شناسهٔ خبر: 38008646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

موسوی در پاسخ به سیاست روز:

رفت و آمدهای دیپلماتیک منافاتی با برخی مواضع اتحادیه اروپا ندارد

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اخیرا ظریف یک نامه ۱۴ صفحه‌ای حقوقی و مستدل راجع به این موضوع به بورل نوشت و توجیهات آنها را زیر سوال برد و به چالش کشید.
سید عباس موسوی درباره سفر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اینکه این سفر در حالی صورت می‌گیرد که اروپا اقدام به فعال کردن مکانیسم ماشه کرده و در قبال ترور سردار سلیمانی سکوت اختیار کرده و این سفر در این شرایط چه توجیهی دارد؟ گفت: اروپایی‌ها هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکردند خواستند به این سمت بروند.اخیرا ظریف یک نامه ۱۴ صفحه‌ای حقوقی و مستدل راجع به این موضوع به بورل نوشت و توجیهات آنها را زیر سوال برد و به چالش کشید.
موسوی با بیان اینکه رفت و آمدهای دیپلماتیک منافاتی با برخی مواضع اتحادیه اروپا ندارد و از این رفت و آمدها استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: سفر ایشان را مهم ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم در گفت‌وگوهایی که با ایران دارند ریشه شرایط جدید را متوجه باشند و استدلالات ایران را بشنوند و اگر حسن نیتی در آنهاست، برای کاهش تنش‌ها اقدام جدی صورت دهند.
وی همچنین گفت: چند هفته پیش ظریف و بورل در هند دیدار و گفت‌وگوی شفاف و صریحی داشتند و این صراحت و شفافیت در گفت‌وگوهای دیروز نیز بود. ما دلخوری‌های شدیدی از اروپا داریم که بعد از نقض آمریکا، همراهی کردند و با بی‌عملی خودشان نشان دادند که نمی‌توانند کاری از پیش ببرند یا اراده و توان لازم را ندارند و تصمیم فشارهای آمریکایی ها شدند.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین گفت: محمدجواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت و سخنرانی می‌کند. البته اگر باز کارشکنی نکنند.
موسوی درباره اعلام آمادگی یکی از مقامات هندی برای میانجیگری بین ایران و آمریکا هم گفت: وضعیت ما با آمریکا در وضعیت میانجیگری نیست. آمریکا یک رویکرد توهم آمیز و خصمانه‌ای نسبت به ایران دارد و همیشه بروز می‌دهد.
وی افزود: اگر اظهارات مقامات آمریکایی را پیگیری کنید شاهدید با ایران و ملت ایران دچار مشکلی هستند. ضمن اینکه احترام می‌گذاریم به تلاش‌های برخی کشورها و حسن نیت آنها را می ستاییم ولی آنها را به مسئولان آمریکا و مقامات این رژیم ارجاع می دهیم. به آنها هشدار داده‌ایم که علت و ریشه این تنش ها چیست و اگر صحبتی دارند می‌توانند با آنها مطرح کنند و ایران مواضع خودش را در قبال آمریکا اعلام کرده است و آنها دست از خصومت دیرینه‌ای که با ایران و ملت ایران دارند، برنداشته‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره عملیات سوریه در ادلب نیز بیان کرد: ارتش سوریه حق دارد در سرزمین خودش و جاهایی که اشغال شده و آن را تهدید علیه تمامیت ارضی خود می داند و جایی که تروریسم لانه و ریشه دارد، دست به عملیات بزند. کشورهای دیگر باید در این روند به خواست دولت و ملت سوریه و تمامیت ارضی و امنیت ملی سوریه احترام بگذارند.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره آخرین تحولات اینستکس نیز اظهار داشت: موظفیم به عنوان وزارت خارجه و دولت از هر روزنه ای که به ملت و دولت کمک کند که فشارها را کم کند، حمایت کرده و می‌کنیم، ولی نکاتی مدنظر ماست.
وی افزود: اینستکس مقدمه‌ای بود بر تعهدات ۱۱ گانه اروپا که گفتند اگر قرار است این تعهدات را انجام دهیم مقدمه‌ای باشد که تبادلات مالی را به راحتی انجام دهیم. مدت ها طول کشید این کار را انجام دادند و متاسفانه عدم استقلالی که در اتحادیه اروپاست و حرف شنوی آنها از آمریکا و فشارپذیری از قلدر تا حالا مانع بسیاری از تعهدات اروپا بوده است. این مکانیسم را راه انداختند و ما هم نهاد متناظر را راه انداختیم و دو نهاد با هم در ارتباطند و رئیس اینستکس اخیرا ایران بوده است ولی آنکه باید اقدام عملی انجام دهد، اروپایی‌ها هستند که باز به نظر می رسد، دنبال سازوکار و راه حل و چراغ سبزهای آمریکا هستند.
وی بیان کرد: این به خودشان مربوط است. طرف ایران آمادگی دارد این کانال راه بیفتد و نقل و انتقالات مالی صورت بگیرد.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به کانال مالی که سوئیس راه اندازی کرده، گفت: چیزی به عنوان کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی شناسیم. فارغ از اینکه همه تحریم‌ها را غیرقانونی می‌دانیم، در جریان هستید که تا به حال درباره تحریم های دارویی و مواد غذایی و کانالی که در این موارد تسهیل کننده آن است، بخواهند تبلیغ و سر وصدا کنند و به شدت در فضای مجازی به آن پرداخته شده و به نظر ما خیلی ارزش پرداختن هم ندارد.
موسوی یادآور شد: ما از همه روزنه‌هایی که باعث کاهش فشار بر ملت ایران بشود استفاده کرده و آن را مفید می‌دانیم. هم آمریکایی‌ها می‌دانند تعهداتی دارند، هم رای دیوان بین المللی دادگستری داریم که دارو و غذا جزو اقلام تحریمی نیست و موظفند تسهیلات لازم را برای این نوع کالاها فراهم کنند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اعطای مجوزهای قطره چکانی مشروط و مقید کردن آنها به برخی چیزها، نمی تواند آمریکا را از تعهداتی که نسبت به ملت ایران دارد و جنایات جنگی که با تحریم دارو مرتکب شده، مبرا کند.
وی گفت: این داروها با پول این ملت وارد شده و چیز جدیدی نیست و از یک سال و نیم پیش باید این کار صورت می‌گرفت و با کارشکنی آمریکا الان صورت گرفته و شرکت سوئیسی هم پولش را می‌گیرد.
موسوی درباره سفرهای متعدد یوسف بن علوی به تهران این سفرها را عادی و معمولی خواند و افزود: اگر قرار بوده اتفاقی در پس پرده بیفتد قطعا از راه های دیگری صورت می‌گرفت، با چند کشور توافق کردیم هرگاه احساس کردیم نیازمند رایزنی هستیم، در فرصت بسیار کم و اعلام قبلی به کشورهای همدیگر سفر کنیم و سفر بن علوی در همین چارچوب است و این دفعه بیشتر راجع به مکانیسم دوجانبه‌ای که امنیت تنگه هرمز را تأمین می‌کند و دو کشور در راستای تامین این آبراه مهم بین المللی همکاری کنند، توافق کردند و صحبت‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفت.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی درباره واکنش‌ها به اظهارات اخیر ظریف و اینکه آیا شاهد اختلاف بین وزارت خارجه و ساختارهای دیگر در حاکمیت هستیم و می‌توان این پیش بینی را بکنیم که این فشارهای اخیر به ظریف منجر به تغییر سیاست خارجی ما در قبال آمریکا شود؟ گفت: نگرانی ما نیز همین است. نگرانی داریم این اتفاقات و هجمه‌های عجیب و غریبی که صورت می‌گیرد که احساس می‌کنیم بخشی از آن از روی کم اطلاعی است، این احساس را دامن بزند که در ایران دوگانه‌ای وجود دارد که چنین نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک کل واحد است و در آن دیدگاه های متنوع وجود دارد که می تواند در سیاست خارجی خود را نشان دهد. وزارت خارجه به عنوان دستگاه مجری سیاست خارجی، مجری تصمیماتی است که در سلسه مراتب تصمیم گیری و تصمیم سازی سیاست خارجی ایران گرفته می‌شود و وزیر خارجه به عنوان نماد سیاست خارجی، حرفی که می‌زند حرف نظام و جمهوری اسلامی است.
وی درباره بحث مذاکره با آمریکا هم گفت: موضعی است که همه مقامات جمهوری اسلامی ایران از بالاترین تا کوچکترین این را عرض کرده‌ایم، همیشه حرفمان با آنهایی هم که پیغام و پسغام و میانجیگری مطرح می‌کنند این است که ایران هیچگونه مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکایی‌ها ندارد و نخواهد داشت و این سیاست ماست و آنچه نظام بر آن تأکید دارد این است که آمریکایی‌ها باید به شرایط قبل از ۲۰۱۷ و تحریم های ظالمانه و یکجانبه‌ای که با خروج غیرقانونی از برجام بر ملت ایران تحمیل کردند بردارند و به میز مذاکره‌ای که در قالب ۱+۵ بود، بازگردند، خسارات ما را جبران کنند و توبه کنند و برگردند و گوشه‌ای هم آنها بنشینند و وارد معادله شوند.
موسوی یادآور شد: این حرف تازه‌ای نبود و بارها تکرار شده است، فعلا موضع جمهوری اسلامی ایران است که امیدواریم شفاف بیان شود.

اقدامات وزارت خارجه درباره ایرانیان در چین
وی بیان کرد: وزارت خارجه از حدود ۲۰ روز پیش که اخبار ویروس منتشر شد سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری های ما در نقاط مختلف چین از جمله گوانگجو، شانگهای و هنگ کنگ به حالت آماده باش در آمدند ارتباط اولیه با ایرانیان مقیم ووهان برگزار و درخواست های آنها اجابت و اقلام موردنیازشان به آنها رسانده شود.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ووهان تحت شدیدترین قرنطینه است و همه اقدامات باید با همکاری و اطلاع دولت چین باشد، یکسری محدودیت های آنها را درک و البته نگرانی های اتباع خود را درک می کنیم، الحمدالله تا الان مبتلا نشده اند، لازم است هر چه سریعتر این پیگیری ها انجام شود و تمهیدات لازم صورت گرفته و کمیته ویژه‌ای در دولت تشکیل شده است، ولی وزارت راه متولی شده با همکاری وزارت بهداشت تمهیدات لازم را برای اعزام هواپیما به ووهان انجام دهد. شهر چون آلوده است نیاز به مکانیسم‌هایی است و سفارت و سرکنسولگری‌های ما همه توان خود را گذاشتند که به وضعیت هموطنان و دانشجویان رسیدگی ویژه کنند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ظریف دیدار کرد
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و به گفتگو نشست.

نظر شما