شناسهٔ خبر: 38007932 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آخرین اخبار کرونا

افزایش شمار تلفات در چین به ۴۲۵ نفر

شما مبتلایان به ویروس کرونا در چین به ۲۰۴۳۸ تن رسید و شمار جان‌باختگان نیز به ۴۲۵ تن افزایش پیدا کرد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاری صدا و سيما , شیوع بیماری کرونا همچنان در صدر اخبار جهان قرار دارد و اکثر رسانه ها به
پیامدهای شیوع این بیماری و خسارتهای جانی و مالی این بیماری پرداختند؛
 
افزایش شمار افراد آلوده به کرونا در انگلیس
 
دو نفر دیگر در آلمان به کرونا آلوده شدند
با آلوده شدن دو نفر دیگر به ویروس کرونا، شمار افراد آلوده به این ویروس در آلمان به ۱۲ نفر رسید.
دو نفر اخیر نیز ساکن ایالت بایرن و در ارتباط با شرکت وباستو هستند که پیش از این نشانه های آلودگی به کرونا در کارکنان آن کشف شد.
در همین ارتباط قرار است روز سه شنبه وزرای بهداشت آلمان، فرانسه و انگلیس با هم دیدار کنند.
در خبری دیگر شرکت هواپیمایی لوفتانزا در آلمان ممنوعیت پرواز به چین را به مدت چند هفته دیگر تمدید کرد. لوفت هانزا پیش این اعلام کرده بود پروازهایش به چین را تا یکشنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) متوقف می‌کند، اما با گسترش ویروس کرونا، این اقدام را برای چندین هفته دیگر تمدید کرد.
به این ترتیب گروه شرکت‌های لوفت هانزا شامل لوفت هانزا، خطوط هوایی سوئیس و اتریش ۵۴ پرواز خود به چین و برعکس را تا ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) متوقف کردند.

ثبت نخستین مورد مرگ بر اثر کرونا در هنگ کنگ
شبکه تلویزیونی العربیه، از ثبت نخستین مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در هنگ کنگ خبر داد.
 
شمار جان باختگان ویروس کرونا در چین به ۴۲۵ نفر رسید
شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد شما مبتلایان به ویروس کرونا در چین به ۲۰۴۳۸ تن رسید و شمار کسانی که در چین به سبب ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند به ۴۲۵ تن افزایش پیدا کرد.
 
تائید اولین مورد آلودگی به ویروس کرونا در مصر
محمد منار وزیر هواپیمایی کشوری مصر اعلام کرد دو تن از شهروندان مصری که در ووهان بودند مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند.  
وزیر هواپیمایی مصر گفت: مقامات چینی تمامی مصریانی که می‌خواستند به مصر بازگردند را پیش از سوار شدن به هواپیما معاینه کردند و مشکوک شدند که دو نفر به علت درجه حرارت بالا به ویروس کرونا آلوده شده اند به همین علت به آن‌ها اجازه خروج ندادند. محمد منار توضیح داد که بالا بودن دمای بدن این دو مصری نشان از آلوده بودن قطعی آن‌ها به کرونا نیست و ممکن است سرماخوردگی معمولی باشد، به همین دلیل این دو نفر در چین قرنطینه شدند.
وی گفت: علاوه بر مصریان عودت داده شده از ووهان کادر پروازی هواپیمایی که آن‌ها را به مصر بازگرداند از جمله خلبان و کمک خلبان نیز به مدت ۱۴ روز در قرنطینه خواهند بود.
 
یک هیئت از روسیه برای نظارت بر روند مقابله با کرونا به چین می رود
معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد این کشور روز سه شنبه هیئتی متشکل از پنج کارشناس «اداره نظارت بر حفظ حقوق مصرف کنندگان و رفاه انسانی» را به چین اعزام خواهد کرد.
خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد، تاتیانا گولیکووا در این خصوص خاطر نشان کرد: ”ما امروز درباره ترکیب این هیئت، تصمیم نهایی را خواهیم گرفت. این هیئت از پنج نفر تشکیل می‌شود“.
وی اضافه کرد: ”این افراد از اعضای اداره خدمات فدرال روسیه برای نظارت بر حفظ حقوق مصرف کنندگان و رفاه انسانی و همچنین وزارت بهداشت روسیه در سطح کارشناس هستند. انتظار داریم این افراد فردا بعد از ظهر (سه شنبه) به چین سفر کنند“.
روز دوشنبه، کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در این کشور به بیش از ۱۷ هزار نفر رسیده است و بیش از ۳۶۰ نفر نیز بر اثر آلودگی به این ویروس جان خود را از دست داده اند.
 
واکنش کشورهای آمریکای لاتین به شیوع ویروس کرونا
در آمریکای لاتین، هنوز مواردی را که تشخیص داده باشند، تایید نشده است.
به گزارش بی بی سی اسپانیایی، بیماری عفونی ناشی از آلودگی به ویروس کرونا تا کنون بیش از ۳۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده است و در نقاط مختلف جهان بیش از ۱۰ هزار مورد ابتلا به بیماری در بیش از ۲۰ کشور تایید شده است؛ بیش‌ترین تعداد نیز در چین، جایی که ویرس از آنجا پیدا شد، بوده است.
بنابراین، بیماری که با نام ذات الریه ووهان (شهر مبدا آن) نیز خوانده می‌شود، به وسیله سازمان بهداشت جهانی به عنوان «حالت فوق العاده سلامت عمومی با اهمیت جهانی» عنوان شد؛ موردی که فقط در مواقعی محدود در تاریخ رخ داده است.
مقامات به خوبی در جریان هستند که خیلی دشوار است اقدامی صورت دهند که از ورود فردی که با ویروس کرونا بیمار شده است به منطقه (آمریکای لاتین) وارد نشود، اما همچنین می‌دانند که می‌توانند حداقل از پیشرفت این بیماری عفونی جلوگیری کنند.
- اقدامات فوق العاده
زمانی که در تمامی نقاط جهان از تهدید جهانی این ویروس صحبت می‌شود، مکزیک و کلمبیا، هر دو از اولین کشور‌هایی بودند که موارد مشکوک ذات الریه ووهان را دو هفته پیش گزارش دادند.
پس از یک سری آزمایشات، اعلام کردند، افراد مشکوک به بیماری تحت تاثیر این ویروس قرار نگرفته اند؛ با این وجود این بدان معنا نبود که اقدامات پیشگیرانه را از میان بردارند. درست بر عکس این موضوع رخ داد.
دولت مکزیک، به عنوان مثال، روز پنجشنبه اعلام کرد، تصمیم گرفته است که پروتکل‌های خود را برای پیشگیری بیماری‌های عفونی تقویت کند؛ ضمن آنکه اعلام کرده اند شکل جدید ویروس کرونا را نیز در «فاز نظارت دائم» قرار داده اند.
مکزیک، به سبب جریان سیال مهاجرت و به واسطه آنکه نقطه اصلی دسترسی آسیا به نیمکره غربی زمین است، به عنوان یکی از کشور‌های منطقه که احتمال شیوع بیماری در آن بالاست، معرفی شده است.
علاوه بر این، در کشور همسایه مکزیک، آمریکا نیز تا کنون حداقل ۶ مورد تایید شده است.
دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک اعلام کرد، دستور العمل‌های جدید مقابله با ویروس، در صورتی که تایید شود این ویروس وارد کشور شده است، منتشر خواهد شد.
مقامات این کشور، علاوه بر این اعلام کرده اند که هنوز هشدار ملی در این کشور اعلام نشده است، این مورد هم به یمن اقدامات فوری بود که در مکزیک به محض پیدا شدن بیماری در چین به کار بسته شد.
مکزیک تجربه همه گیر شدن آنفولانزا H۱N۱ را به عنوان یکی از اولین کشور‌هایی که تقریبا یک دهه پیش گرفتار این بیماری شده بود، داراست.
این نوع از آنفلوانزا که به آنفلوانزای خوکی معروف شد، بین ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر را در سال ۲۰۰۹ کشت.
- تخلیه
از سویی دیگر، دولت کلمبیا اعلام کرد «اطمینان می‌دهد» منابع لازم برای تخلیه ۱۴ هزار شهروند این کشور که در ووهان به سر می‌برند و همه آن‌هایی که در شهر‌های اطراف هستند، داراست.
وزارت امور خارجه کلمبیا در بوگوتا، پایتخت کلمبیا در بیانیه‌ای اظهار داشت: «اولین قدم حمایتی از راه زمین خواهد بود که به حساب دولت کلمبیا صورت می‌گیرد و شامل انتقال آن‌ها به یک استان همسایه می‌شود که به واسطه قرنطینه‌ای که برای ویروس کرونا صورت گرفته، بسته نشده باشد.»
این پیام همچنین اضافه می‌کند که پس از آن «برای این گروه دو هفته قرنطینه در نظر گرفته شده است. در طول این زمان هتل‌هایی تعیین شده است که هزینه آن‌ها را دولت می‌پردازد و معاینات پزشکی که به حساب دولت چین صورت خواهد گرفت. با پایان یافتن این قرنطینه و اگر حالشان خوب باشد، می‌توانند به جایی که ترجیح می‌دهند سفر کنند».
این پیام رسمی تاکید می‌کند: «اگر بتوانند سفر کنند، به آن‌ها با یک بلیط پرواز تا کلمبیا کمک خواهد شد».
وزارت امور خارجه این کشور ضمن تایید این موضوع که این یک فرایند مشکل است، اعلام کرد «پیدا کردن خودرو و راننده» که به منطقه خطر نزدیک شود، بسیار سخت است
 
پیش بینی کاهش رشد اقتصادی چین 
بحران ناشی از گسترش اپیدمی ویروس جدید کرونا علاوه بر تحت تاثیر قراردادن بازار‌های بورس، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول سال را کاهش خواهد داد.
مجری تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: بازار‌های بورس به مدت ده روز به مناسبت سال نوی چینی تعطیل بود. بازار‌های بورس در چین امروز آغاز به کار کرد و بدون هیچ غافلگیری بازار تحت تاثیر بحران بهداشتی - درمانی و فلج شدن کشور در پی بروز اپیدمی ناشی از ویروس جدید کرونا قرار گرفته است. این وضع دورنمای اقتصادی کشور را تیره کرده است. صبح امروز ارزش سهام چینی به طور قابل توجهی کاهش یافت.
گزارشگر این شبکه گفت: شهر فلج شده، شرکت‌ها و کارخانه‌ها تعطیل هستند. تاثیر منفی شیوع ویروس جدید کرونا ابعاد متعددی دارد. بانک مرکزی چین برای کاهش تاثیر مالی این بحران بهداشتی - درمانی به تزریق ۱۲۰۰ میلیارد یوان معادل ۱۵۶ میلیارد یورو تصمیم گرفته است. پکن امیدوار است با این اقدام تعادل قابل قبولی در سیستم بانکی ایجاد کند و ثبات در بازار مبادلات را تضمین نماید. اختصاص اعتبار به بیمارستان‌ها و بخش بازرگانی، مسکن و توریسم از دیگر تمهیدات اتخاذ شده از سوی دولت چین هستند.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان تیان زی Tian Zhe از مقامات وزارت دارایی چین را پخش کرد. وی گفت: ما تمهیدات متعددی از جمله تعویق در بازپرداخت وام‌ها اتخاذ کرده ایم. شرکت‌ها مجبور نیستند بدهی‌های شان را پرداخت کنند. ما برای حل مشکلات کنونی به آن‌ها کمک خواهیم کرد.
گزارشگر ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها فعالیت‌های شان را تا نیمه ماه فوریه متوقف کرده اند. تمهیداتی با هدف جبران خسارت مالی کارگران نیز اعلام شده است.
فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان گائو یینگ یینگ Gao Yingying از وزارت دارایی چین را پخش کرد. وی گفت: در دوران اپیدمی، ما در بازپرداخت بدهی‌های کارگران تجدید نظر می‌کنیم و وضعیت آن‌ها مورد به مورد بررسی خواهیم کرد.
گزارشگر افزود: ژاندارم بازار‌های بورس چین، پیوسته اعلام می‌کند که تاثیر اقتصادی بیماری اخیر محدود خواهد بود و در بلند مدت تغییری ایجاد نمی‌کند. اما همه چیز به زمان و گستردگی بحران بستگی دارد. از نظر اقتصاددان‌ها رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و از ۶ درصد پیش بینی شده به ۴ درصد کاهش خواهد یافت. این بحران در بحبوحه جنگ تجاری چین با آمریکا، این کشور را فراگرفته است. رشد اقتصادی این کشور در سال گذشته ۶ ممیز ۱ درصد - پایین‌ترین رشد اقتصادی چین در ۳۰ سال گذشته - بوده است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4473558"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2637168/4473558?width=350&height=250"></script></div>
 

سی ان ان : سرعت گرفتن شیوع کرونا 

کارشناس تلویزیون سی ان ان اعلام کرد: سرعت گسترش کرونا از سارس بیشتر است.
کارشناس سی ان ان افزود : ویروس کرونا با سرعت قابل توجهی به کشورهای مختلف جهان سرایت پیداکرده است. شمار افراد آلوده به این ویروس در چین به هفده هزار و سیصد و هشتادو شش نفر رسیده است.
تاکنون این ویروس جان سیصد و شصت و دو نفر را گرفته است.
مقایسه این بیماری با بیماری های مسری در سالهای گذشته جالب توجه است. در سال دو هزار و سه، بیماری سارس حدود هشت هزار نفر را آلوده کرد و جان هفتصد و هفتادو چهار نفر را گرفت. در سال دو هزار و دوازده نیز ویروس مِرس با آلوده کردن بیش از دو هزار و چهارصدو نود و چهار نفر، حدود هشتصد و پنجاه و هشت نفر را به کام مرگ فرستاد. حال این نگرانی وجود دارد که با سرعت گسترش ویروس کرونا، آمار تلفات آن به مراتب بیشتر از بیماری های مشابه در سالهای اخیر باشد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4473430"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2637168/4473430?width=350&height=250"></script></div>
 
هواپیمای حامل اتباع مصر  درچین  وارد قاهره شد
هواپیمایی که روز گذشته برای بازگرداندن شهروندان مصری از شهر ووهان به چین رفته بود به مصر بازگشت. این هواپیما که حامل ۳۴۵ شهروند مصری است در فرودگاه العلمین در غرب مصر و نزدیکی مرز‌های این کشور با لیبی به زمین نشست. به گزارش خبرگزاری صداوسیما از قاهره هاله زاید وزیر بهداشت مصر و یک تیم پزشکی متخصص که در استقبال مسافران بودند پیش از رسیدن هواپیما از تدابیر پیشگیرانه لازم در فرودگاه العلمین بازید کردند.
تمامی افرادی که از چین بازگشتند به وسیله آمبولانس‌های مجهز مستقیماً به بیمارستانی که از قبل برای قرنطینه آن‌ها در شهر ساحلی مطروح مجهز شده بود انتقال یافتند، تا دوران قرنطینه خود را سپری کنند.
وزارت بهداشت مصر همچنین اعلام کرد تمامی افرادی که در بخش‌های مختلف فرودگاهی مانند بخش بار، بخش گذرنامه و دیگر بخش‌های فرودگاهی که با مسافران بازگشته از چین در ارتباط بودند به مدت ۱۴ روز در بیمارستان تحت مراقبت قرار می‌گیرند.
 
سی ان ان : شیوع کرونا در آفریقا می تواند بحرانی جدی ایجاد کند
کارشناس تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد : کشورهای مختلف برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تدابیر مختلفی اتخاذ کرده اند. گسترش و شیوع این ویروس از چین به کشورهای خاوردور محدود نشده است و کشورهای دیگر را نیز تهدید می کند. حال نگرانی جدی وجود دارد که این ویروس به آفریقا نیز برسد. 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4473445"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2637168/4473445?width=350&height=250"></script></div>
کرونا به بورس چین پانصد میلیارد دلار ضربه وارد کرده است
تلویزیون سی ان ان اعلام کرد : شیوع ویروس کرونا باعث وحشت شدید در چین شده است.
سال نو قمری در چین شروع شده است . تعطیلات سال نو چینی پایان یافته است اما بسیاری از مردم این کشور از ترس جان خود سرکارشان حاضر نمی شوند یا اینکه به سطح شهر مراجعه نمی کنند. خیابانهای امروز پکن پایتخت چین بسیار خلوت است که این به خودی خود گویای میزان نگرانی مردم از این بحران بهداشتی و درمانی است. از زمان شیوع ویروس کرونا، بورس چین ده درصد سقوط کرده و زیانی معادل پانصد میلیارد دلار را متحمل شده است. این سقوط ناگهانی بورس چین، در شروع فصل معاملات بورس در سال جدید قمری چین اتفاق افتاده است. باتوجه به اینکه دوره زمانی تعطیلات چین به علت شیوع ویروس کرونا تمدید شد و بورس تازه فعالیت خود را شروع کرده است،
​این میزان سقوط بورس چین بسیار قابل تامل و نگران کننده است. کارشناسان درباره ادامه این روند و اثار مخرب آن برای اقتصاد چین به شدت هشدار داده اند.بانک مرکزی چین و دولت این کشور هم به شدت نگران شده اند و با دستپاچگی، یکصد و هفتاد و سه میلیارد دلار نقدینگی را وارد بازار کشور کرد و قول داد که نرخ بهره های بانکی را پایین نگاه دارد تا از این طریق، کمی از التهاب اقتصادی بازار بکاهد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4473446"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2637168/4473446?width=350&height=250"></script></div>
 

نظر شما