شناسهٔ خبر: 38090646 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کرونا

مرگ نخستین آمریکایی بر اثر آلودگی به ویروس کرونا

مقامات هنگ کنگ از روز شنبه همه مسافرانی را که از سرزمین چین وارد این منطقه می‌شوند به مدت دو هفته قرنطینه خواهند کرد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ خبرگزاری رویترز به نقل از نیویورک تایمز از مرگ نخستین آمریکایی بر اثر آلودگی به ویروس کرونا در ووهان چین خبر داد.
 
گزارش اختصاصی خبرنگار صدا و سیما از پکن
<div id="video-display-embed-code_4493407" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2640428/4493407?width=350&height=250"></script></div>
 
اتباع فرانسه در صورت ضرورت به چین سفر کنند
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس؛ وزارت امور خارجه فرانسه، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت فرانسه تصمیم گرفت به اتباع خود توصیه کند فقط در صورت ضرورت به چین سفر کنند.
در این بیانیه آمده است: «با توجه به تحولات مربوط به شیوع ویروس جدید کرونا و ​محدودیت‌هایی که مقامات چینی اتخاذ کرده اند، تصمیم گرفته شد توصیه‌ها به مسافران، تغییر و رنگ نقشه چین به نارنجی (سفر توصیه نمی‌شود مگر در موارد ضروری) تغییر یابد». این بیانیه پس از نشست ظهر امروز هیئت وزیران فرانسه که به ریاست ادوار فیلیپ، نخست وزیر این کشور برگزار شد، انتشار یافت.
 
چین دومین بیمارستان را برای پذیرش مبتلایان به کرونا احداث کرد
گزارش‌ها از گشایش بیمارستانی دیگر در شهر ووهان چین مرکز شیوع ویروس کرونا حکایت دارد.
شبکه تلویزیونی دولتی چین (سی سی تی وی) اعلام کرد در شهر ووهان بیمارستانی دیگر به منظور ارائه خدمات به افراد آلوده به ویروس مهلک کرونا احداث شده است و این بیمارستان ۱۵۰۰ تختخواب دارد.
بنابر گزارش این شبکه، نخستین گروه پزشکی وارد این بیمارستان در شهر ووهان شده است و پذیرش بیماران از روز شنبه انجام می‌شود. این بیمارستان ۳۲ بخش و یک اتاق عمل دارد.
در شهر ووهان، مرکز استان هوبی، به منظور ارائه خدمات درمانی به شمار قابل توجه افرادی که آلوده به ویروس کرونا شده اند ساختمان‌ها به بیمارستان تبدیل شده است.
نخستین بیمارستان برای پذیرش مبتلایان به این بیماری طی مدت هشت روز در چین احداث شد.
مرکز بهداشت استان هوبی روز شنبه اعلام کرد ۶۹۹ نفر در این استان قربانی ویروس کرونا شده اند.
 
تایید پنج مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا در فرانسه
وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرد پنج مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا در فرانسه تایید شده است و به این ترتیب شمار افراد آلوده به این ویروس در فرانسه به ۱۱ نفر افزایش یافت.
وزیر بهداشت فرانسه افزود وضع سلامت این افراد شامل چهار بزرگسال و یک کودک نگران کننده نیست.
شش مورد مبتلا به ویروس جدید کرونا نیز پیش از این شناسایی شده بودند. گرچه وضع جسمانی اغلب آن‌ها بهبود یافته است، اما همچنان در بیمارستان بستری هستند.
وزیر بهداشت فرانسه تصریح کرد: این، نوعی کلاستر (خوشه ای) است؛ بدین معنا که موارد متعددی از افراد آلوده به این ویروس پیرامون ”مورد اولیه“ جمع می‌شوند. مورد اولیه مبتلا به ویروس کرونا در فرانسه یک تبعه انگلیسی است که از سنگاپور بازگشته است. وی اواخر ماه ژانویه چند روزی در منطقه کونتامین-مونتژوا (Contamines-Montjoie) در کوه‌های آلپ فرانسه اقامت داشت.
وزیر بهداشت فرانسه افزود این پنج مورد مبتلا به ویروس جدید کرونا با این تبعه انگلیسی تماس نزدیک داشته اند. بدین ترتیب مجموع افراد مبتلا به این ویروس در فرانسه به ۱۱ نفر رسید که همگی این افراد از اتباع انگلیسی هستند. همه افراد آلوده به ویروس کرونا جمعه شب در بیمارستان بستری شدند.
انیس بوزن تصریح کرد: ”وضعیت بالینی آن‌ها به هیچ وجه وخیم نیست“.
وی افزود: با این حال مقامات فرانسه در تلاشند افرادی که با این تبعه انگلیسی آلوده به کرونا در تماس نزدیک بوده اند، پیدا و آن‌ها را مطلع کند.
 
چین برای مقابله با ویروس کرونا, ربات ها را به خدمت گرفته است
ربات‌های نسل پنجم در استان گوانگدونگ در جنوب چین برای تعیین درجه حرارت بدن افراد به خدمت گرفته شده اند تا تماس فرد به فرد در بحبوحه شیوع ویروس کرونا کاهش یابد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین، این روبات‌ها نه تنها می‌توانند به سرعت دمای بدن افراد را مشخص کنند بلکه همچنین می‌توانند تشخیص دهند که آیا افراد ماسک زده اند یا خیر. از این ربات‌ها در بسیاری از شرکت‌ها و مکان‌های شلوغ در سراسر چین کشور استفاده شده است.
یانگ فِنگ رئیس تیم امنیتی یک شرکت در گوانگژو گفت: "این ربات‌ها نیاز به تعداد زیادی نیروی انسانی در مقابله با شیوع ویروس کرونا را کاهش داده اند. این ربات‌ها همچنین می‌توانند ارتباط بین نگهبانان ما و افراد دیگر را کاهش دهند و بسیار راحت هستند. "
این ربات‌ها که می‌توانند دمای بدن ده‌ها نفر را به طور همزمان مشخص کنند، بسیار کارآمد هستند و می‌توانند خطر عفونت کارمندان خط مقدم را تا حد زیادی کاهش دهند.
<div id="video-display-embed-code_4490447" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2640428/4490447?width=350&height=250"></script></div>
ژانگ شائوفی مهندس توسعه این ربات گفت:" این ربات از نظر پیکربندی سخت افزاری فعلی می‌تواند دمای بدن حدود ۱۰ نفر را به طور همزمان اندازه گیری کند. این ربات همچنین می‌تواند عملکرد‌های اندازه گرفتن درجه حرارت بدن و عکس‌های فوری را با هم ترکیب کند. به عنوان مثال، این ربات هر زمان که دمای بدن کسی غیر طبیعی باشد، یک عکس با دقت بالا از آن فرد می‌گیرد.
 
افرادی که از چین وارد هنگ کنگ می‌شوند از این پس قرنطینه خواهند شد
مقامات هنگ کنگ از روز شنبه همه مسافرانی را که از سرزمین چین وارد این منطقه می‌شوند به مدت دو هفته قرنطینه خواهند کرد. این اقدام در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا جدید است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، از این پس از مسافر جدیدی که از سرزمین چین وارد هنگ کنگ می‌شود به مدت دو هفته در خانه خود، در هتل یا هر اقامتگاه دیگری بماند و خارج نشود. تماس‌های تلفنی و بازدید‌های ناگهانی هم صورت خواهد گرفت تا مقامات اطمینان یابند قرنطینه رعایت می‌شود. افرادی که این قوانین را نقض کنند به مدت شش ماه زندانی خواهند شد.
با این تدابیر سخت گیرانه که شرایط آن تا شش ساعت پیش از اجرای آن در نیمه شب شنبه اعلام نشده بود، دولت هنگ کنگ امیدوار است موج افرادی را که از سرزمین چین وارد این منطقه می‌شوند به شدت کاهش دهد. جان لی وزیر امنیت هنگ کنگ اعلام کرد ما به این ترتیب از ورود بسیاری از مسافران جلوگیری خواهیم کرد.
مسافرانی که بدون در نظر گرفتن محل اسکان وارد هنگ کنگ می‌شوند به اقامتگاه‌هایی منتقل خواهند شد که توسط مقامات به این منظور در نظر گرفته شده اند. افرادی که طی ۱۴ روز گذشته در سرزمین چین اقامت داشتند و از کشور دیگری وارد هنگ کنگ می‌شوند هم شامل این تدابیر خواهند شد.
مقامات هنگ کنگ از میان کارکنان و دانشجویان نیرو‌های داوطلب را به کار گرفته اند تا تماس‌های نظارت روزانه و بازدید‌های ناگهانی را از محل اقامت افراد در قرنطینه اجرایی کنند.
جمعه شب اندکی پیش از اجرای این تدابیر صف طولانی در برابر مرز هنگ کنگ با شهر شنزن در چین شکل گرفت. پلیس اعلام کرد بامداد شنبه تنها سه نفر با عبور از پل مرزی وارد هنگ کنگ شدند. برخی مشاغل نیز از قرنطینه معاف شده اند که از آن جمله می‌توان به خدمه پرواز، خدمه کشتی و رانندگان خودرو‌های سنگین اشاره کرد تا به این ترتیب از کمبود آذوقه در هنگ کنگ جلوگیری شود.
هنگ کنگ هنوز شیوع سارس را در سال ۲۰۰۳ به یاد دارد که ۲۹۹ کشته در این منطقه برجای گذاشت. از ابتدای شیوع ویروس کرونا در چین مصرف کنندگان برای ذخیره مواد غذایی و مایحتاج خود به طور مرتب به سوپرمارکت‌ها هجوم می‌برند. این در حالیست که مقامات هنگ کنگ هرگونه خطر کمبود مواد غذایی را رد می‌کنند.
شیوع ویروس کرونا تا کنون ۷۲۲ کشته در چین برجای گذاشته است. در هنگ کنگ ۲۵ نفر به این ویروس آلوده شده است و یک نفر نیز جان خود را از دست داد.
 
مرگ یک ژاپنی بر اثر ابتلا به کرونا
وزارت خارجه ژاپن از مرگ یک ژاپنی بر اثر ذات الریه خبر داد. این فرد در بیمارستانی در ووهان بستری بود.
 
۱۳۸ نفر از کارکنان بیمارستان ووهان به ویروس کرونا آلوده شدند
پایگاه اینترنتی نشریه نیویورک تایمز از مبتلا شدن دست کم ۱۳۸ نفر از کارکنان بیمارستان ووهان چین، به ویروس کرونا خبر داد.
یک فرد آلوده به این ویروس که در بیمارستان ووهان بستری شده بود، دست کم ۱۰ نفر از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و ۴ تن از بیماران بستری در این بیمارستان را به کرونا آلوده کرد.
این مورد تنها یک مورد از جزئیات نگران کننده درباره مبتلا شدن ۱۳۸ نفر در ووهان بوده است.
گفتنی است بیش از ۳۴ هزار نفر در ده‌ها کشور به این ویروس آلوده شده اند و شمار قربانیان آن به ۷۰۰ تن رسیده است.
 
شمار قربانیان ویروس کرونا ممکن است از قربانیان سارس نیز فراتر رود
با شیوع ویروس کرونا در چین و در حالیکه شمار قربانیان این ویروس مهلک از مرز ۷۰۰ نفر فراتر رفته است تقریبا این اطمینان وجود دارد که این بیماری مرگبارتر از سارس شود.
مقامات بهداشتی چین اعلام کردند شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در استان هوبی، مرکز شیوع این ویروس، روز جمعه در مقایسه با روز قبل از آن افزایش داشت.
شمار قربانیان این ویروس در چین با ۸۶ نفر افزایش به ۷۲۲ نفر رسید و ممکن است از مرز ۷۷۴ نفری که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ قربانی سندروم حاد تنفسی، سارس، شدند فراتر رود؛ شکل دیگری از کروناریروس که از حیوان به انسان در چین منتقل شد.
از ۳۳۲ مورد ابتلا به ویروس کرونا در ۲۷ کشور تاکنون تنها دو مورد مرگ ناشی از آلودگی به این ویروس در خارج چین یعنی هنگ کنگ و فیلیپین گزارش شده است.
در جریان شیوع سارس در حدفاصل نوامبر سال ۲۰۰۲ و ژوئیه سال ۲۰۰۳، ۷۷۴ نفر در سراسر جهان جان خود را از دست دادند.
به دنبال آنکه چین اعلام کرد شمار افراد آلوده به این ویروس در روز پنجشنبه کاهش داشته است سازمان جهانی بهداشت گفت هنوز زود است بگوئیم که این بیماری همه گیر و جهانی شده است.
پروفسور آلن چنگ متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه ملبورن اعلام کرد اینکه بتوانیم بگوئیم این ویروس تا چه اندازه مرگبار است و چه تعداد از افراد آلوده به این ویروس در نهایت جان خواهند باخت دشوار است.
وی افزود در حالی که به نظر می‌رسد نرخ مرگ و میر ناشی از آلودگی به این ویروس حدود دو درصد باشد این احتمال وجود دارد بسیاری از افراد آلوده به این ویروس مورد آزمایش قرار نگرفته باشند و به همین خاطر ما شمار واقعی تلفات این بیماری را نمی‌توانیم پیش بینی کنیم.
مقامات استان هوبی چین روز شنبه از مرگ ۸۱ نفر دیگر بر اثر آلودگی به ویروس کرونا خبر دادند که ۶۷ نفر آن‌ها ساکن شهر ووهان بودند؛ شهری که ساکنان آن در قرنطینه قرار دارند. در سراسر چین نیز به استثنای دو هزار و ۵۰ نفری که بهبود یافته و آن‌ها که جان باخته اند شمار مبتلایان به ۳۱ هزار ۷۷۴ نفر رسیده است.
مقامات چین شهر‌ها را قرنطینه و اقدام به لغو پرواز‌ها و تعطیلی کارخانه‌ها به منظور جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این ویروس کرده اند؛ ویروسی که شیوع آن بازار‌های جهانی و اقتصاد‌ها وابسته به دومین کشور‌های بزرگ اقتصادی جهان را تحت شعاع قرار داده است.
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت می‌گویند در استان‌های حوالی هوبی یا در هنگ کنگ و ماکائو که ویروس سارس شمار قابل توجهی تلفات در این مناطق گرفت شیوع سریع ویروس جدید کرونا مشاهده نمی‌شود.
در همین حال سازمان جهانی بهداشت درباره کمبود دستکش، ماسک و دیگر تجهیزات مراقبتی برای مقابله با ویروس کرونا در جهان هشدار داده است.
تدروس آدهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد هنگامیکه تجهیزات مورد نیاز اندک و تقاضا بالا باشد شاهد اقداماتی نظیر احتکار به منظور فروش آن‌ها با قیمت بالاتری خواهیم بود به همین دلیل ما خواهان حفظ اتحاد و همبستگی برای مقابله با این ویروس هستیم.
در همین حال دولت تایوان اعلام کرد از روز دوشنبه همه پرو‌های مسافربری و تردد کشتی‌های باری را بین این جزیره و چین به حال تعلیق درخواهد آورد.
تایوان پیشتر تصمیم گرفته بود تعداد قابل توجه و نه همه پرواز‌ها را بین تایوان و چین به حال تعلیق درآورد.
صد‌ها تبعه خارجی در دو هفته گذشته از ووهان چین تخلیه شده اند و مقامات استرالیا روز شنبه اعلام کردند دومین مرحله تخلیه اتباع این کشور از ووهان به دلیل خودداری پکن از اعطای مجوز فرود هواپیمای استرالیا در خاک این کشور با تاخیر مواجه شده است.
 
تایید هفت مورد آلودگی به ویروس کرونا در امارات عربی متحده
مقامات امارات عربی متحده روز شنبه اعلام کردند با تایید دو مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا؛ مجموعا هفت مورد آلودگی به این ویروس در کشور تشخیص داده شده است.
 
قرنطینه شدن یک کشتی گردشگری در ایالت نیوجرسی
یک کشتی گردشگری در ایالت نیوجرسی آمریکا به علت احتمال مبتلا بودن شماری از سرنشینان آن به ویروس کرونا، در قرنطینه قرار گرفت.
یک فروند کشتی گردشگری در شهر بایون ایالت نیوجرسی آمریکا، در پی مشاهده احتمال مبتلا بودن شماری از سرنشینان آن به ویروس کرونا، در قرنطینه پزشکی قرار گرفت.
چند دستگاه خودروی آمبولانس نزدیک این کشتی مشاهده شد.

نظر شما