شناسهٔ خبر: 38035896 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترامپ در سخنرانی سالانه در کنگره آمریکا اذعان کرد

جان آمریکایی‌ها در خاورمیانه به خطر افتاده است

رئیس جمهور آمریکا گفت برای حفاظت از جان آمریکایی‌ها تلاش می‌کنیم به جنگ هایمان در خاورمیانه پایان دهیم؛ جنگ ها، بار سنگینی بر دوش خانواده هایمان است

صاحب‌خبر -

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سی ان ان؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سومین سخنرانی سالیانه خود در کنگره درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد که با تشویق جمهوری خواهان کنگره و بی اعتنایی و برخورد سرد دموکرات ها روبرو شد. در این سخنرانی، اعضای کابینه ترامپ و شماری از میهمانان ویژه حضور داشتند. این نخستین بار بود که یک رئیس جمهور در حال استیضاح، سخنرانی سالیانه اش را ایراد کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4478326"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2638132/4478326?width=350&height=250"></script></div>

ترامپ در سخنرانی سالانه خود در کنگره درباره وضعیت اقتصادی آمریکا و آمریکایی‌ها گفت:
- ثروتمندان، دارایی‌های خود را در محله‌های فقیرنشین سابق هزینه می‌کنند که چنین چیزی بی سابقه است.
- به لطف سیاست‌های من ۱۰ میلیون آمریکایی دیگر نیازی به دریافت مستمری‌های اقتصادی ندارند.
- این ادعا‌ها درحالی مطرح شد که برنی سندرز از نامزد‌های دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اخیرا به صراحت گفت: نیمی از مردم آمریکا با قرض گذران زندگی می‌کنند و ۵۰۰ هزار نفر نیز در آمریکا هر شب در خیابان‌ها می‌خوابند.

خودداری دموکرات‌ها از تشویق کردن ترامپ

- سخنان ترامپ درباره وضعیت اقتصادی آمریکا فقط با تشویق جمهوریخواهان و سکوت و بی اعتنایی دموکرات ها همراه بود.

- اعضای دموکرات کنگره از تشویق کردن رئیس جمهور آمریکا در زمان سخن گفتن از دستاورد‌های دولتش خودداری کردند.
- در حالی که اعضای جمهوریخواه کنگره بار‌ها با بلند شدن از جای خود، برای ترامپ دست زدند، اعضای دموکرات کنگره از جمله نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، حاضر به تشویق سخنان او نشدند. 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4478389"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2638132/4478389?width=350&height=250"></script></div>
- ترامپ در این سخنرانی بدون اشاره به اختلافات شدید میان آمریکا با چین در موضوعات مختلف گفت: هیچ کسی در کشور ما به چینی‌ها نمی‌گفت که دیگر بس است. ما امروز بهترین روابط را با چین داریم. با سیاست‌های دولت من، دیگر به چین اجازه نمی‌دهیم که فرصت‌های شغلی را از آمریکا سرقت کند.

- رئیس جمهور آمریکا گفت: برای حفاظت از جان آمریکایی‌ها تلاش می‌کنیم به جنگ هایمان در خاورمیانه پایان دهیم. خواهان پایان جنگ مزمن در افغانستان و بازگشت نیروهای مان به کشور هستیم. جنگ ها، بار سنگینی بر دوش خانواده هایمان است.

- ترامپ در حالی سخنرانی سالیانه اش را در کنگره برگزار کرد که وی، دومین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست که همزمان با استیضاح، سخنرانی سالیانه در کنگره داشت. نخستین بار این اتفاق در هزار و نهصد و نود و نه روی داده بود.

از سوی دیگر؛ سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد در سخنرانی سالیانه ترامپ اشاره‌ای به موضوع استیضاح نمی‌شود.

ادعا‌های تکراری ترامپ درباره ایران

- ترامپ در ادامه سخنرانی سالیانه خود در کنگره، بدون توجه به سابقه تخریب و کشتار آمریکا در مناطق مختلف دنیا از جمله غرب آسیا و شمال آفریقا مدعی شد: ایران برای به دست آوردن سلاح‌های اتمی تلاش می‌کند و باید به این تلاش‌ها پایان دهد.
- ترامپ بدون در نظر گرفتن واقعیات در باره ایران گفت: به دلیل تحریم‌های قدرتمند ما، اقتصاد ایران حال و روز بسیار بدی دارد.
 
واکنش منفی به حمایت ترامپ از قانون حمل سلاح
- سی ان ان: ترامپ در سخنرانی سالانه با این توجیه که حق مالکیت و حمل سلاح طبق قانون اساسی آمریکا برای مردم محفوظ است، وعده داد که به عنوان رئیس جمهور از این حق محافظت خواهد کرد.
- این اظهارات ترامپ تنها با تشویق مایک پنس معاون وی و نمایندگان جمهوری خواه همراه شد، اما نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان بدون هیچ واکنشی پست سر ترامپ نشسته بود و نمایندگان دموکرات نیز بی حرکت روی صندلی‌های خود بودند و با سکوتشان مخالفت خود را با این اقدام نشان دادند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4479221"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2638132/4479221?width=350&height=250"></script></div>
 
حواشی نطق سالیانه ترامپ
ترامپ با پلوسی دست نداد
دونالد ترامپ پس از تقدیم متن سخنرانی سالانه خود به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به رغم اینکه پلوسی برای دست دادن با وی دست خود را به سمت او دراز کرده بود، ترامپ از دست دادن با وی خودداری کرد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4478319"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2638132/4478319?width=350&height=250"></script></div>
 
هنگامی که دونالد ترامپ برای ایراد سخنرانی سالانه خود وارد صحن کنگره شد، در حالی که هم حزبی‌های جمهوری خواهش ایستادند و وی را تشویق کردند، برخی از دموکرات‌ها مانند ایلهان عمر و رشیده طلیب فلسطینی تبار و عضو مسلمان کنگره آمریکا از حزب دموکرات ترجیح دادند روی صندلی خود بنشینند.
 
اعتراض عضو مسلمان کنگره آمریکا به سخنرانی ترامپ
رشیده طلیب عضو مسلمان کنگره آمریکا از حزب دموکرات در اعتراض به سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در جانبداری از رژیم صهیونیستی، در زمان سخنرانی او، لباس سنتی فلسطینی‌ها را بر تن داشت.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4478341"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2638132/4478341?width=350&height=250"></script></div>
در جریان این سخنرانی، جمهوری خواهان بار‌ها ایستادند و رئیس جمهور را تشویق کردند در حالی که واکنش دموکرات‌ها به این سخنرانی بی تفاوتی یا سرتکان دادن بود. وقتی ترامپ در سخنرانی خود به اقلیت‌ها اشاره کرد، دموکرات‌ها فریاد سردادند «نه».
 
واکنش معنادار پلوسی و منندز به ادعای تولید دارو‌های ارزان قیمت
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و باب منندز سناتور دموکرات آمریکایی، واکنش معناداری به ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در خصوص گسترش تولید دارو‌های ارزان قیمت نشان دادند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4478333"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2638132/4478333?width=350&height=250"></script></div>
در تصاویر پخش شده از شبکه سی ان ان در نطق سالیانه ترامپ، پس از آنکه وی از برنامه ضربتی تولید دارو سخن گفت، پلوسی که پشت سر وی نشسته بود با لبخند و تکان دادن سر واکنش داد.
منندز نیز در شرایطی که طرفداران ترامپ به تشویق او مشغول بودند، به علامت تاسف، سرش را تکان می‌داد.
 
خشم پلوسی و پاره کردن نطق ترامپ
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که در طول سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، به شدت خشمگین بود، در پایان سخنرانی ترامپ، متن سخنرانی اش را پاره کرد و کنار انداخت.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4478368"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2638132/4478368?width=350&height=250"></script></div>
ملانیای دستپاچه
دست پاچگی و پریشانی ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا در جریان سخنرانی سالانه همسرش در کنگره موجب شد مورد تمسخر کاربران توئیتر قرار گیرد.
حتی برخی از کاربران نیز آشفتگی بانوی اول آمریکا را به تنفر وی از دونالد ترامپ نسبت دادند و از وی خواستند از همسرش جدا شود.
 
تشویق پرهیجان جمهوریخواهان همزمان با بی اعتنایی دموکرات‌ها
شکاف در میان اعضای کنگره حتی در تشویق اظهارات به ظاهر میهن پرستانه آمریکا خود را در سخنرانی سالیانه نیز نمایان است. در حالی که ترامپ در صحبت‌های خود از بازسازی اقتصاد و قدرت اقتصاد آمریکا خبر می‌دهد، جمهوری خواهان با شور اشتیاق تمام اقدام به تشویق وی می‌کنند. از سوی دیگر، دموکرات ها، از جمله نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تشویق رئیس جمهور آمریکا امتناع می‌کنند و فقط نگاهی سرد از سر بی اعتنایی به این اظهارات دارند.
در پی پایان دادن جنگ هایمان در خاورمیانه ایم
بی اعتنایی دموکرات‌ها تا جایی است که حتی شماری از آن‌ها به نشانه اعتراض به این اظهارات، از روی تاسف سر تکان می‌دهند. اگر چه برخی از نمایندگان کنگره اعلام کرده اند از حضور در سخنرانی ترامپ در کنگره سر باز می‌زنند و آن را تحریم خواهند کرد، ولی برخی دیگر زنان دموکرات عضو کنگره نیز یکدست، سفیدپوش هستند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4478320"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2638132/4478320?width=350&height=250"></script></div>
 
ترند شدن هشتگ‌های مربوط به سخنرانی سالانه رئیس جمهوری آمریکا
با شروع سخنرانی سالانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دو هشتگ #SOTU و #StateOfTheUnion که هر دو به این سخنرانی مربوط می‌شوند، به ترند اول و دوم توئیتر در این کشور تبدیل شدند.
در پی پایان دادن جنگ هایمان در خاورمیانه ایمهمزمان؛ اسم نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و درخواست برای تحریم این سخنرانی #BoycottStateofUnion نیز در میان ده ترند برتر قرار گرفتند.
 
رئیس مجلس نمایندگان: ترامپ به تقلب در انتخابات و سوء استفاده از قدرت ادامه می‌دهد
نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی با اشاره به سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره نوشت: حواستان پرت نشود. او یک بار این کار را انجام داد و بار دیگر نیز در انتخابات تقلب می‌کند. وی یک بار از قدرت خود سوء استفاده کرد و قصد دارد این کار را ادامه دهد. برای ترامپ و جمهوری خواهان در واشنگتن این سخنرانی؛ وضعیت لاپوشانی است.
 
انتقاد سناتور کاملا هریس از سیاست‌های مهاجرتی ترامپ
سناتور دموکرات، کاملا هریس، همزمان با سخنرانی سالانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوی آمریکا در کنگره در توئیتی نوشت: در سه سال گذشته ترامپ و دولت وی، کودکان را از خانواده‌های شان جدا کرده اند و آن‌ها را در قفس گذاشته اند. ممنوعیت سفر را اعمال کرده اند که اقدامی تبعیض آمیز علیه رنگین پوستان است. برای لغو قانون داکا اقدام کردند و شکست خوردند. سیاست‌های ضد مهاجرتی آن‌ها آمریکا را امن‌تر نمی‌کند.
 
عضو مجلس نمایندگان: در سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره شرکت نخواهم کرد

آیانا بریسلی عضو مجلس نمایندگان از ایالت ماساچوست در حساب توئتیری خود نوشت: سخنرانی سالانه (ترامپ) به دلیل اشغال کنندگان کاخ سفید که همواره مردم آمریکا، کنگره و قانون اساسی ما را تحقیر می‌کنند، صدمه زننده است. من نمی‌توانم با وجدان راحت در سخنرانی شرم آور امشب شرکت کنم.

آغاز سومین نطق سالیانه ترامپ در کنگره آمریکا

عضو مجلس نمایندگان: در سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره شرکت نمی کنم
الکساندریا اوکازیو کورتز در حساب توئتیری خود نوشت: پس از تأمل زیاد، تصمیم گرفتم که در مراسم دولتی برای عادی جلوه دادن رفتار غیرقانونی ترامپ و تخریب قانون اساسی از سوی وی، حضور پیدا نکنم. هیچ یک از این کار‌ها طبیعی نیست و من به آن مشروعیت نخواهم داد. در نتیجه، من در سخنرانی سالانه (ترامپ) شرکت نخواهم کرد.

ترامپ: به وعده هایم عمل خواهم کرد
رشیده طلیب: با لباس سنتی فلسطینی در سخنرانی سالانه ترامپ حضور خواهم یافت
رشیده طلیب نماینده فلسطینی الاصل ایالات میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا در حساب توئیتری خود با بیان این جمله از آیانا پریسلی نماینده ماساچوست که گفته است برای اعتراض کردن راه درست یا غلط وجود ندارد، نوشت: به نشانه اعتراض به رئیس جمهور استیضاح شده با لباس (سنتی) سفید فلسطینی خود در سخنرانی سالانه ترامپ حضور خواهم یافت.
 

نظر شما