیار کمتر در سال به این مورد اختصاص داده می‌شود، به عنوان مثال جاده اصفهان تهران ۱۰۰ کیلومتر خرابی دارد اما عوارض هم برای این موضوع کفاف نمی‌دهد، در ماه‌های اخیر بخش خصوصی به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان قرارداد با وزارت راه بسته است اما این مبلغ هم کفاف این خرابی را نمی‌دهد، از طرفی هم نمی‌شود عوارض دریافتی از مردم را زیاد کرد بنابراین لازم است توجه بیشتری به اعتبارات در بخش راه‌ها شود.

ایمن کردن محورها در راستای کاهش تصادفات

معاون راهداری اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان ۴۱۵ کیلومتر آزادراه، ۱۸۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۲۱۰۰ کیلومتر راه اصلی و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم.

وی در رابطه با اقدامات جهت دفع نقاط حادثه‌خیز گفت: ۲۵ دستگاه زیرگذر اجرا شده، در حال اجرا یا قرارداد مربوط به آن‌ها بسته شده و آماده اجرا در سال ۹۸ هستند، هر سال طرح راهداری نوروزی را داریم که به دلیل راهداری زمستانی کار سختی است و محورهای هدف سفرهای نوروزی را بازدید کرده و تمام نواقص رصد شده و تا ۲۰ اسفند این نواقص برطرف می‌شود.

دادخواه در ادامه بیان کرد: آشکارسازی دماغه‌هایی که برای نقاط خروجی از آزادراه‌ها است در ۵۰ نقطه در استان اصفهان در حال انجام است، بیش از ۵ هزار تابلو در سال ۹۸ نصب شد، بالغ بر ۵۰۰ متر تابلوهای اطلاعاتی در جاده‌های استان نصب شده است.

معاون راهداری اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه مجوزهای روشنایی به صورت تک نقطه است، اذعان کرد: اقدامات مربوط به محور آزادگان به دلیل مصوب شدن مترو شاهین‌شهر فعلاً متوقف شده است، در رابطه با محور میدان استقلال به خمینی‌شهر هم قرارداد روکش منعقد شده و به عنوان یک محور شهری قرار است تحویل شهرداری اصفهان و خمینی‌شهر شود.

وی در ادامه بر آموزش اهمیت آموزش تأکید کرد و گفت: خبرنگاران در آموزش رانندگان مؤثر هستند، مردم را به این موضوع حساس کنید تا قوانین و نکات ایمنی را در رانندگی رعایت کنند چراکه بیشترین عامل تصادفات عامل انسانی است.

دادخواه در پایان گفت: سایت امداد جاده‌ای در حال به نتیجه رسیدن است، بخش عمده فوتی‌ها در زمان انتقال و رسیدن به بیمارستان است که این سایت‌ها رسیدن به بستر مجروحان را کاهش داده و مطمئنا در کاهش آمار فوتی‌ها مؤثر است.

توزیع 380 هزار حلقه لاستیک بین ناوگان حمل و نقل

علیرضا جعفری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در رابطه با توزیع لاستیک در بین رانندگان گفت: توزیع لاستیک را با توجه به حساسیت و شرایط اقتصادی از سال ۹۸ داشتیم، در همین راستا ۳۸۰ هزار حلقه لاستیک بین ناوگان حمل و نقل بین شهری عمومی توزیع شده است، در کل ۲۴ شهرستان استان اصفهان امکانات گذاشته شده که رانندگان حواله لاستیک را از شهرستان خود دریافت کنند و نیازی به مراجعه به مرکز استان نباشد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اضافه کرد: در استان اصفهان میانگین عمر حمل و نقل مسافر و بار  برای بار حدود ۲۰.۴۵ سال، مسافر برای اتوبوس 10 سال، مینی‌بوس ۲۴ سال و سواری ۹ سال است، اتوبوس‌هایی که سن بالای ۵۰ سال دارند به حمل و نقل کارخانه‌ها و مسیرهای کوتاه‌تر منتقل شده و با اتوبوس‌های جدید جایگزین می‌شوند.

وی در پایان در رابطه با تصادفات مطرح کرد: با توجه به حجم زیاد ترددها و سفرها لازم است که مردم نسبت به آنچه اطرافشان اتفاق می‌افتد بی‌توجه نباشند و مسافران اتوبوس با شماره‌هایی که اعلام شد تماس بگیرند و از این سامانه استفاده کنند و تخلفات رانندگان را اطلاع‌رسانی کنند، حدود ۹۸ درصد شکایات در بخش حمل و نقل و سایر بخش‌ها پاسخ داده شده است.

انتهای پیام/63088/م30/

نظر شما