شناسهٔ خبر: 38088247 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تازه‌ترین اخبار مربوط به بیماری واگیردار چینی

ایران مصون از ویروس کرونا

اشاره: ویروس خطرناک کرونا که از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد، جهان را نگران کرده است. این بیماری تا دیروز 637 چینی و 2 خارجی را به کام مرگ کشانده است. شگفت آنکه پزشکی که نخستین بار این بیماری را شناسایی و اطلاع‌رسانی کرده بود، به این ویروس مبتلا و کشته شد. اکنون ویروس کرونا به یک خطر جدی برای جهانیان تبدیل‌شده، به‌گونه‌ای که سازمان جهانی بهداشت اعلام وضعیت اضطراری برای مقابله با خطر ناشی از این بیماری را اعلام کرده است. در وضعیت کنونی سازمان بهداشت جهانی و پزشکان توصیه می‌کنند که افراد از دست دادن و روبوسی با یکدیگر خودداری کرده و دست‌ها و صورت خود را مرتب شست‌وشو دهند. خوشبختانه قرائن و شواهد نشان می‌دهند که تاکنون ویروس کرونا پایش به ایران باز نشده است. گزارش پیش رو به آخرین جزییات شیوع ویروس کرونا می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز گذشته گفت: ۵۷ دانشجوی ایرانی بازگشته از ووهان چین سالم هستند و روزانه معاینه می‌شوند؛ امروز نیز اولین آزمایش کرونا (تست pcr) از این دانشجویان گرفته می‌شود.
شیوع در ووهان، قرنطینه در تهران
کیانوش جهان‌پور روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دانشجویان ایرانی بازگشته از چین در هتلی تحت قرنطینه ساده هستند، در این حد که با خانواده خود و دیگران فعلاً مراوده ندارند و دلیلی وجود ندارد که محل قرنطینه این دانشجویان اعلام شود، اما موضوع محرمانه‌ای نیست. وی  وضعیت و حال عمومی همه این دانشجویان را خوب اعلام کرد و یادآور شد: امکانات رفاهی لازم برای آنها فراهم‌شده است. روز پنج‌شنبه هم وزیر بهداشت از محل اسکان آنها بازدید و با دانشجویان گفت‌وگو کرد. وزیر بهداشت در این بازدید علاوه بر بررسی خدمات ارائه‌شده در این مرکز، به تیم‌های مختلف بهداشتی حاضر در محل ازجمله تیم‌های بهداشت محیط، تیم‌های اورژانس، تیم مبارزه با بیماری‌ها و...  توصیه‌هایی کرد. یکی از تأکیدات وزیر بهداشت مهیا بودن امکانات رفاهی مناسب برای دانشجویان و به ویژه توجه به وضعیت بهداشت روان این افراد بود. یک پزشک خانم و یک پزشک آقا و تیم بهداشت محیط و اورژانس نیز در این محل مستقر هستند.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: آنها به هر حال باید این دوره قرنطینه ۱۴ روز را طی کنند، اما مشکل خاصی ندارند و هیچ‌کدام نیازی به خدمات درمانی یا بیمارستانی ندارند.

بازگشت 57 نفر از دانشجویان ایرانی مقیم چین 
جهان‌پور درباره بازگشت سایر ایرانیان مقیم چین یا ووهان به کشور نیز گفت: در شهر ووهان حدود ۸۰ ایرانی مقیم بودند و هواپیما برای بازگشت همه آنها فراهم بود، اما به جز این ۵۷ نفر بقیه ایرانیان مقیم این شهر تمایلی برای بازگشت به ایران نداشتند و خودشان نیامدند وگرنه امکانات لازم و پرواز اختصاصی برای بازگشت آنها فراهم بود. در مورد ایرانیان مقیم سایر شهرها و استان‌های چین هم پروازهای غیرمستقیم به کشور برقرار است و اگر بخواهند می‌توانند با پروازهای شرکت‌های خارجی به صورت غیرمستقیم به کشور بازگردند چون به جز ووهان بقیه مناطق چین کانون انتشار بیماری کرونا نیست و بازگشت آنها به کشور ضرورت ندارد.

ویروس کرونا می‌تواند تا ۱۴ روز در بدن فرد مبتلا علامتی نداشته باشد
وی ادامه داد: موارد مشکوک به کرونا و بیماری‌های تنفسی هرروز وجود دارد. تاکنون جواب آزمایش همه افراد مشکوک منفی بوده و هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا تا دیروز (جمعه) در کشور نداشته‌ایم. افرادی که علائم بیماری تنفسی شدید داشته باشند یا در ۱۴ روز گذشته به چین سفر داشته یا با چینی‌ها مراوده داشته‌اند، مشکوک تلقی می‌شوند و از آنها آزمایش گرفته می‌شود و موضوع خاص و نگران‌کننده‌ای نیست که لازم باشد هرروز تعداد افراد مشکوک را اعلام کنیم. همچنین در همه فرودگاه‌ها و پایانه‌های ورودی کشور تیم‌های مراقبت مرزی مستقر هستند و افراد ورودی به کشور را کنترل می‌کنند.

آمار قربانیان مبتلا به ویروس «کرونا» 
ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی‌ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها ازجمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است. کانون اصلی این بیماری، استان «هوبی» و مرکز آن «ووهان» است. کمیسیون ملی سلامت چین روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که تاکنون شمار قربانیان کروناویروس جدید در چین به ۶۳7 نفر رسیده، بیش از ۳۱ هزار و ۱۰۰ نفر به این ویروس آلوده‌شده و درعین‌حال ۱۵۴۰ بیمار نیز درمان و ترخیص شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون ۲ مورد فوت بیمار مبتلا به کرونا در هنگ‌کنگ و فیلیپین ثبت‌شده است که تنها موارد فوتی در خارج از چین به شمار می‌آید.

پزشک افشاگر ویروس کرونا درگذشت
لی ون‌لیانگ، پزشک جوان چینی که برای نخستین بار درباره نشانه‌های شیوع ویروس کرونا هشدار داده بود، خودش بر اثر ابتلا به این بیماری هولناک در بیمارستان درگذشت. این پزشک که خودش متخصص چشم بود، برای نخستین بار گزارش داده بود که متوجه یک ویروس خطرناک مشابه سارس شده است. در بیانیه بیمارستان مرکزی ووهان که پزشک چینی در آنجا بستری بود، گفته می‌شود: «لی ون‌لیانگ عصر پنجشنبه ما را ترک کرد».

علائم ویروس «کرونا» 
کروناویروس می‌تواند باعث بروز اختلالات تنفسی شدید و عفونت حاد ریوی شود. ابتلا به این ویروس ابتدا با تب و سپس سرفه‌های خشک خود را نشان می‌دهد. اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند در صورت درمان طی دو هفته سلامتی کامل خود را به دست می‌آورند. دوره کمون یا نهفتگی نسبتاً طولانی این بیماری تنفسی مرگبار بین چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علائمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

نظر شما