شناسهٔ خبر: 38020605 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در کنفرانس ملی هوافضای ایران؛

جهانگیریان: ضرورت ارائه دروس مدیریتی در دانشکده‌های فنی

عضو هیئت مدیره انجمن هوافضای ایران گفت: وقت آن رسیده است که در دانشگاه‌ها در کنار دروس فنی، دروس مدیریتی سیستمی نیز به دانشجویان ارائه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جهانگیریان، دبیر هجدهمین کنفرانس ملی هوافضا در هجدهمین کنفرانس ملی هوافضای ایران که صبح امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد با بیان اینکه برای ثبت نام در این همایش مقالات بسیاری به دبیرخانه ارسال شد، اظهار کرد: ۳۰۰ مقاله در حوزه هوا و فضا با موضوعات آیرودینامیک، پیشرانش، سازه‌های فضایی، دینامیک، فناوری فضایی و مدیریت هوا و فضا به دبیرخانه همایش ارسال شد.

جهانگیریان افزود: پس از پایان زمان ارسال مقالات هر مقاله توسط سه داور از بین صد نفر عضو کمیته داوران مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۱۴۵ مقاله به ارائه شفاهی رسید و ۹۷ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: از ۱۴۵ ارائه شفاهی ۵۸ مقاله در حوزه آیرودینامیک، ۴۴ مقاله در حوزه پیشرانش، ۴۷ مقاله در حوزه دینامیک، ۵۹ مقاله در حوزه سازه هوایی، ۲۸ مقاله در حوزه فناوری فضایی و ۸ مقاله در زمینه مدیریت هوا و فضا مورد تایید قرار گرفته اند.

دبیر هجدهمین کنفرانس ملی هوافضا تصریح کرد: آنچه در حوزه هوافضا اهمیت دارد مدیریت هوافضاست که متاسفانه در مقالات ارائه شده نیز شاهدیم که کمتر به آن پرداخته شده است.

جهانگیریان با بیان اینکه طی چند روز گذشته شاهد اتفاقات تلخی در حوزه هوافضا بودیم، گفت: یکی از عوامل ایجاد خسارت‌های به وجود آمده شاید مسئله سیستمی و مدیریتی علوم نرم افزاری بوده و این یعنی وقت آن رسیده است که در دانشگاه‌ها در کنار دروس فنی دروس مدیریتی سیستمی نیز به دانشجویان ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک توسعه مطلوب در حوزه هوافضا باید نگاه جامع تری به این بخش شود و قطعا مسئله مدیریت از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه این کنفرانس صدر، عضو هیئت مدیره انجمن هوافضای ایران گفت: هوافضا یک حوزه استراتژیک است، اما متاسفانه تا به امروز نتیجه مطلوبی نداشته و دلیل اصلی آن اولویت ندادن به این بخش است.

وی ادامه داد: لزوم رسیدن به توسعه هوافضا در بخش غیردفاعی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما ما هنوز به پویایی لازم نرسیده ایم، زیرا اعتبارات به یک سازمان سپرده می‌شود، ماموریت به سازمان دیگر و اختیار را به یک سازمان سوم می‌دهند شاید همه در این حوزه زحمت بکشند، اما به دلیل نبودن یک وحدت و انسجام نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

صدر تاکید کرد: هوافضا به ساختاری نیازمند است تا بتواند با قدرت کار را مدیریت کرده و از سوی دیگر با حمایت مجلس و سازمان‌های مربوطه تامین مالی آن صورت گیرد، اما هنوز یک مدیریت واحد در این حوزه وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره انجمن هوافضای ایران گفت: برای ایجاد یک مدیریت واحد باید همه بخش‌ها از تامین منابع مالی تحویل پروژه و تست کارایی آن در کنار هم باشد که آن زمان خواهیم گفت: به یک دستاورد مطلوب رسیده ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر تا قبل از سال ۱۴۰۰ برنامه دیگری برگزار شود و ما همچنان در این حوزه به نتیجه دست نیافته باشیم یعنی آنچه در سند جامع دیده و اجرایی شده به خاطر کمبود منابع مالی و یا تحریم نیست بلکه به دلیل عدم دادن اولویت به این بخش است.

نظر شما