شناسهٔ خبر: 38041226 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

خوشبختی ربطی به وضعیت مادی زندگی ندارد/ در خانواده‌های خوشبخت اصلی به نام توجه وجود دارد

یک روانشناس تأکید کرد: خانواده خوشبخت برای داشتن حس خوب و احساس خوشبختی نیاز به برخورداری مالی ندارد بلکه تفاهم حرف اول را می‌زند بنابراین نباید عدم خوشبختی را به مشکلات مختلف از جمله مشکلات مالی ربط داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی ستاد ازدواج دانشجویی، رضا ناظری، روانشناس و مشاور خانواده، عصر امروز در کارگاه آشیانه ویژه یازدهمین کاروان زوج‌های دانشجو که در محل مجتمع سپیدمشهد برگزار شد، به تبیین چرایی سردی روابط همسران بعد از ازدواج پرداخت و گفت: شروع فرآیند سردی روابط زن و شوهر در واقع از کلام منفی و اشتباه است چرا که کلام، احساس، احساس، هیجان و هیجان، افکار و رفتار ما را می‌سازد.

وی با بیان اینکه عشق این است که اول همسر و بعد خود را ببینیم، تصریح کرد: همسران عاشق تفاهم خوبی نیز دارند؛ حرف «ت» در واژه تفاهم، به معنای تعلق، حرف «ف» به معنای فهمیدن فرصت‌های فراموش شده، «الف» به معنای ارج نهادن به ارزش‌های متقابل، «ه» به منزله همدلی و همفکری و «م» به منزله مهرومحبت در حل مشکلات است.

ناظری با تأکید براینکه هرگز نباید با قوانین دوران تجرد وارد زندگی متأهلی شد، افزود: طی تحقیق گسترده‌ای که گاتمن برای سنجش عامل خوشبختی خانوادگی انجام داده است، مشخص شد خانواده‌هایی که اهل توجه به یکدیگر هستند، احساس خوشبختی بالایی دارند.

این مشاور خانواده تأکید کرد: خانواده خوشبخت برای داشتن حس خوب و احساس خوشبختی نیاز به بهره‌مندی مالی و برخورداری ندارد بنابراین نباید کمبود توجه و عدم خوشبختی را به مشکلات مختلف از جمله مالی ربط داد.

مخاطرات خانواده سرد

 وی در ادامه، از دست دادن امید، مشکلات مالی، روابط غلط با والدین، محدود کردن یکدیگر، عدم گفتگوی مناسب، نداشتن جذابیت ظاهری، نداشتن هیجان، مشکلات جنسی، نداشتن هدف و کنترل کردن یکدیگر را از نشانه‌های خانواده سرد و بی‌توجه برشمرد.

ناظری به همسران توصیه کرد: در گفتگو هردو باید صحبت کنید و میان صحبت هم نپرید؛ مهم، صحبت کردن زن و شنیدن توسط مرد است لذا اگر در گفتگو مشکلاتتان حل نشود نیز اهمیتی ندارد.

این روانشناس به آقایان خاطرنشان کرد: مدیریت روابط خانواده شما با همسرتان، دست شماست؛ سعی کنید به‌گونه‌ای رفتار کنید که نه ناگفتنی‌ها و موارد حساسیت‌زا منتقل شود و نه اینکه قطع رابطه باشد.

مزایای زندگی عاشقانه

وی همچنین رشد، نفوذ کلام، درک، انرژی، گذشت، شوق، صداقت، خلاقیت، مهرورزی و حل مشکلات را از شاخصه‌های خانواده خوشبخت معرفی و خطاب به زوجین تصریح کرد: عاشق هم باشید و عاشقانه زندگی کنید؛ در زندگی عاشقانه، حتی خلاقیت‌ها برای حل مشکلات و جبران کاستی‌ها بالاتر می‌رود.

 ناظری در پایان یادآور شد: کسانی که در لحظه زندگی می‌کنند، برنده هستند؛ حتی سلول‌های بدن هم به مرور تغییر کرده و جدید می‌شوند بنابراین نباید در گذشته بمانیم و افکار منفی را مرور کنیم همچنان که از غذای مانده برای جسممان پرهیز می‌کنیم.

گفتنی است بیست و سومین دوره مراسم ازدواج دانشجویی (طرح ملی همسفر تابهشت) به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، از دی تا اسفندماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/4021/

نظر شما