شناسهٔ خبر: 38038658 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس سابق اتحادیه فن آوران یارانه در گفت‌وگو با ایلنا:

شیوع ویروس کرونا باعث تاخیر در عملیات کونلون بانک شد/ کمتر کسی اقدام به خرید کالای IT‌ می‌کند/ ارز نیمایی به اتحادیه ما نمی‌دهند

رئیس سابق اتحادیه فن آوران یارانه گفت: مطابق اخباری که ما به دست آوردیم بیشتر کارگران و کارمندان چینی از ترس ویروس کرونا سر کار نمی‌روند و روال عادی تولید مختل شده است. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

صاحب‌خبر -

میرمهدی کمیجانی در خصوص تاثیرگذاری ویروس کرونا بر روی این محصولات گفت: 90 درصد کالاهای IT در بازار کشور از تولیدات کشور چین است و سایر برندها نیز محصولات خود را تحت لیسانس در این کشور تولید می‌کنند اما تاکنون انتشار ویروس کرونا تاثیری بر روی بازار نگذاشته است.

عضو هیات رئیسه اتحادیه فروشندگان لوازم کامپیوتر با اشاره به افزایش قیمت در بازار گفت: نوسان قیمت برخی کالاها از جمله کارت‌های حافظه به دلیل بالا رفتن قیمت دلار بوده ضمن آنکه نقل و انتقالات مالی نیز اندکی با مشکل مواجه شده است و همین امر سبب شده که قیمت‌ها افزایش پیدا کنند. از طرف دیگر اکنون زمان سال نو چینی است و تمام کارخانه‌ها به طور طبیعی تعطیل هستند. همین امر سبب شده که زمینه جنس در بازار کم شده است.

وی با تشریح وضعیت کارخانه‌های تولید کالای IT در چین گفت: مطابق اخباری که ما به دست آوردیم بیشتر کارگران و کارمندان چینی از ترس ویروس کرونا سر کار نمی‌روند و روال عادی تولید مختل شده است. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. اکنون کارهای بانکی نیز با تاخیر زیادی انجام می‌شود زیرا کارمندان بانک کونلون که بانک اصلی تاجران ایرانی است، سر کار نمی‌روند. ما امیدواریم که زودتر این وضعیت در چین حل شود زیرا موجودی بازار در ایران محدود است و تا یک زمان مشخصی می‌تواند نیازها را تامین کند بعد از آن شاهد کمبود شدید کالا خواهیم بود.

کمیجانی افزود: فارغ از انتشار ویروس، بحث افزایش قیمت‌ها در این حوزه پس از سال نو چینی مطرح شود. هم کارخانه‌ها به دنبال افزایش قیمت بودند و هم قیمت حمل و نقل به دلیل تحریم‌ها افزایش پیدا کرده بود. البته ما به هیچ عنوان طرفدار افزایش قیمت‌ها نیستیم زیرا اکنون در رکود شدید به سر می‌بریم و کمتر شخصی اقدام به خرید کالای IT‌ می‌کند. الان قدرت مالی مردم کاهش پیدا کرده و بسیار محتاط‌تر شده‌اند و فقط برای اولویت‌های اصلی خود همچون غذا و پوشاک هزینه می‌کنند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند شاید تعداد زیادی از فعالین این صنف مجبور به تعطیل کسب و کار خود شوند.

وی در خصوص تخصیص ارز نیما به واردکنندگان این صنف گفت: این ادعا‌ها فقط حرف است. اگر کسی ثبت و سفارش‌های همکاران ما را ببیند می‌فهمد که اصلا چنین چیزی وجود ندارد. بسیاری از ثبت سفارش‌ها توسط سازمان صمت رد می‌شود و یا اگر به نحوی تایید شوند، بانک مرکزی به آنها ارز نمی‌دهد برای همین است که اینقدر کالای قاچاق و جنس‌های اصطلاحا شوتی افزایش پیدا کرده است. هنوز برای ما مشخص نیست که به چه دلیل ارز نیما به ما نمی‌دهند. آیا می‌خواهند موجودی ارز خود را مدیریت کنند و یا اهداف دیگری دارند.

کمیجانی تصریح کرد: ما فقط انتظار داریم که دولت به مردم دروغ نگوید و آقایان در مصاحبه‌ها ادعا نکنند که فلان مقدار ارز داده شده یا ارز نیمایی موجود است و اخیرا هم که می‌گویند بیش از نیاز واردات ارز نیمایی دارندt دروغ ریشه کشور را می‌سوزاند. به هر حال افرادی هستند که در کف بازار و در جریان کار قرار دارند و می‌توانند ادعاهای آنها را خیلی راحت با سند و مدرک رد کنند.

نظر شما